Kontrollrummet

Mic för munspel samt det här med munspel o tonarter

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Fick lite smak på att börja använda munspel efter ett lyckat inträde i mina låtar. Spelade in väldigt basic framför stormembranaren bara, vad är egentligen bästa mickvalet för munspel? Har för mig jag sett folk lira in i dynamiska mickar te.x men det kanske främst är för live bruk.

Medan vi är på ämnet munspel, jag har bara ett och kan därmed bara lira i C om vi bortser från andra o tredje position etc men vad jag förstått är det inte rena tonarter i annat än 1:a position utan olika "blues" tonarter vilket kanske inte är det man önskar. Även läst man kan "överböja" toner för att kunna spela alla möjliga tonarter men det är inte aktuellt för min del då jag inte tänker bli "pro" på just munspel utan mer ha det som instrument i arsenalen. Således behöver jag flera munspel för olika tonarter och det optimala är ju självklart att ha alla tonarter, men det blir en jäkla massa munspel. Jag tänker här, lite ekonomiskt, att jag säkert utan allt för dåligt resultat kan lira en halvton över eller under tonarten jag jobbar med o således kan komma undan med vad jag räknar till 5 munspel, är det något vettigt i den tankegången eller är jag ute o cyklar? Jag menar självklart att jag pitchar ner/upp spelandet en halvton i spåret o när jag lirar live till det lägger en pitch plugg på master busen. Hur gör ni där ute?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har ett gäng munspel där flera är flera decennier gamla. Munspel är inte gratis och i min plånbok kostar ett nytt munspel så mycket att jag förstår din tankegång. För några år sen fick jag ett presentkort till en musikaffär och då köpte jag ett Lee Oscar-munspel för att jag hört att de är bra. Det var så skönt att jag köpte två till med samma presentkort.

Lira munspelslåtar i en tonart och ha capo på gitarrhalsen om det är önskvärt för att kunna hålla dig till den tonarten. Då räcker det med ett munspel. Eller två med tiden om det verkar kul.

Grundläggande är att du ska acceptera att andra position oftast är det som ska gälla för dig innan alla fantastiska tekniker dyker upp i skallen. Så med ditt C-munspel, öva att spela låtar i G och lär dig att hitta en massa toner som fungerar med tonarten G. Byten i grundtonarten G till C är inga problem, byten till D leder till färre toner som fungerar innan du lärt dig att böja tonerna. Att böja toner är ett sant nöje så det ska du snart öva och lära dig. Då är det enklast att spela låtarna i andra position. Kolla youtube för att lära dig böja toner.

Är det ett bluesmunspel du har? Bluesmunspelet har en ton nere till vänster, vid de mörkare tonerna, som är stämd annorlunda än i pappas gamla kromatiska munspel (då man suger in). Det är bara för att det ska kunna låta som rent ackord då man suger inåt. Så ditt C-munspel får i andra position G som grundackord.

Ett kromatiskt munspel har en sak på sidan som man kan trycka in, så man kan spela halvtoner då den är intryckt.
« Senast ändrad: 01.12.2012, 23:16:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag har ett gäng munspel där flera är flera decennier gamla. Munspel är inte gratis och i min plånbok kostar ett nytt munspel så mycket att jag förstår din tankegång. För några år sen fick jag ett presentkort till en musikaffär och då köpte jag ett Lee Oscar-munspel för att jag hört att de är bra. Det var så skönt att jag köpte två till med samma presentkort.

Lira munspelslåtar i en tonart och ha capo på gitarrhalsen om det är önskvärt för att kunna hålla dig till den tonarten. Då räcker det med ett munspel. Eller två med tiden om det verkar kul.

Grundläggande är att du ska acceptera att andra position oftast är det som ska gälla för dig innan alla fantastiska tekniker dyker upp i skallen. Så med ditt C-munspel, öva att spela låtar i G och lär dig att hitta en massa toner som fungerar med tonarten G. Byten i grundtonarten G till C är inga problem, byten till D leder till färre toner som fungerar innan du lärt dig att böja tonerna. Att böja toner är ett sant nöje så det ska du snart öva och lära dig. Då är det enklast att spela låtarna i andra position. Kolla youtube för att lära dig böja toner.

