Kontrollrummet

Bramzer feat. Hampus - Someone New

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bramzer

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hej

Denna låt satte jag ihop ganska snabbt eftersom jag blev kär i den från första ackordet. Tyvärr är mina producentkunskaper och erfarenhet av detta väldigt i noob stadiet men jag är ändå fascinerad över att jag (lilla jag) lyckats få fram nåt som fortfarande ibland ger mig gåshud.

Är detta naivt och barnsligt och allt bara lyser oproffsigt och nybörjaraktigt eller är det nåt att jobba på?
Eller ska jag helt enkelt jobba på att skaffa nåt annat jobb? ;-)

Killen som sjunger heter Hampus och riktigt lovande.
(törs jag säga att jag levde på 80-talet? ;-)

Sparka mig, stånga mig, gör nånting!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lite stökigt spelat i basen och syntarna. Annars svänger det fint.

Sången är fullständigt lysande. Väldigt bra. Finns han som Vst?  :D


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Välkommen till forumet!

Inte alls tokigt! Basen är ingen hit, särskilt inte i början. Annars är det riktigt nice. Syntharna kan nog behöva lite arbete också, o peta upp lead vocals med någon halv-en db c:a, särskilt i refrängen känns det för lågt.

Instämmer i att sången är bra ;) o rätt skön hook i refrängen!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Bramzer

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
@Wernborg
Stökigt spelat, hur menar du? För mycket rytmiskt i basen?
Vore coolt att ha Hampus som VST.. men jo, jag drog rätt hårt i AutoTune i slasken för att få det som jag tänkt mig. :)
jag tackar ödmjukast för att du tog dig tid att både lyssna och tycka.


@tigersoul
Introt är ett misstag jag behöll för att det blev så fel så det blev rätt, fast fel. :) Men.. ja.. basen är.. så 80-tal :)
Kul att du gillar refrängen.




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag jämför dig inte med proffs utan kommenterar utifrån att du är en amatörmusiker, som många av oss andra.
Och då tycker jag att du i all enkelhet har fått till en bra sammanhållen helhet. Sångrösten är bra men jag tycker det är synd att använda melodyne eller liknande på en så bra sångröst. Syntarna må vara spretiga eller nått men jag tycker de i glada amatörers sällskap gör ett gott jobb.
Jag upplevde trivsel!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bramzer

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
@MaxB
Tack! Det värmde... och jag håller med,  Melodyne/Autotune är inte vad man VILL använda men när man jobbar med 100% syntljud så blir lätt den mänskliga touchen sur. Då är det fördel att köra aukustiska instrument för då drunknar smärre surheter bort i helheten. :)
"upplevde trivsel" - det gillar jag.Tack :)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
När det gäller electro tycker jag att man antingen som i all annan musik inte kör med melodyne/autotune än som är abs nödvändigt ELLER så går man "all in" om det passar den electrogenre man jobbar med o beroende på vad man vill uppnå så klart.

Det känns dock i det här fallet som du bör tagga ner på fixarna, det går alldeles utmärkt att lägga lite lagom som inte är så märkbart och jag instämmer, på amatörnivå är det här inte alls tokigt o man ska ju kommentera på den nivå artisten arbetar annars blir det bara negativt o okonstruktivt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Bramzer

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
En god vän tog sig tid att göra en remix.

Jag gillar den, det är lite så här jag skulle vilja få ut det jag gör.


Funkar denna bättre?