Kontrollrummet

Horras, JEvaldsson, Niklas J_Blixt, pxm & Yllet - "Rock"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Horras - Gitarr , distad
JEvaldsson - Bas & sång, textförfattare
Niklas J_Blixt - Trummor
pxm - Gitarr, komp & plock
Yllet - Mix

Detta har varit ett spännande projekt från ide´/slask tills nu när den är färdig för att
lyssnas och kommenteras. :)
Jag tycker att alla  inblandade gjort suveräna insatser  :wub: :wub: :wub: i en svår och egen, annorlunda låt
och att det låter bra om detta !!!! Visst är det Rock Fusion känsla i den ???? :P
Vad tycker ni ????
Lägger ut den omixade versionen i nästa inlägg i denna tråd så att det går att jämföra och höra vad Yllet gjort i mixen

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Den omixade versionen;
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lyssnar först på den mixade versionen och konstaterar att ljudbilden är riktigt fin!
Jag skulle nog vilja ha lite mindre reverb/delay på sången, nu känns det nästan lite
otajt ibland. Gillar bäst gitarren som kommer in strax före 90 sekunder.
Spännande musik som kräver intensiv lyssning och ska avnjutas i inte alltför långa sessioner.
När man lyssnar på den omixade versionen slås man av hur mycket en bra mix tillför!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Shit,detta var coolt!

Ja något över reverb/delayad sång tycker jag med - samt en aning svajig.Det kanske är meningen så ingen bigdeal.Men mera följsamt mot melodin hade varit ett litet lyft i min bok.

Bra lirat av alla och en coolt egen låt som sagt.Mixen,kanon.

Mike


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ny version där sången ligger som HM föreslagigt och som JEvaldsson tänkte sig när han sjöng in den.
Litet mer med gitarrens melodi....
Jag har svårt att avgöra vilken version som är bäst,,,
Här är filen;
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Sångmelodin för lite tankar till orientaliska fraser. Sången låter som om den spelas  upp med en svajarm. Märkligt. Helt klart intressant. Lite Zappa, King Crimson... Men helheten känns lite oorganiskt. Eller så är det jag som inte riktigt hänger med i svängarna. Yllets mix lyfter låten från "Bandet går" till en helt annan nivå.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
 :D Den där Flangern/Chouruset på sången får det riktigt 'Knarkigt' igen.. :lol:
Ta det lugn med drogerna grabbar...
Annars så var Yllet mixen en klar nivåhöjning och skön lyssning i lagoma doser.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Va kul att höra det färdiga resultatet på detta mycket spännande projekt!

Och det låter riktigt bra! Men om jag ska vara ärlig så tycker jag att det händer tillräckligt mycket i låten utan sång. Så att sången blir lite "too much" kanske skulle det vara en enklare sångmelodi eller en ingen sång alls. Det blir liksom svårt att få ihop det i hjärnan. Men där det bra är instrumentalt tycker jag att det är riktigt bra, både musikaliskt och mixmässigt. Nu är jag ju i och för sig lite partisk ;)

Men det var mycket kul att få vara med på detta experiment.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp pxm,så här ville jag ha sången.

Sången är ju inte direkt hundra i pitch,men det låter bättre så här tycker jag.Lagomt balanserat ösigt/lekfullt och galet härligt sväng i denna paketerat via Jons koncept - snyggt!

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra jobbat grabbar, mixen är bättre nu, sången likaså. Tycker nog att den ska vara kvar (mer eller mindre). Gitarren vid ca 85 (pxm?) är cool. Roligt samarbete, tre smile från mig!
Roffe H  :) :) :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

...
Detta har varit ett spännande projekt från ide´/slask tills nu när den är färdig för att
lyssnas och kommenteras. :)
Jag tycker att alla  inblandade gjort suveräna insatser  :wub: :wub: :wub: i en svår och egen, annorlunda låt
och att det låter bra om detta !!!! Visst är det Rock Fusion känsla i den ???? :P
...


Det här var riktigt kul att höra! :) Vi är nog många som lagt pannan i veck en och annan gång... Det här är inget jag skulle springa benen av mig för att ta fram ur skivhyllan men det gör inte ont heller... inte längre!  :rolleyes:  :P Menar inte alls att vara negativ utan är jätteglad för er som funnit ett gemensamt intresse i det här! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1