Kontrollrummet

Asti - Feel you all the time (klar)

Asti · 115 · 23443

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2016-10-22: Min son håller på med en video till denna låten, så jag vill att det ska låta så bra som möjligt!
                          Har bytt ut trummorna och skruvat lite allmänt. Känns trummorna OK och i rätt nivå?
Edit 2012-12-23: Har sänkt leadsången något och höjt steel-guitaren. Anser den klar nu om ingen protesterar!  :)

Edit 2012-12-17: Slutversion(?) där jag lagt på en steel-guitar, sänkt sången i början,
minskat reverbet på lead-sången, sänkt kolliderande pianotoner i instrumentaldelen,
samt ändrat den "vilsna" cymbalen!  :) Blir steelguitaren för mycket?

Edit 2012-12-11: Har gjort en version med utökat arr! Elgitarr, stråkar, kör och
lite mer utvecklade trummor och piano. Bättre eller sämre?

Ville göra något enkelt arr med piano och akustisk gitarr som grund.
Försökte hitta rena klanger och naturliga harmoniföljder.
Är det för simpelt och tråkigt? Bör arret utökas? I så fall med...?
Tacksam för synpunkter och förslag.

Titel: Feel you all the time
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:43
År: 2012

Feel you all the time
How could I have known
How could I anticipate from something never shown
I could have read between the lines
Your act was kind of strange
but you said that you were fine

I feel you all the time
I can hear you, I can see you
You're always on my mind
Never leave me, never leave me

I heard it on the news
I heard the words but couldn't understand that it was true
There's really nothing more to say
But somehow I believe
that you're still not far away

I feel you all the time
I can hear you, I can see you
You're always on my mind
Never leave me, never leave me

If I let you down you could have told me to my face
Told me I meant nothing to you
fallen from your grace
Now you've left me stranded on a wild and foreign shore
I'm lost in you now

Instrumentalt

I feel you all the time
I can hear you, I can see you
You're always on my mind
Never leave me, never leave me
« Senast ändrad: 22.10.2016, 19:52:57 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Absolut inte för enkelt eller tråkigt...verkligen rena och naturliga harmer. Stämman dök upp till slut, det är du ju så bra på. Tycker den kan komma in lite tidigare (om du nu vill arra lite mer) kanske en nätt kör någonstans där det passar (prova).
I övrigt, mycket bra låt och behaglig lyssning.  :)
 /Roffe H
« Senast ändrad: 05.12.2012, 16:12:09 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Girly

Jättefin låt och jag gillar arret också... möjligen adda lite försiktiga stråkar  :unsure:
Din röst värmer i vinterkylan  :)
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Absolut inte för enkelt eller tråkigt...verkligen rena och naturliga harmer. Stämman dök upp till slut, det är du ju så bra på. Tycker den kan komma in lite tidigare (om du nu vill arra lite mer) kanske en nätt kör någonstans där det passar (prova).
I övrigt, mycket bra låt och behaglig lyssning.  :)
 /Roffe H
Tänkte att jag inte skulle ha bakgrundskör i denna. Andrastämman kanske skulle in lite tidigare ja....
Roligt att du gillar låten i all sin enkelhet!
Tack för feedback!
/Asti
« Senast ändrad: 05.12.2012, 22:54:20 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättefin låt och jag gillar arret också... möjligen adda lite försiktiga stråkar  :unsure:
Din röst värmer i vinterkylan  :)
Lena
Ja, lite försiktiga stråkar vore kanske inte fel! Problemet är att min dator inte klarar Alicias Keys,
EZ Drummer och EWQL Symphonic Orchestra samtidigt!  :( Får i så fall bounca pianot och
trummorna till audio-spår för att kunna lägga till stråkar från EWQL. Men det går ju...
Det är nog hög tid att investera i en ny dator om man ska fortsätta med det här.
Gläder mig att min röst sprider lite värme!  :)
Tack för tips och snälla ord!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Sååå bra! :) Gillar att det funkar utan en "skog av instrument" - känns avskalat och ärligt! Den enda tanke som egentligen slog mig var att pianot låter lite dovt och kanske kan pianisten spela lite försiktigt med högerhanden också för att "brighta" till det en aning?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sååå bra! :) Gillar att det funkar utan en "skog av instrument" - känns avskalat och ärligt! Den enda tanke som egentligen slog mig var att pianot låter lite dovt och kanske kan pianisten spela lite försiktigt med högerhanden också för att "brighta" till det en aning?
Vad kul att du tycker så! Då har jag kanske lyckats i min avsikt att åstadkomma något enkelt som ändå håller...
Har haft funderingar på att komplettera pianot så som du säger, så jag ska nog försöka lägga in lite "ljusare" variationer.
Är rädd bara att man tappar lite av effekten om pianoackorden inte får klinga ut.
Från början hade jag inte tänkt ha med trummor och bas, men då kändes det lite händelsefattigt.
Tack för dina synpunkter!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Härligt!!
Asti är tillbaka i Plink-Floyd träsket,och där simmar han som en fisk i vattnet..
PF med lite lennonskt i refrengerna = Undrbar blandning,lite ödesmättad distad och ekodränkt Steel-guitar och denna är fulländad..

