Kontrollrummet

RME AIO PCI-E.. FETT noise burst när jag slår på datorn

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Hej,

Vid wakeup from Sleep Mode och möjligen också när jag slår på datorn så sprakar det till ordentligt i hörlurar/monitorer.
Jag menar ORDENTLIGT.
Någon som upplevt något liknande?
Det räcker inte heller att ha mixern på Mute All, det sprakar fett ändå.
Det är rätt obehagligt ifall datorn ligger i sleep mode och man väcker upp den när monitorerna är på eller ifall man skulle råka ha satt på lurarna när man väcker upp datorn. Det känns som en hörselskada kan inträffa förr eller senare..  <_<

Jag har senaste drivrutinera. Hittade inget på nätet om detta. Verkar som RME hade något liknande problem för de gamla PCI-korten och att de hade en fix för det. Men hittar inget i manualen för mitt kort, och det enda som står om RME AIO noise problem på Google diskussioner om ett konstant brus som fanns på gamla revisioner av kortet.

Bjurte... du har ju ockå ett sådant kort. Sett något sådant problem?

/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..har samma "problem". Brukar alltid stänga av monitorerna innan avslut och när datorn slås på. Sliter tydligen en hel del på monitorena om man struntar i detta...


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Hmm.. ok, intressant. Frågan är om det sliter på hörlurarna också. Det känns inte bra att höra det där högljudda sprakande i lurarna varje gång, och det har ju hänt några gånger att jag fått det i örat.

Märkligt att det inte diskuterats någonstans, eller så har jag bara inte hittat det.

Det pratas om "speaker protection feature" här... men verkar vara PCI-varianten HDSP9632:
http://www.rme-audio.de/en_support_faq.php

Hittar inget om det i min manual.

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hmm..
Först,så här gör jag,och har ALLTID gjort så det sitter i 'ryggmärgen'
1. Slår på Datorn.
2. Slår på lyssningen.
3. Slår av lyssningen.
4.Stänger ner Datorn... Tyst och fint hela vägen..
Men för att verifiera dina problem så frångick jag mina principer... :o :unsure: (Fy på dig)  ;)
Och visst,så fort jag slår på 'Power-knappen' så klickar det till ordentligt,samma sak precis när Datorn 'Dör' vid power off..
Ang. gå från Sleep till uppvaknande så förstår jag inte vad du menar ??
Menar du att du har något strömmsparläge som går på efter en tids inaktivitet ??
I sådana fall undrar jag varför ?? Alla strömsparlägen är det första jag lärde mig att slå av på en 'DAW'
Och i.o.m. att min nya Datta är så pass urstark,faktiskt den enda 'Trimmningen' jag gjort,förutom att slå av den förhatliga UAC kontrollen..
Men visst om jag märker att den i frammtiden inte orkar,så kommer jag ju självklart gå igenom alla andra Prestanda-sparande åtgärder.
2. Då jag dessutom har riktigt stora hörselproblem och hör som en kratta,med Menieres-sjukdom,Tinnitus och en ljudöverkännslighet som gör att jag inte 'Tål' ljudtryck över vanlig (dvs.) ganska låga samtalsvolymer (gå på konserter/Bio/Teater/Sport arrangemang) är för mig otänkbart.. :wacko: :(
Så blir då dessa smällar dessutom inte så höljudda att de skulle kunna skada mina Högtalare..   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har samma "fenomen" fast jag inte har det kortet.Jag har ett emu pci kort.
Om jag slår på hörlursförstärkaren så smäller det till ORDENTLIGT i lurarna,garanterat hörselskada på sikt så jag har lärt mig..Har jag inte Mackie mixern(jag kör allt via den till datan/ljudkortet)på så blir det nästan kinasyndromet då jag slår på monitorerna..

Man lär sig i vilken ordning man skall slå på grejerna ja,men jag har ingen lösning på problemet.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
jag har haft det problemet i Vista men aldrig i annat operativsystem. Men jag antar att ni inte använder Vista ... är väl inte så många som gör längre (inte jag heller) :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Sleep Mode är för kontorsdatorer. Stäng av maskinen helt enl. bjurte modellen.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Alltså, Sleep Mode... eller icke sleep-mode, det löser inte problemet.

