Kontrollrummet

Alkohol hjälper mig

gäst · 33 · 11336

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Alkohol gör faktiskt att jag skriver bättre texter, ibland. Det är väl en farlig vana men jag tillämpar den inte så ofta. Dock är det faktiskt så att jag oftast blir mer kreativ och blir mer nöjd med mitt slutresultat. Är jag ensam om detta?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Alkohol gör faktiskt att jag skriver bättre texter, ibland. Det är väl en farlig vana men jag tillämpar den inte så ofta. Dock är det faktiskt så att jag oftast blir mer kreativ och blir mer nöjd med mitt slutresultat. Är jag ensam om detta?


Det är väl ett känt faktum att många skapar bättre under rus. "Sergent Pepper" är väl ett bevis på detta? Nåt beatlesfreak som kan intyga? Jag själv somnar bara av alkohol så i mitt fall är svaret att jag inte skriver bättre musik under rus  :lol:

/ Mikke


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag gör de mest konstiga saker när jag är full.. i lördags tog jag på mig min frus på tok för små kläder och satte mig på tvättkorgen som fö är gjord av tunn plast!

men musik kan jag göra grymt när jag är full!! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Jag kan inte alls göra musik full.
Spela trummor går ju för att man har sån rutin, men allt blir mer otight ju mer full man är.
Att producera musik är ju uteslutet dels för att man inte hör ett piss och dels för att allt det tekniska bakom skapandet inte går så bra :P
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
jag gör de mest konstiga saker när jag är full.. i lördags tog jag på mig min frus på tok för små kläder och satte mig på tvättkorgen som fö är gjord av tunn plast!

men musik kan jag göra grymt när jag är full!! :)

Ehh...det första lämnar jag okommenterat  :blink:

Är musiken fortfarande lika bra när du tillnycktrat?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag gör de mest konstiga saker när jag är full.. i lördags tog jag på mig min frus på tok för små kläder och satte mig på tvättkorgen som fö är gjord av tunn plast!

men musik kan jag göra grymt när jag är full!! :)

Ehh...det första lämnar jag okommenterat  :blink:

Är musiken fortfarande lika bra när du tillnycktrat?
självklart.. det mest flippade görs under påverkan!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


DåligtGehör

  • Gäst
jag gör de mest konstiga saker när jag är full.. i lördags tog jag på mig min frus på tok för små kläder och satte mig på tvättkorgen som fö är gjord av tunn plast!

Man bör prova allt - som Paulus sa.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Jorå, visst är det så att inspirationen tar sig nya och spännande former när man fått sig några innanför västen. Jag spelar dessutom bättre gitarr efter ett par öl, nerverna blir lugnare då. -_-


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Var det inte Ministry som kom ut med "Psalm 69" efter att ha börjat testa heroin eller något sånt. Vill minnas att deras frontman sa något om drogernas självförbrännande men kreativitetshöjande effekt... vilket inte innebär att jag rekommenderar det. Men det finns nog många exempel. Cornelis Vreeswijk skrev ju som bäst när han drack, tyckte han själv och en del med honom. Var och en får tycka vad han vill om sånt, inga moralkakor från mig! :)


Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil
*edit*
« Senast ändrad: 11.12.2013, 20:55:35 by Martin »


Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil
*edit*
« Senast ändrad: 11.12.2013, 20:55:29 by Martin »


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
det har blitt en stående tradition att spela in några låtar när vi dricker öl hemma hos mig
alla som är där måste vara med..sången sätts improviserad
dvs det trycks rec & play sedan får man stå för vad man gjort..inga omtagningar! :P

det är jävligt kul..men om det blir bra är jag inte lika säker på! :D

normalt blir den första låten minst odräglig,för då är har vi inte hunnigt bli så fulla ännu!! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag gör de mest konstiga saker när jag är full.. i lördags tog jag på mig min frus på tok för små kläder och satte mig på tvättkorgen som fö är gjord av tunn plast!

Man bör prova allt - som Paulus sa.
precis. sen hade jag en på tok för stor regnrock med senare på natten!
men det regnade iofs väldigt mkt då!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Bänkt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Ännu ett festivaltema. Gör bäst ifrån dig på högst promille. Högst promille vinner! :D


Burnin Sven

  • Gäst
Droger och musikskapande då är det slak lina som gäller kan bli pisskasst kan bli fantastiskt men oftast medelmåttigt och frågan är väl hur bra kan det bli om man kan och törs öppna spjällen helt nykter. Men det händer att jag till och med kan lira lite gura efter ett par pils men oftast inte, sjunga funkar inlevelsemässigt skitbra om det är lagom med pils tonsäkerheten hmm nja hehe här blir det pisskass i betyg.
Skriva text kräver ju inte så mycket finmotorik så det kan nog faktiskt funka.
För länge sen i Jazztobaksåldern (många år sen) då tyckte man att man lirade som en gud och gjorde skitbra låtar men i själva verket så blev det ännu värre typ introvert skit så det är en jävla myt helt enkelt.
Göran