Mr Lipsill /T.f. Delfinskötare 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra!
och som Bjurte skrev - lite åt PF till.
Inget att tycka illa om

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jättebra!
Jag tycker du ska behålla den precis så här.
Låten trivs väldigt bra i denna rena kostym
Det enda jag tänkte på var att kanske något mer instrument på sticket inte skulle vara fel - typ cello
Ljudet som vanligt på topp
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alla tycker samma som jag :wacko: men ok jag kom på nåt unikt varför inte en highpitch synth från 184 och framåt - den ska inte sticka ut men ligga där och styra harmonierna om du fattar vad jag menar fast det gör du väl inte - inget fattar vad jag säger nuförtiden märker jag - har jag blivit gaggig eller nåt va? Jag bara undrar har jag det VA?

Edit: Låten är underbar som den är det glömde jag att uttrycka - tja kanske lite gaggig då.....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
bjurte - Jepp, det är min nya adress - Pink Floyd Träsket 1A, bottenvåningen!  :)
           Ekodränkt steel-guitar och kanske en whiskydränkt kör...?  :unsure:
           Funderade lite på steel-guitar, men tror inte jag grejar det i denna.
           Har testat en elgitarr med lite effekter, får se om jag låter den vara kvar....
Gurano - Skönt att du inte tycker illa om låten!  :)
cykeln - Kul att du gillar! Var tvungen att kemtvätta kostymen för att få det tillräckligt rent!  ;)
            Ja, jag är osäker på om jag ska lägga på något mer! Kanske, som sagt, en försiktig elgitarr...
            Här tror jag nog förr på violiner än på cello om det ska in några stråkar...

Tack för kommentarer och tips!
/Asti          
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Alla tycker samma som jag :wacko: men ok jag kom på nåt unikt varför inte en highpitch synth från 184 och framåt - den ska inte sticka ut men ligga där och styra harmonierna om du fattar vad jag menar fast det gör du väl inte - inget fattar vad jag säger nuförtiden märker jag - har jag blivit gaggig eller nåt va? Jag bara undrar har jag det VA?
Edit: Låten är underbar som den är det glömde jag att uttrycka - tja kanske lite gaggig då.....
Jo, jag tror jag förstår vad du menar! Lite som tramporgeln i Just another tale?
Det är nog ingen dum idé! Ska testa det!
Jag upplever dig inte som gaggig, men det kan ju bero på att jag är trögfattad... :unsure: :)
Tack för tipset!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ville testa en version med utökat arr och se om det tillförde något!
Har lagt på elgitarr, stråkar och kör, samt försökt variera trummor och piano bättre.
Vad passar in och vad ska inte vara med? Tacksam för tips...
Eller var första, enkla versionen bättre?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tycker att sticket fick ett lyft här
i övrigt tycker jag att du kan ha den första versionen kvar fram till sticket
och sen det nya sticket och den nya avslutandedelen med stråkar och kör
gillar ljudet på sologuran
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Så där ja, där satt den! Precis vad jag önskade. Kören blev perfekt och så fick man en elgitarr "på köpet". Mycket bra jobbat och avvägningen mellan delarna är fulländad.  :D :D :D
Mycket snyggt Asti, Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
cykeln - Elgitarren (plocket som kommer in i andra versen) tycker jag ska komma in där den gör,
            om den ska vara med överhuvudtaget. Kören däremot kanske ska avvakta ja....
            Sticket kanske borde ha lite mer kör i stället? Svårt att höra när det är "lagom" efter 25 lyssningar...
            Eftersom du inte nämner trumfills och pianokompletteringar antar jag att dom funkar.  :)
Roffe H - Kul att du blev nöjd!  :)