Men för korrekthet: jag menade Strömspar-läge vilket innebär jag ofta inte stänger datorn, utan jag sätter den i typ low-power, nästan-avstängd-mode, vilket sparar startup-tid med ca 1 minut. Hela den vanliga boot-sekvensen går på ca 1 minut fastän jag har Windows på en SSD disk.  Men wake-up från Strömspar går på ca 10 sekunder.

(Ibland är 1 minut skillnaden mellan att hinna få ner en grymt bra slinga i Cubase som man kom på vid matbordet!... eller att glömma den medan datorn bootar!)

Ok... så "alla" har det här problemet, och antar att lurarna inte slits ut eller påverkas eftersom ingen verkar bekymrad för det. Säg gärna till om det är ett felaktigt antagande.  B)

Som vanligt, tack för all bra respons.
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Alltså!!
Dator på,lyssning på,lyssning av,dator av...
No Problemo... ;)

Ang. Strömmspar och väckningstid!
Jag har 0 sek...Efter jag satt på datorn för dagen stängs den inte av förens jag går och lägger mig
Om det inte är Fre-Lördagskväll och umgänge med familj och vänner då da!!  :o
Så har jag gjort med alla mina datorer och det har aldrig vart några problem,mer än kanske 2 st Hårddisk-craschar då
och då har det nog varit mitt eget fel.. :wacko: ;)
Skärmen brukar jag iof. sig slå av vid lång inaktivitet..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du skadar lyssningen (främst diskanterna som tar stryk) och öronen om du inte gör som Bjurte säger. Var noga med att alltid starta monitorerna sist och stänga av dem först.

Jag har min maskin igång dygnet runt och behöver inte bry mig om någon starttid alls, förutom att skärmen ska vakna... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
... faktiskt den enda 'Trimmningen' jag gjort,förutom att slå av den förhatliga UAC kontrollen...
Den "förhatliga" funktionen ser till att oönskad programvara inte körs eller installeras hur som helst utan att du godkänner det. Vad har du för problem med att ha den påslagen?


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Hej,

Vid wakeup from Sleep Mode och möjligen också när jag slår på datorn så sprakar det till ordentligt i hörlurar/monitorer.
Jag menar ORDENTLIGT.
Någon som upplevt något liknande?

/Christian
Jag skulle nog vilja påstå att starta upp datorn från "Sleep" kan orsaka en rad konstigheter iallafall i WinXP. Drivisar funkar inte längre, hårdvara initieras inte på rätt sätt (samma sak kanske). Svart skärm om det vill sig illa. Dessutom random, ibland ok, ibland inte. Så har mina 3 senaste XP system uppförs sig. Kan kanske ha med hårdvaran att göra. Stoppar alltid i ett Asus MB när jag bygger.

Hursomhelst genererar mitt M-audio 2496 alltid ett rejält KA-THUMP vid kallstart om lyssningen skulle vara på. Bjurte metoden sitter i ryggraden liksom så jag tänker inte på det längre. Lyssningen slås på sist.
« Senast ändrad: 05.12.2012, 01:25:16 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
... faktiskt den enda 'Trimmningen' jag gjort,förutom att slå av den förhatliga UAC kontrollen...
Den "förhatliga" funktionen ser till att oönskad programvara inte körs eller installeras hur som helst utan att du godkänner det. Vad har du för problem med att ha den påslagen?

Även önskad programvara kan stoppas av UAC, var väl värre i Vista, men vet att jag hade stora problem med att installera ett program ( orginal ) som UAC inte gillade av någon anledning, gick inte ens när jag "godkände" installationen...


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil

>Dator på,lyssning på,lyssning av,dator av...
Alltså, monitorerna har jag avstängda för det mesta, det är inget stort problem. Slår endast på dem när det är dags för slutmastring, sedan har jag slarvat och haft dem på lite längre ibland.

Men det är lurarna som är problemet. Menar du att jag ska dra ur kontakten till lurarna som sitter i breakout-kabeln på baksidan av ljudkortet varenda gång jag stänger/sleepar datorn, för att sedan sätta i dem igen? Det låter krångligt...