Är det ett bluesmunspel du har? Bluesmunspelet har en ton nere till vänster, vid de mörkare tonerna, som är stämd annorlunda än i pappas gamla kromatiska munspel (då man suger in). Det är bara för att det ska kunna låta som rent ackord då man suger inåt. Så ditt C-munspel får i andra position G som grundackord.

Ett kromatiskt munspel har en sak på sidan som man kan trycka in, så man kan spela halvtoner då den är intryckt.

Gokväll!

Det är ett diatoniskt munspel i C, ett Hohner Special 20 för att vara exakt. Jag har inte hunnit sätta mig in så mkt i blues positionen (2:a) ännu men ska göra det vid tillfälle. Varför jag så här tidigt in i blåskarriären börjar tänka på andra tonarter är främst för att jag är så fokuserad på skrivande och produktion. Jag vet med mig att absolut mest tid går dit så tankegången med att försöka täcka upp de mest använda tonarterna var främst att ha tillgång till munspelskomp till mina låtar, om än då än så länge ett mycket enkelt sådant pga att jag är nybörjare. Det har alltid varit mer motiverande o intressant för mig att lära mig saker o framförallt träna på saker "as I go" också. Det blir mkt intressantare att träna fram något trevligt i 2:a position om jag sitter med en låt där jag vill använda det än att bara sitta o gneta in det för att det är bra att kunna. Vetti tusan om det är ett effektivt sätt men det är iaf roligast ;)

Får se hur jag gör, jag är klart nöjd med det jag har o hade tänkt handla några varor hos tysken snart där de kostar 250 kr styck så det är inte helt omöjligt att jag shoppar på mig 2 st till men vi får se. Träning krävs ju också, böja toner är ju inte helt okomplicerat.

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja nöj dig med några få till, till att börja med, så att du inte investerar i onödan.
Att böja toner är en barnlek och många på youtube visar hur man kan öva.

Jag personligen har upptäckt att ett G och A-munspel är svårare att böja än H, C, D, E, F.
Om det är så för andra också, kan förklaringen vara att det munspel som har de lägsta frekvenserna på tonerna är G.
I så fall är ett G-munspel lägst och F-munspelet är nästan en oktav högre, på de lägsta tonerna, alltså 10 halvtoner högre upp. Det jag upplever är alltså att det är lättare att böja toner på ett munspel som låter ljusare, som ligger högre upp i frekvenserna. Gäller det er andra som spelar munspel också?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja nöj dig med några få till, till att börja med, så att du inte investerar i onödan.
Att böja toner är en barnlek och många på youtube visar hur man kan öva.

Jag personligen har upptäckt att ett G och A-munspel är svårare att böja än H, C, D, E, F.
Om det är så för andra också, kan förklaringen vara att det munspel som har de lägsta frekvenserna på tonerna är G.
I så fall är ett G-munspel lägst och F-munspelet är nästan en oktav högre, på de lägsta tonerna, alltså 10 halvtoner högre upp. Det jag upplever är alltså att det är lättare att böja toner på ett munspel som låter ljusare, som ligger högre upp i frekvenserna. Gäller det er andra som spelar munspel också?

- Jag har redan läst 2 gånger på webben att F är det lättaste att böja så det ligger nog något i det du säger faktiskt o det kan vara något att ha med i beräkningen när man funderar på vilka man ska välja. Jag har ju tänkt ta några få till en början o även, om det nu funkar som jag tänker, köra dem på +-1 halvton o på så vis få ut fler tonarter vid behov. +-2 halvtoner kanske går det med men då börjar det nog höras att man petat med inspelningen.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja nöj dig med några få till, till att börja med, så att du inte investerar i onödan.
Att böja toner är en barnlek och många på youtube visar hur man kan öva.

Jag personligen har upptäckt att ett G och A-munspel är svårare att böja än H, C, D, E, F.
Om det är så för andra också, kan förklaringen vara att det munspel som har de lägsta frekvenserna på tonerna är G.
I så fall är ett G-munspel lägst och F-munspelet är nästan en oktav högre, på de lägsta tonerna, alltså 10 halvtoner högre upp. Det jag upplever är alltså att det är lättare att böja toner på ett munspel som låter ljusare, som ligger högre upp i frekvenserna. Gäller det er andra som spelar munspel också?