Tack för era synpunkter!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Åh vad bra det blivit! :) Var lite rädd att ett större arrangemang skulle ta bort den nära känslan jag fick vid första lyssningen men det här funkar ju som hand i handske! Tycker kanske du bör dra ner reverben på sången - iaf i början där sången är lite ensammare... Vet inte riktigt vad den ensamma cymbalen gör innan gitarrsolot? Gitarrsolot är smakfullt återhållet men krockar någonstans med pianots övergång... kanske går att sänka (oktav eller volym).

Den här är helt underbar och har precis kvalat in till "Jockes lugna favoriter"! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jocke - Skönt att du tycker det funkar! Sången kanske är lite för stark i början? Ska kolla reverbet!
           Cymbalen var tänkt som en avslutning på avsnittet före instrumentaldelen. Men den kanske sticker ut för mycket...?
           Du har helt rätt att några toner av gitarrsolot "kolliderar" med pianot! Ska börja med att sänka pianot. Ev ta om.
           Väldigt roligt att du gillar låten!
Dividend - Tackar!

Tack för era kommentarer och dina tips Jocke!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Vad bra det låter, det andas bra kvalité och känsla!
Roligt att kika in här och höra dig igen!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En mycket fin låt, sången för fram texten bra och arret hjälper till
på ett mycket smooth vis. Passar bra.
Den här hamnar hos KR-favoriter hos mig också..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Emlan - Vad kul att du tycker det låter bra! Kvalité och känsla tar jag också åt mig!  :)
           Ja, det var ett tag sedan vi hördes av. Sista samarbetet var väl "Utan dig" om jag inte minns fel....
           Spelar du in något själv nuförtiden som du kunde låta oss höra?
pxm - Jätteroligt att du gillar låten och en ära att hamna bland dina KR-favoriter!

Tack för era värmande kommentarer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Härligt fin låt :)  Sååå skön laidback bakgrund du har fått till, med perfekt "släpig" timing  :wub: Rösten låter lite för gäll i denna mix - annars full pott!

Inbillar mig jag hör lite Steven Wilson-vibbar i din sångstill (eller om det nu är tvärt om  :rolleyes: ) -  bra och unik pipa har du hursomhelst!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jättefint. De första pianoackorden känns lite sega, ta bort en del av dem så sången kommer in snabbare...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
HasseFX - Vill gärna veta lite mer vad du menar med "gäll" röst! Är det något jag kan fixa via eq eller måste det sjungas om?
               Är det för hög volym på sången rentav? Upplever själv att den kanske är för stark i början...
               Steven Wilson känner jag tyvärr inte till, men har hört låtar av Porcupine tree som jag gillat.
               "Bra och unik pipa" är nog den bästa julklappen jag kommer att få i år!  :) Tack för den!
Håkan Nilsson - Jag har i tidigare låtar fått påpekanden att jag har för korta intron, så nu tänkte jag ändra på det!  :)
                     Upplever inte själv att det är för mycket piano i början...ville liksom få till den avskalade atmosfären med ett ensamt piano.
                     Men det är förstås en smaksak hur man upplever det... Men kul att du tycker det är fint!