OK... Jag har aldrig haft problem med sleep på XP (efter 7-8 år), men det är ju så olika hur olika system beter sig. Kan säkert vara kombinationer av OS, ljudkort, moderkort, drivers.
Men visst... om ni tror att detta är felet så kan jag förstås testa.... för problem har jag ju med dessa noise bursts från ljudkortet.  B)

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Ok, har detaljkollat nu för att jämföra Sleep Mode vs Kallstart:

- när jag trycker på Power On knappen, kall-start, då smäller det till DIREKT i _HÖRLURARNA_.. inte när Windows laddas eller är färdigladdat, det är direkt när strömmen går på!
- när jag går upp från sleep mode, då smäller det också till direkt
- när jag bootar om datorn (varm re-boot) då är allt väl.. antagligen eftersom det bara är mjukvaran som resetas, inte på något sätt strömkretsarna

Så det är när typ... kretsarna går igång, oavsett som det är från sleep mode eller kallstart, och smällen kommer alltså i hörlurarna.

Om jag förstår er rätt så bör jag alltså ta ur lurarna varje gång jag innan jag stänger av och plugga i dem varje gång efter jag slagit på. Annars skadas hörlurarna, är det korrekt?

Edit: som jag nämnde ovan, verkar det alltså som att den gamla RME HDSP PCI-kretsen hade en feature som skyddade just _headphones_ för detta noise burst. Verkar som att man tappat bort denna feature i den nya RME AIO PCI-E kretsen då, men jag ska maila supporten och fråga. Intressant i alla fall att detta är ett känt fenomen. Monitorer är inte så svårt att slå av/på eftersom man oftast har dem i huvudhöjd framför sig, men jag tycker det är rätt kasst om man har tappat bort denna feature i nya kretsen och måste krypa ner under bordet och rota bakom datorn varje gång den ska på/av för att skydda lurarna.... (OM... lurarna kan skadas, det vet jag inte ännu).  Det är bara till att vänja sig. Konstigare vanor har jag haft.  :wacko:

Hälsar
/Christian
« Senast ändrad: 04.12.2012, 20:38:54 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Skickade följande till RME support:
=============================
Hello!

I have an RME AIO PCI-Express card.
OS: Windows 7
Motherboard: Asus P9X79

I get a loud noise burst when I power on the machine or wake up from Sleep Mode. It's not a problem for my audio monitors, I have them OFF during this time.

But the headphones are connected in the breakout cable at the back of the machine under a table.
Is it really the intention that these should be disconnected after power off and connected after power on every time?
It's quite cumbersome to be crawling under the desk every time the work station is powered on/off.

I read about a speaker protection feature for the HDSP9632 .
http://www.rme-audio.de/en_support_faq.php

Could it be that this feature has been dropped/lost/not working properly in the new sound card RME AIO PCE-E?

Best Regards
/Christian Andersson
=============================

Följer upp här när jag fått svar. Gissar att här finns fler som är nyfikna på deras svar.
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
... faktiskt den enda 'Trimmningen' jag gjort,förutom att slå av den förhatliga UAC kontrollen...
Den "förhatliga" funktionen ser till att oönskad programvara inte körs eller installeras hur som helst utan att du godkänner det. Vad har du för problem med att ha den påslagen?

Även önskad programvara kan stoppas av UAC, var väl värre i Vista, men vet att jag hade stora problem med att installera ett program ( orginal ) som UAC inte gillade av någon anledning, gick inte ens när jag "godkände" installationen...
Förvisso. Så kanske är fallet med enstaka programvaror. Tycker dock att man ska tänka sig noga för innan man stänger av UAC. Fördelarna överväger solklart tycker jag. Inte värre än att man kan temporärt stänga av det under tiden installation av det strulande programmet sker.

"UAC" är ju något som funnits länge i de flesta andra operativsystem men som mycket riktigt var lite för elak i Vista och fick därmed ett välförkänt dåligt rykte. I sjuan fungerar det utmärkt.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant

Men det är lurarna som är problemet. Menar du att jag ska dra ur kontakten till lurarna som sitter i breakout-kabeln på baksidan av ljudkortet varenda gång jag stänger/sleepar datorn, för att sedan sätta i dem igen? Det låter krångligt...