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
JAzztobak? borkum riff?  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JAzztobak? borkum riff?  :rolleyes:

Här borta blir man ju skjuten om man använder sånt. MEn jag tror inte det är en myt att författare kan skriva bättre av lite alkohol, med tanke på hur många sådana fall som existerar i historien. DEssutom skriver jag bättre poesi själv om jag får för mig att göra det efter man har druckit nån fredag natt.
Däremot blir musiken skitkass. (Betänk då att jag klickar noterna förstås....)
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Jazztobak. I 'Dans till svart pipa' så beskriver författaren hur bra de lirar med jazztobak i systemet. Det var endast opium och alkohol man skulle akta sig för. Säkert helt sant  ;)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nje det fungerar inte alls för mig. Jag tror att jag gör skitcoola låtar, men när jag lyssnar på det dagen efter så låter det skrapt-förtappelse   :ph34r:


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
hehe, vilket kärt tema  -_-

Detta varierar lite, ibland kan det komma fram vettiga saker under påverkan.
Folköl fungerar bäst, då är det stört omöjligt att dricka sig för full men man blir ändå lite lagom lullig för att småflumma framför datorn till sent på natten.

Men ibland fungerar det inte alls, man blir seg å trött och lyssnar på mp3or istället.

Musikskapande under påverkan av jazztobak kan vara nog så fascinerande för stunden.
Ett litet bongo-beat och scatman john-stammande i micken med massa phasers och delay kan blir hur trollbindande som helst..

Men, när man dagenefter-lyssnar frågar man själv: vad i hela h-vete? Men vill man göra en skiva med dårhus-tema kanske det är en god ide  :P
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Burnin Sven

  • Gäst
Ja jordbumlingar laddade med Jazztobak var lite hypat när man var ung ser att man är inte ensam att ha syndat och det verkar som om mitt uttalande om hur pass possitivt det inverkar på musikskapandet står sig. Fan så mycket galet man hittar på när man står i växten  :D .

Annars så debatteras det ju en del om hur stor inverkan olika former av drogpåverkan kan ha haft på musikens och konstens utveckling under tidens gång. Jag personligen tror att det är marginellt men visst kan det ha fungerat som nån slags konstnärernas motsvarighet till doping dvs. lägg manken till i stället och öppna spjällen går det nog att komma ännu längre utan. Tror det handlar om att slappna av och ransaka sitt känsloliv typ har jag nåt att säga och hur då och  framför allt att våga.
Men fan jag leker ju bara musik så visst nån folkilsken 3,5:a eller ett sexpack kan ju slinka ner bakom guran hehe men det andra är nerlagt sen länge. Jag fastnade påt trots att myten säger att det inte går vilket jag kan informera om är rent skitsnack så det blev dyrt på alla sätt och min kreativitet har inte lidit nån skada av en mer hälsosam livsstil. Detta får vara mitt bidrag till musikhistorien i denna fråga :D . Ha det bra
Göran


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jazz-tobak fungerar nog bättre till att avnjuta musik,en att skapa den!
har jag läst någonstans på internet..jag har själv aldrig vart varken ung eller dum!! :lol:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Burnin Sven

  • Gäst
Fan Larsson är du en evighetsmaskin  :D typ alltså  :D . Kommer ihåg när jag bodde i Köpenhamn med mina föräldrar och Greatful Dead gjorde en spelning inne på Tivolis konsertsal (tror jag det var). En polare och jag som missat att fixa biljetter satt och kollade giget på TV på mitt rum, på den tiden var det full sula om man säger så men inte den här kvällen musiken tog över och blev till värsta spejsade resan ändå. Det är ett av mina starkaste musikaliska minnen, inte för att jag minns vilka låtar eller så det är ju över 30 år sen men själva minnet har hängt med iom. det besynnerliga i att jag ändå kunde uppleva musiken så starkt. Så kort sagt det är fjong i musik det är bara att ratta in rätt kanal  :D .
Göran


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Nä, man blir inte bättre på att göra musik när man druckit, man blir däremot verbalare och vackrare...


