Här är en video på Cubase Arrangeringstrack som jag nämnde tidigare i tråden. Detta är bara en enkel demonstration där man endast har ett spår med audio. Men det visar ändå hur lätt man kan testa olika strukturer av sin låt. Det blir ju ännu mer tydligt hur användbart det är när man sitter med projekt på 80+ spår. Det blir en jäkla massa klipp och klistra när man bara vill testa lite olika versioner lite snabbt om man ska göra det "manuellt". Arranger Track är också väldigt användbart när man ska göra flera versioner av en låt. T.ex en radioversion, en albumversion, en extended-version, en kortare version för t.ex Tv-reklam osv osv.
För mig är det ett väldigt effektivt verktyg som jag inte skulle vilja vara utan. Tycker det är märkligt om inte andra DAW's skulle ha ett liknande track? Detta är i så fall en riktigt dealbreaker för min del och alla andra DAW's är helt ointressanta utan en sådan funktion.

(ändra till högsta upplösning för att få skärpa i bilden)
PS. Kan tillägga att Arranger Track även är ett ypperligt verktyg för att göra en set-list till ett backtrack. Lägg in alla dina backtrackspår låt för låt efter varandra. Sen ritar du in en "part" i ditt Arranger Track för varje låt. I vänsterlisten sen så döper du dina "parts" till låtnamnen istället för att dom heter A B C osv som i videon. Vill du dessutom ha ett klick till varje låt så skapar du även ett Tempo Track där du ställer in nytt tempo vid varje ny låt(part). Sen låter man Cubase metronome agera klick (man kan ju adressera metronomen till valfritt klickljud om man inte vill ha cubase inbyggda "blipp" ljud). Man behöver inte ens lägga låtarna i rätt ordning (om man t.ex kör ett trubadurgig så kör man ju lite efter stämmningen i lokalen), man behöver endast klicka på låten ute i vänsterlisten så hoppar markören till början av låten(parten)