Ok, du har lurarna kopplade direkt i ljudkortet!? Då förstår jag ditt problem bättre. Har en mixer och annat jox före lyssningen själv. Bjurte metoden icke applicerbar alltså...
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
A-ha.. Du använder det hörlursuttaget,ja se då blev det genast jobbigt..
Då skulle jag enl. den Allsmäktiga "Bjurte metoden" införskaffa mig en skarv/förlägnings-sladd som räcker upp till skrivbordet...
Annars ingår det i 'bjurte-metoden' att köra hörlurarna genom Externa prylar som Myran var inne på..
Själv kör jag min lur-lyssning genom en Neutral Hifi-förstärkare fast funderar på att skaffa en 'riktig' hörlursförstärkare då jag inte får fram
diskanten riktigt ur hifi:n..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
En förlängningskabel att koppla in lurarna i, är förstås den absolut billigaste lösningen.

En MTR HPA-2 är ett bra alternativ om du vill ha en fristående hörlursförstärkare. Den orkar t o m driva lurar med så låg impedans som 8 Ohm!
Annars kan du också kolla på monitorcontrollers, som Mackie Big Knob eller liknande. Själv kör jag med SPL MTC, men den känns kanske lite väl häftig för att lösa problemet... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Shit-pommes-frites, en helt ny värld har öppnat sig för mig... igen! Tack för dessa tips! Vad skulle jag göra utan Kontrollrummet?  :)

Tro det eller ej... jag har alltså ingen extern mixer. I mitt gamla system hade jag en mixerliknande Firewire kontroll från mitt Sounblaster Audigy-kort, men inte i det nya systemet.
Därför så måste jag slå på huvudströmbrytaren på baksidan på mina aktiva monitorer varje gång de ska på/av, samt naturligtvis, så dras jag med problemet kring hörlurs-noise-burst.

Det som ni säger vore väldigt behändigt - jag saknar min Soundblaster externa kontroller, som iofs var extremt simpel, men ändå rätt trevlig.
Så jag behöver naturligtvis en extern mixer. Jag skapar en ny tråd som passar bättre till ämnet,
  http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=32449.0
så passar jag på att skjuta några frågor kring förslag, givet mina behov. Har redan googlat lite på Claes tips, och det ser intressant ut!

Hälsar
/Christian

« Senast ändrad: 05.12.2012, 14:23:50 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Svar från RME, angående "speaker protection" på äldre PCI-version av kortet:
-----------------------------
Hello,

I'm afraid the protection circuitry had to be removed for technical reasons.

Regards
Daniel Fuchs
RME
-----------------------------
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hade ju ett RME kort förut och då kunde man i mixern, alltså på skärmen, dra ner volymen för hörlurar och annat.. ( Mixern följde med på CD-installationsskiva för RME kortet ). Kanske finns som någon download på RME.s sida annars?


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Jag använder deras mixer, men det hjälper inte. Har redan provat att mute:a mjukvaru.mixern. Problemet är på lägre nivå - det är när man strömsätter kretsen som den producerar ett högt missljud.
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag använder deras mixer, men det hjälper inte. Har redan provat att mute:a mjukvaru.mixern. Problemet är på lägre nivå - det är när man strömsätter kretsen som den producerar ett högt missljud.
/Christian

Hmm.. hade inte det problemet med RME Fireface kortet faktiskt...På Konnekt 6 kortet dra man bara ner volymen på boxen, det enda som hörs är ett svagt klick när man sätter på..Köp allstå!  :D (hörlurarna alltså, monitorerna får en elchock tyvärr )
« Senast ändrad: 05.12.2012, 20:58:16 by Clemens »


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Kanske bara ett problem man upplever ifall man kopplar in lurar/monitorer direkt på kretsen i datorn utan att gå via Firewire box.
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Problemet löst! Det blev en "fattigmans-mixer" = hörlursförlängare från MediaMarkt.  :lol:
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra att du kom runt det hela..

Jag löste liknande probelm med att först slå på hörlursförstärkaren sedan mixern och sist de aktiva monitorerna - voila´ - "silence is golden"...Givetvis datan allra först i kedjan,men det har nog mindre betydelse.

Så nu skriver jag ett kör schema för alla klåfingriga :)

Mike