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Fan Larsson är du en evighetsmaskin  :D typ alltså  :D . Kommer ihåg när jag bodde i Köpenhamn med mina föräldrar och Greatful Dead gjorde en spelning inne på Tivolis konsertsal (tror jag det var). En polare och jag som missat att fixa biljetter satt och kollade giget på TV på mitt rum, på den tiden var det full sula om man säger så men inte den här kvällen musiken tog över och blev till värsta spejsade resan ändå. Det är ett av mina starkaste musikaliska minnen, inte för att jag minns vilka låtar eller så det är ju över 30 år sen men själva minnet har hängt med iom. det besynnerliga i att jag ändå kunde uppleva musiken så starkt. Så kort sagt det är fjong i musik det är bara att ratta in rätt kanal  :D .
Göran

klart göran att jag är en evighets maskin..jag slapp det där med att vara ung & lära av mina egna misstag
jag föddes i mogen ålder helt enkelt,och nu kan jag läsa om allt jag missat på internet vettu!! ^_^
kul att du nämmner greatful dead,jag läste om en annan som åxo haft en omtumlande upplevelse av dem
fast på techno-svampar!! :P


Edit. Viola Lee Blues hette den låten vill jag minnas
« Senast ändrad: 12.07.2007, 03:25:19 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nä, man blir inte bättre på att göra musik när man druckit, man blir däremot verbalare och vackrare...

Japp, supa sig snygg :)


Nej men seriöst så är väl ett visst mått av stimulantia bra för kreativiteten. Om det sedan är placebo (man tror sig vara kreativare av en cig/ett glas vin/ny prilla/en virre)  eller ej är väl egentligen egalt. jag upplever det som riktigt trevligt att sätta mig med ett glas vin och klinka lite eftertänksamt på piano.


Minns att keyboeard på altanen, hörlurar och en cig gav samma underbara känsla under tonåren när man hade föräldrafritt ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Tror jag läste en gammal intervju med geniet Trey Azagthoth från Morbid Angel där han berättade om hur han brukade ta LSD innan han skrev låtar och solon.


DåligtGehör

  • Gäst
Utan doping vinner man inte Tour de France


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Appropå Beatles...

Jag läste nyligen en intervju med George Martin, och han tyckte det var mycket lustigt att alla förknippar Beatles musikskapande med droger. Tydligen var de helt nyktra när de skrev och arrade sina låtar. Däremot brukade de ibland försvinna till fikarummet innan det var dags att spela in, och kom tillbaka lite fnittriga och generade. Om man ska tro George Martin var alltså Beatles nyktra när de skrev och lite jazztobak-fnittriga när de spelade in. Kanske ett vinnande koncept?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Appropå Beatles...

Jag läste nyligen en intervju med George Martin, och han tyckte det var mycket lustigt att alla förknippar Beatles musikskapande med droger. Tydligen var de helt nyktra när de skrev och arrade sina låtar. Däremot brukade de ibland försvinna till fikarummet innan det var dags att spela in, och kom tillbaka lite fnittriga och generade. Om man ska tro George Martin var alltså Beatles nyktra när de skrev och lite jazztobak-fnittriga när de spelade in. Kanske ett vinnande koncept?
Framgår det när George Martin fnittrade?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Nä, man blir inte bättre på att göra musik när man druckit, man blir däremot verbalare och vackrare...

Nej nej nej. Det är tjejen ( killen ) man stöter på som blir snyggare o snyggare när man dricker. / Mikke

Edit: Jag tror att skapandet kan få en kick av berusningsmedel. Men inte spelandet, utförandet. ds


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nä, man blir inte bättre på att göra musik när man druckit, man blir däremot verbalare och vackrare...

Nej nej nej. Det är tjejen ( killen ) man stöter på som blir snyggare o snyggare när man dricker. / Mikke

Edit: Jag tror att skapandet kan få en kick av berusningsmedel. Men inte spelandet, utförandet. ds


OOO hjälp!

Detta uttalandet av en nygift karl, e det så det funkar? ÅÅÅÅÅÅden som inte helan taar, han ej heller halvan fåååår, heeelan gååååår , å allt för en snyggare karl.... :unsure:

Just dejaaa, broder alkohåål, allt blir bättre o snyggare, för en stund, allting smakar skit efter JohnBlund! Så det är egentligen Jonttes fel alltihooooooooop!

Rätt har du Mikke, lyssnandet löper bättre, men uppförandet o spelandet det får man höra om......om o om igen :D :lol:


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tror jag läste en gammal intervju med geniet Trey Azagthoth från Morbid Angel där han berättade om hur han brukade ta LSD innan han skrev låtar och solon.

säkert sant. Käkade han inte maskar på scen och höll på i början av MAs existens? Mayhem ville ju återgå till det där i början av 90-talet och tog upp en del av det som Morbid Angel hade hittat på.
Att käka maskar på scen är ju lite asocialt, även att skära sig, så på nåt sätt så gick det väl ihop logiskt för de där :) MA hade ju riktigt världsomvälvande idéer från början tydligen.

(Jo satt och läste Choosing DEath tidigare... Rätt lustig bok faktiskt. Vilka jäkla galningar :D
https://soundcloud.com/user7789882