Kontrollrummet

MaxB - Santino

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:            Santino
ARTIST/GRUPP:     MaxB
GENRE:                Santino-inspirerat
LÅTLÄNGD:           
KOMPOSITÖR:       MaxB
PRODUCENT:         MaxB
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:    2009
FORMAT:              mp3

I cajon-tråden presenterades en tidigare version av Santino - där min cajon var huvudinstrumentet.

Eftersom låten är kul att spela och jag inte har så mycket tid att putsa på rytmspelet har jag plockat in trumloopar som dominerar rytmsektionen. Jag följer samtidigt HM råd och klipper och återanvänder cajon-takter som är mindre otajta genom hela låten.

Hur låter ljudet från gitarrer och bas i en sån här inspelning? Jag kör gitarrer och bas via en uppmickad liten 12W Kustom-gitarrförstärkare och uppever själv att ljudet inspirerar mig att spela, i synnerhet är det kul att spela basen med det här ihoptryckta lite "förkomprimerade" basljudet. Men hur låter det egentligen? Är det skitdåligt demo-basljud eller fungerar det till mer än det?

Om det är nån som känner igen delar av låten från tidigare är jag intresserad av att veta varifrån.



http://max.shivas.se/music/MaxB_Santino_v5.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Santino_v5.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 04.12.2012, 21:57:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Ja detta har jag hört tidigare,men här har du tightat till cajonen lite.
Hela låten svänger ju så det svartnar,jag får santana vibbar.Kanske inte så konstigt då låten heter "Santino"..Basen går fram bra,låter helt ok.Kanske ett svagt reverb på mastern skulle sy ihop det hela lite mot soundet på guran,lite olika rum nu mellan gitarr och övrigt.Annars är det bra,guran e´grymt lirad!

Mvh
Micael


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
mysigt santanastuk som mike påpekar - och ja, känner igen melodin vid 110 ca - men går bet på var jag hört det förr....Spotnics kanske....???
mycket cool live-känsla, skönt att höra 'rummet' omkring instrumenten, nåt som ju går förlorat när man sitter med pluggen rakt in i recordern..MER LIVE ÅT MEDBORGARNA!!


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Jäklar vad det svänger :)!
Tycker ljudet funkar helt ok. Snyggt spelad bas!
Kanske lite mindre reverb på gitarren och lägga på lite delay istället? Bara en fundering..
Känner inte igen låten sen tidigare, men den var skön att lyssna på!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
mysigt santanastuk som mike påpekar - och ja, känner igen melodin vid 110 ca - men går bet på var jag hört det förr...
mycket cool live-känsla, skönt att höra 'rummet' omkring instrumenten, nåt som ju går förlorat när man sitter med pluggen rakt in i recordern..MER LIVE ÅT MEDBORGARNA!!

Jag återvinner sånt jag gillar. Samma tema finns i "The Hacienda" c:a 150 sekunder in i låten.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=8379.msg68456#msg68456

Ja det är kul att spela med det livesound man hör i lurarna då det är mickad stärkare.
Det vill bli lite stökigare och busigare, inte så anpassat liksom. Mer Live!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Rytmen och i viss mån gitarren ger ju associationer till Santana, men jag tycker Manuel Santana hade en mycket bättre backhandvolley!  :huh:
Jag känner igen det här och det är nog mest ifrån radio och lite grann från skivor!  :)
/Asti Spumante
« Senast ändrad: 28.03.2009, 09:10:46 by asti »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Härligt gung. Tycker dock det hela har karaktären av ett komp. Som om sångaren ska kliva in när som helst.

Allt låter helt ok utom just sologitarren tycker jag. Den känns alldeles för effektad i förhållande till resten, samt att den befinner sig i ett helt eget rum.

Svängigt sa katten.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Var du också där på den där sandstranden på Ibiza 1979 då det lokala bandet öste ur sig den ena Santanainspirerade låten efter den andra - rummet blir lite fel när man känner sandstrand och hör någon slags studio om än med vattenskadade plywoodväggar trummisen är lite slö också - trots allt den gör mig glad, Huvudsaken kanske?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Var du också där på den där sandstranden på Ibiza 1979 då det lokala bandet öste ur sig den ena Santanainspirerade låten efter den andra - rummet blir lite fel när man känner sandstrand och hör någon slags studio om än med vattenskadade plywoodväggar trummisen är lite slö också - trots allt den gör mig glad, Huvudsaken kanske?
Eko

"Vattenskadade trummisen"  :P Du känner till detaljerna, hör jag.
Ja det där med att få in alla i samma rum eller på samma strand är inte alltid så lätt.
Ska kanske även dämpa effekterna på "solisten"...
Tänkte arbeta vidare med den här och "WeddingMa" igår men det blev en 14 mils åktur i snöovädret istället. Idag assisterade jag på morgonen vid en dressyrtävlan och det blir IKEA(!) på eftermiddan. Kanske blir det tid imorgon!  :wub:
« Senast ändrad: 28.03.2009, 12:17:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Ja, det är något på gång här. Skönt gung och en bra helhet. Behövs lite mer variation och tydliga teman om jag tycker  den ska funka som en instrumentalare. Alternativt sång då..

Men detta kanske bara vara ett litet test? Kan dock byggas vidare på helt klart.

När jag tänker på Santana så tänker jag på den här typen av musik, men samtidigt så tänker jag på jordens kanske fulaste gitarrton när jag tänker på Santana.. den är rent ut sagt avskyvärd :)

Ditt gitarrljud behöver bli bättre också, tycker det sticker ut för mycket nu, för mycket diskant och topp. Gitarren kommer höras ändå i mixen, den är rätt öppen.

Gunget har du, kompet känns genuint. Sologuran behöver ljudmässigt hamna i samma klass som resten av produktionen. Låten behöver något mer för att funka som låt.

Du är på god väg!




Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktigt skönt gung i låten var mysig att lyssna till! :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lyssnar i lurar
I vissa partier är basen lite osynlig medan den går fram bra i andra - eller oxå var det mina öron som var okänsliga denna söndagfm
Bra grundsväng i denna låt - känner inte igen den mer än att den låter som typ Santana
Kul att hitta ljud som inspirerar till mer spel!
Kanske blir starkare av någon form av sång under ett parti
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Orkar inte mixa om den utan slänger upp den under färdiga.


Gjorde en kort roadmovie med mina lilla Suzuki Vitara 2009
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Läckert det här Max,Mike diggar  :)

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Svänger skönt, mysig låt och tuff gura. Vet inte om det kanske är lite Shadowsvibbar runt 100 så där, men inget plagiat eller nåt jag känner igen direkt. Roligt att höra när du får feeling...
/Roffe H :) :) :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)