Kontrollrummet

Alatar - In Dulci Jubilo v2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
LÅTNAMN: In Dulci Jubilo
GENRE: Jul
LÅTLÄNGD: 1:18
KOMPOSITÖR: Okänd
EV. MEDVERKANDE: SampleModeling The Trumpet och French Horn & Tuba
INSPELNINGSÅR: 2012-12-01, kl 23.450

Såhär till första advent kändes det bra med en jullåt. Givetvis är det inte jag, som har hittat på denna. "In Dulci Jubilo" har nog hängt med ett antal hundra år.
Men plötsligt igår blev jag sugen att spela in den med mitt nyaste ljudbibliotek från The SampleModeling.

Vad tror ni? :-)

Edit: har gjort en ny version, där jag har försökt att lyfta fram melodistämman lite mer och ge den mer rymd. Det är inga stora ändringar, men: bättre, sämre, lika bra?

Version 2:
[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/In_Dulci_Jubilo_v1_19.mp3[/mp3]

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Gamla version 1:
[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/In_Dulci_Jubilo_v1_17.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 02.12.2012, 18:57:45 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Passar perfekt på den gemensamma jul-skivan!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Högtidligt ;) <- min kortaste kommentar hittills!! :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Låter bra - kanske skulle önska lite mer rymd
men riktigt tidstroget
Passar förträffligt på julmolnet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
@MaxB:
Kul att du tycker att den passar in i julskivan. Har faktiskt också tänkt i de banorna.

@Tigersoul:
Hehe.. jo visst är den högtidlig! ;-)

@Cykeln:
Tack för tipset och kul att du tycker om :-)


Och jag har faktiskt gjort en ny version. Det är inga stora ändringar, men jag har försökt ge den lite mer rymd och att få fram melodistämman lite tydligare. Bättre? Sämre? Lika bra?

Version 2:
[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/In_Dulci_Jubilo_v1_19.mp3[/mp3]

www.alatarmusic.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vässynthen som var så framträdande i första versionen skulle väl föreställa kopparhorn kan jag tänka mig förstörde i min lyssning - men i tvåan har du taggat ner på dessa och kan faktiskt gå som kopparhorn eller nåt - så bra mycket bättre mix på 2:an - klart den ska vara med på juleljud om det blir någon.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Vässynthen som var så framträdande i första versionen skulle väl föreställa kopparhorn kan jag tänka mig förstörde i min lyssning.

Interessant. Jag tror jag vet vad du menar, men kan du nämna ett specifikt ställe i version 1, där det störde speciellt mycket? Bara för att vara säkra på att vi pratar om samma sak och för att sedan veta det för framtida mixningar :-)

www.alatarmusic.com


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
SampleModeling har jag inte hört talas om. Låter fint det här. Kanske saknar jag lite korta pauser i spelet. Nåt tingletangel skulle kanske också bidra till julbilden.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jättefint! Jag gillar julmusik o kyrkokörer o sånt skarpt. Luciakörer som sjunger fyrstämmigt.
Full poäng. Lite tyckte jag en fin tubastämma försvann i version 2.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter "Brittiskt", riktigt nice måste jag säga  :)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tack för kommentarerna:

@Tokai
Tackar, tackar :-)
Och jo, man skulle kunna ha längre/fler pauser. Fast det är inget jag stör mig på själv. Så jag tror pauserna kommer förbli som de är, iaf för tillfället.

@Håkan Nilsson
Ojoj, tack för de fina orden. Får fundera på tuba stämman. Jag antar att du menar den låga bas-stämman?
Och jag tycker om körmusik med. Jag är faktiskt med i en kör. Och där sjunger vi den här låten. Det var på den väg jag fick iden att göra om den till blåsensemble.

@Clemens
Kul att du gillar. Och brittiskt - intressant. :-)

www.alatarmusic.com


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hade för mig att melodin gick annorlunda till denna men det finns kanske lite olika versioner av denna liksom Staffan-sången. Låter snyggt och medeltida. Aningen för tajt för att det skall låta levande men stämningsfullt ändå.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt spelat och arrat!
Instrumentljuden klingar ut lite för snabbt för att det ska låta naturligt och vissa
instrument låter kanske inte helt naturligt, men du fångar julstämningen bra!
Du kanske kunde breddat stereobilden lite mer, det är väldigt centrerat nu.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra här Alatar,jag fick julfeeling direkt.

Asti hade ett fint mixtips,så kör på det sen är det klappat å klart för julskivan.

Mike


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
@Equlity
Jag mistänker, att det finns flera versioner, i och med att den är så gammal. Det här är den versionen, som vi sjunger i min kör.

@Asti
Tack för tipset med stereobreddning. Testar just nu och tror att det kommer funka jättebra.

@Mike
Härligt att du får julstämning :-)


Sedan har jag också tänkt på det här att det låter lite datorgjort över hela låten. Men jag kan inte direkt sätta fingret på varför. Kanske kan ni ge några bra tips, så att det blir mer levande?
www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Julstämning och vackert! Absolut, ett bidrag till "julmolnet", skulle bredda repertoaren ytterligare. Tycker också att det låter medeltida. Det där med att "lägga ut" instrumenten ytterligare tror jag på, vet inte om det blir mer "levande" men i alla fall.
/Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)