Forum > Demolåtar

Roffe H - The jazz circle (Nu på färdiga)

(1/7) > >>

Roffe H:
Lyssnade på vad pxm sa: att man inom jazzen ofta utnytjar  ii-V-1 (exempelvis : Dm7/ G7 /Cmaj7) som grundstomme. Experimenterade lite med detta och lade till en växling inom kvintcirkeln, som jag vet också är vanlig i jazzmusiken.
Så jag växlar mellan Dm7/ G7/Cmaj 7… och Gm7/C7/Fmaj7… samt några ytterligare ackord förstås. Melodin lurade jag ut genom att lyssna på harmonierna och följa med, kul grej, men frågan är förstås  hur det låter? :wacko:

mvh Roffe H :)

Jocke:
Min numera klassiska fråga: "Vad dricker man till det här?" Cool Porter?  :rolleyes:  :P

Det låter skitbra, Roffe! Precis som det ska! :)

Roffe H:

--- Citat från: Jocke skrivet 14.12.2012, 16:14:09 ---Min numera klassiska fråga: "Vad dricker man till det här?" Cool Porter?  :rolleyes:  :P

Det låter skitbra, Roffe! Precis som det ska! :)

--- Slut citat ---

Vad härligt, Jocke. Man blir lite orolig när man prövar nåt nytt.  :) Cool Porter går alldeles utmärkt. Den får du tre garv för, också skitbra!  :D :D :D

Marruschkka:
Härligt Roffe, spännande harmoniväxlingar här :P

Får liiite MASH-varning här, och den låten älskar ju jag!!

Mer sånt här!

Marre

pxm:
Låter verkligen jazz !!! Du har ett så fint jazzvokabulär//jazzfraseringar som är så skön att lyssna till..Önskar jag också hade det...
ii-V-I är användbar och brukar vävas in i vanlijackorden/ackordsföljder i jazz...
Detta låter verkligen jazz !!! Både om saxen och kompet...
Melodin låter litet annorlunda nu mot tidigare alster och jag gillar det..
Skall lyssna mer senare ikväll...återkommer. Den här är verkligen bra..

mvh

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion