Kontrollrummet

Roffe H - Candyman

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Roffe H – Candyman (bidrag till julmolnet 2012)

LÅTNAMN: Candyman
ARTIST/KOMPOSITÖR/MEDVERKANDE: Roffe H
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD: 2:10
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3
---------------------------------------------------------------

Senaste versionen av mitt bidrag till julmolnet 2012, något modifierat.  :D
« Senast ändrad: 10.12.2012, 21:40:22 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Omedelbart vickande på foten! Jazzjulmusik, yes please! :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Omedelbart vickande på foten! Jazzjulmusik, yes please! :P

Tack Tigern, förhoppningsvis lite mer bjällerklang och "flås" i saxen än förra versionen.
/Roffe H :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Låter bra tycker jag!  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det låter fint, men den utvidgade vampen saknar något...Jazzens välanvända kadens -
den kända, mytomspunna ii-V-I;an. Men jag gillar vad du spelar.
Litet besviken är jag dock då jag saknar jazzens karaktäristiska ii-V-I progressioner och lösningar till dess skalbyten.
Om  det är knepigt så lägg endast en ton 1:an av I- ackordet över den kvintsekvensen, bara.
Det går att programmera , knappa in BB, även andra ackord så man kommer bort ifrån den vanliga dur och
vanliga moll skalan som väl aldrig spelas i jazz ????
Du behöver sätta in mer voiceleading, speciellt altererade V7-ackord också, i BB rollen någon tritonus substutition
också, kanske ???
Nu är det väl mer "vanlig" musik spelad på ett litet jazzigt vis bara...Lyssna på John Coltrane eller Joshua Redman
och hör hur de väver in ii-V-I i kompet och spelar solo över den..
Skall kolla mitt BB om jag hittar något imorgon eller om de bara satt ut vanilj ackorden.


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter fint, men den utvidgade vampen saknar något...Jazzens välanvända kadens -
den kända, mytomspunna ii-V-I;an. Men jag gillar vad du spelar.
Litet besviken är jag dock då jag saknar jazzens karaktäristiska ii-V-I progressioner och lösningar till dess skalbyten.
Om  det är knepigt så lägg endast en ton 1:an av I- ackordet över den kvintsekvensen, bara.
Det går att programmera , knappa in BB, även andra ackord så man kommer bort ifrån den vanliga dur och
vanliga moll skalan som väl aldrig spelas i jazz ????
Du behöver sätta in mer voiceleading, speciellt altererade V7-ackord också, i BB rollen någon tritonus substutition
också, kanske ???
Nu är det väl mer "vanlig" musik spelad på ett litet jazzigt vis bara...Lyssna på John Coltrane eller Joshua Redman
och hör hur de väver in ii-V-I i kompet och spelar solo över den..
Skall kolla mitt BB om jag hittar något imorgon eller om de bara satt ut vanilj ackorden.

Det här förstår jag ingenting av och jag tror inte RoffeH blir svängigare om han skulle begripa det och ändra låten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Pxm, tack för att du lyssnar, kommenterar och försöker hjälpa till. Men jag förstår inte heller, liksom Max,  vad du pratar om. För mig blir det för mycket teorier och tekniskt resonemang.   :wacko:
Glöm inte bort att jazz eller blues inte bara är en fråga om teknik och teori, det handlar också mycket om spelglädje, känsla, timing och form (att det svänger). Musik ska byggas utav glädje, jag lirar utifrån mitt kunnande och tycker det är kul…bland "de vanliga" ackorden hittar du nog en och annan maj7:a och nia, ett och annat dim och 13 ackord om du lyssnar. Du hittar dessa ackord även i denna låt, även om den är baserad på en rätt enkel barnvisa.

Mvh Roffe H  :)
« Senast ändrad: 11.12.2012, 10:06:28 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag förstår teorin o progressionerna till dess större del, men jag ställer mig frågande till hur många som bygger spelglädje o känsla från så djupa dykningar i teorin. Jag tror det är lätt på den där nivån att man blir mer intresserad av teorin o byggstenarna än det färdiga huset så att säga. Däremot är det ju användbart med någon på forumet som har så stor teoretisk kunskap, men du kanske skulle lägga dig på en betydligt enklare nivå i kommentarerna för att folk ska förstå dig o intressera sig för teorin. När det blir en sådan där blaffa med djupdykningar som kräver rejäla musikstudier för att förstås blir det nästan lite parodiskt o lätt överlägset istället. Ett litet tips som sagt.

Tillbaka till musiken. Jag tycker inte du ska göra den mer avancerad, det är ju en glad svängig julvisa med jazzkänsla trots allt o även om jazz är känd för att vara musikaliskt komplicerad så tycker jag inte att det är någon regel att man ska krydda ackorden o progressionerna så hårt man bara kan. Bra jobbat o framförallt skönt saxlir!!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det låter fint, men den utvidgade vampen saknar något...Jazzens välanvända kadens -
den kända, mytomspunna ii-V-I;an. Men jag gillar vad du spelar.
Litet besviken är jag dock då jag saknar jazzens karaktäristiska ii-V-I progressioner och lösningar till dess skalbyten.
Om  det är knepigt så lägg endast en ton 1:an av I- ackordet över den kvintsekvensen, bara.
Det går att programmera , knappa in BB, även andra ackord så man kommer bort ifrån den vanliga dur och
vanliga moll skalan som väl aldrig spelas i jazz ????
Du behöver sätta in mer voiceleading, speciellt altererade V7-ackord också, i BB rollen någon tritonus substutition
också, kanske ???
Nu är det väl mer "vanlig" musik spelad på ett litet jazzigt vis bara...Lyssna på John Coltrane eller Joshua Redman
och hör hur de väver in ii-V-I i kompet och spelar solo över den..
Skall kolla mitt BB om jag hittar något imorgon eller om de bara satt ut vanilj ackorden.


mvh
Jag håller inte med,jag tycker man ska hålla sig till 1-å-2-å-3  komp,när man kör kanelbulle-ackorden kanske att man skulle
våga lägga in en Melon progression där på slutet  över jordgubbs-tritonen.... :huh: ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det låter fint, men den utvidgade vampen saknar något...Jazzens välanvända kadens -
den kända, mytomspunna ii-V-I;an. Men jag gillar vad du spelar.
Litet besviken är jag dock då jag saknar jazzens karaktäristiska ii-V-I progressioner och lösningar till dess skalbyten.
Om  det är knepigt så lägg endast en ton 1:an av I- ackordet över den kvintsekvensen, bara.
Det går att programmera , knappa in BB, även andra ackord så man kommer bort ifrån den vanliga dur och
vanliga moll skalan som väl aldrig spelas i jazz ????
Du behöver sätta in mer voiceleading, speciellt altererade V7-ackord också, i BB rollen någon tritonus substutition
också, kanske ???
Nu är det väl mer "vanlig" musik spelad på ett litet jazzigt vis bara...Lyssna på John Coltrane eller Joshua Redman
och hör hur de väver in ii-V-I i kompet och spelar solo över den..
Skall kolla mitt BB om jag hittar något imorgon eller om de bara satt ut vanilj ackorden.


mvh
Jag håller inte med,jag tycker man ska hålla sig till 1-å-2-å-3  komp,när man kör kanelbulle-ackorden kanske att man skulle
våga lägga in en Melon progression där på slutet  över jordgubbs-tritonen.... :huh: ;)

*skrattar* jag kan tycka teorin är ruskigt intressant eftersom jag intresserar mig för matematik men jag har också märkt att kreativiteten INTE kommer från den hjärnhalvan :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tycker om tonen i din sax, lagom mycket vääs....

Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Max, Tigern, bjurte och karl. Tack för  att ni lyssnar...alltid roligt med lite gehör  :D betyder ju både gensvar och musiköra, lite skojigt!
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Javisst var det lite mer jul i den nu! :D
Snyggt blåst Roffe!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det blev ju jäkligt behagligt med avslappnat sväng - perfekt musik att röra om i gröten till! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Man tackar, cykeln och Jocke. Lite julstämning blev det...
/Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Man tackar, cykeln och Jocke. Lite julstämning blev det...
/Roffe H  :)

Absolut jul! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad alohahex

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Det blev ju jäkligt behagligt med avslappnat sväng - perfekt musik att röra om i gröten till! :)

Word =) riktigt mysig

man kommer in i en mysig stämning härligt =)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har ju lyssnat till denna ett flertal ggr och märker att jag inte har kommenterat - kul läsning i tråden BTW. Jovisst den ger jazzig julstämning på ett skönt sätt denna :D
« Senast ändrad: 22.12.2012, 19:06:41 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tycker också denna är jättego och jazzig  :wub: GodJul!
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mysig ^_^ :D

God Jul Roffe!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sitter fint med lite julsax när man ska slå in julklappar!  :)
Du borde lägga ut texten, så blir det lättare att sjunga med!  :rolleyes:
God Jul Roffe!
/Asti t.f. Julskinka
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Sitter fint med lite julsax när man ska slå in julklappar!  :)
Du borde lägga ut texten, så blir det lättare att sjunga med!  :rolleyes:
God Jul Roffe!
/Asti t.f. Julskinka

 :rolleyes:  :lol:

God Jul! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Man tackar för lysning: alohahex, Plinka, Marre, Asti (ska tänka på det där med texten, glömde visst) Blues Boy och en God Jul till er alla...  :D :D :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)