Tack för era kommentarer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
HasseFX - Vill gärna veta lite mer vad du menar med "gäll" röst! Är det något jag kan fixa via eq eller måste det sjungas om?
               Är det för hög volym på sången rentav? Upplever själv att den kanske är för stark i början...
               Steven Wilson känner jag tyvärr inte till, men har hört låtar av Porcupine tree som jag gillat.
               "Bra och unik pipa" är nog den bästa julklappen jag kommer att få i år!  :) Tack för den!


Nej du sjunger bra - det har med mik/pre/kompressor att göra, som (i denna låt) hissar övre mellanregistret. Jag hör det mest i lurarna men även i monitorer. Testa att sänka 3-4 dB vid 4 kHz (inte för smal EQ-notch) på sångspåret  - låter det "snuvigt" hos dig, sänk lite mindre eller låt bli :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
HasseFX - Vill gärna veta lite mer vad du menar med "gäll" röst! Är det något jag kan fixa via eq eller måste det sjungas om?
               Är det för hög volym på sången rentav? Upplever själv att den kanske är för stark i början...
               Steven Wilson känner jag tyvärr inte till, men har hört låtar av Porcupine tree som jag gillat.
               "Bra och unik pipa" är nog den bästa julklappen jag kommer att få i år!  :) Tack för den!


Nej du sjunger bra - det har med mik/pre/kompressor att göra, som (i denna låt) hissar övre mellanregistret. Jag hör det mest i lurarna men även i monitorer. Testa att sänka 3-4 dB vid 4 kHz (inte för smal EQ-notch) på sångspåret  - låter det "snuvigt" hos dig, sänk lite mindre eller låt bli :)
OK, det ska jag testa!
Tack för tipset!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vid 76 och en bit framåt kunde det passa med en trumpet som håller nån enkel ton i taget försiktigt i bakgrunden.
Har du frågat nån trummis om hjälp med trummor på den här låten? Skulle kunna vara ett bra bidrag till en fin helhet!

Gillar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vid 76 och en bit framåt kunde det passa med en trumpet som håller nån enkel ton i taget försiktigt i bakgrunden.
Har du frågat nån trummis om hjälp med trummor på den här låten? Skulle kunna vara ett bra bidrag till en fin helhet!

Gillar!
Tror jag förstår hur du menar med trumpeten. Tänkte ett tag något liknande, fast med höga stråkar i stället!
Har också funderat på att be någon trummis om hjälp, men det ska nog vara enkla, försiktiga trummor i denna.
Roligt att du gillar låten och tack för tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Slutversion(?) där jag lagt på en steel-guitar, sänkt sången i början,
minskat reverbet på lead-sången, sänkt kolliderande pianotoner i instrumentaldelen,
samt ändrat den "vilsna" cymbalen!  :) Blir steelguitaren för mycket? Lagom nivå på den?
Hör den bättre i lurar än via PC-högtalarna.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fn va gött med lite 'Glidande Stål' Älskar det,bara men aktar sig för "Köntri-Mjusik"
Gött blev Göttigare..
T.f / Göttegris..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fn va gött med lite 'Glidande Stål' Älskar det,bara men aktar sig för "Köntri-Mjusik"
Gött blev Göttigare..
T.f / Göttegris..
Nuförtiden ser man ju steelguitar förekomma i en mängd olika musikstilar.
Jag tycker det är ett underbart instrument använt på rätt sätt!  :)
Önskar bara att man vore lite bättre på det....
Roligt att du tycker det blev till det bättre!
/Asti t.f. Stålman
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Får lite vibbar av Bowies Space Oddity. Den ödsliga ackordgången i början minner något om den men sen blir något helt annat. Jättefin låt och väldigt fin prodd och framförande. Proffsigt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Fy va bra  :)

Härligt drömsk. Perfekt. Till och med EZ-drummern låter nästan bra  ;)

Space
Life is too short to remove USB safely