- Jag har redan läst 2 gånger på webben att F är det lättaste att böja så det ligger nog något i det du säger faktiskt o det kan vara något att ha med i beräkningen när man funderar på vilka man ska välja. Jag har ju tänkt ta några få till en början o även, om det nu funkar som jag tänker, köra dem på +-1 halvton o på så vis få ut fler tonarter vid behov. +-2 halvtoner kanske går det med men då börjar det nog höras att man petat med inspelningen.

Intressant att du hittat den slutsatsen på webben. Jag har nog inte tidigare fått det verifierat, av andra som spelar bluesmunspel. Då passar min idé in, om orsaken till det också.

Trots det krävs väl ett E-munspel eftersom E-blues är så vanligt förekommande i gitarrsammanhang. Så ett A-munspel för att kunna spela E-blues vid lägerelden kan man nog väl inte vara utan, trots att det uppenbarligen är trögare att böja?

Nu först svarar jag på dina tankar om att sänka eller höja hastigheten på inspelningen för att kunna få in ett munspel stämt i annan tonart. Ja, det fungerar nog för dig! Du spelar upp en version av kompet - höjt eller sänkt för att passa munspelet - och spelar in ett munspelsspår. Efter inspelning av munspelet höjer eller sänker du hastigheten på munspelsspåret så att det kommer till den tonart låten går i och lägger in munspelsspåret.

Så gjorde RoffeH och jag då han spelade med sin "Bb-saxofon" i min A-ackordslåt...
« Senast ändrad: 02.12.2012, 11:40:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja nöj dig med några få till, till att börja med, så att du inte investerar i onödan.
Att böja toner är en barnlek och många på youtube visar hur man kan öva.

Jag personligen har upptäckt att ett G och A-munspel är svårare att böja än H, C, D, E, F.
Om det är så för andra också, kan förklaringen vara att det munspel som har de lägsta frekvenserna på tonerna är G.
I så fall är ett G-munspel lägst och F-munspelet är nästan en oktav högre, på de lägsta tonerna, alltså 10 halvtoner högre upp. Det jag upplever är alltså att det är lättare att böja toner på ett munspel som låter ljusare, som ligger högre upp i frekvenserna. Gäller det er andra som spelar munspel också?

- Jag har redan läst 2 gånger på webben att F är det lättaste att böja så det ligger nog något i det du säger faktiskt o det kan vara något att ha med i beräkningen när man funderar på vilka man ska välja. Jag har ju tänkt ta några få till en början o även, om det nu funkar som jag tänker, köra dem på +-1 halvton o på så vis få ut fler tonarter vid behov. +-2 halvtoner kanske går det med men då börjar det nog höras att man petat med inspelningen.

Intressant att du hittat den slutsatsen på webben. Jag har nog inte tidigare fått det verifierat, av andra som spelar bluesmunspel. Då passar min idé in, om orsaken till det också.

Trots det krävs väl ett E-munspel eftersom E-blues är så vanligt förekommande i gitarrsammanhang. Så ett A-munspel för att kunna spela E-blues vid lägerelden kan man nog väl inte vara utan, trots att det uppenbarligen är trögare att böja?

Nu först svarar jag på dina tankar om att sänka eller höja hastigheten på inspelningen för att kunna få in ett munspel stämt i annan tonart. Ja, det fungerar nog för dig! Du spelar upp en version av kompet - höjt eller sänkt för att passa munspelet - och spelar in ett munspelsspår. Efter inspelning av munspelet höjer eller sänker du hastigheten på munspelsspåret så att det kommer till den tonart låten går i och lägger in munspelsspåret.

Så gjorde RoffeH och jag då han spelade med sin "Bb-saxofon" i min A-ackordslåt...

Citera
Harps labeled G through B start (on hole 1 blow) below Middle C, while Harps labeled D through F start above middle C.

Så det stämmer nog fint det som du o andra har noterat! Lite lustigt dock med tanke på A-munspelets svårigheter men det är väl helt enkelt spelare med god talang får man förmoda då?

Sitter o tittar runt lite på thomann, behöver en hel del kablar o sådant som kostar både 2 o 3 gånger så mkt i Sverige så tror jag slår till på några munspel extra. Är väldigt nöjd med mitt "Special 20" så plockar väl upp några till i lämpliga tonarter, sen är det bara att börja öva på diverse låtar. Det är ett kul instrument faktiskt o samtidigt väldigt användbart!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja nöj dig med några få till, till att börja med, så att du inte investerar i onödan.
Att böja toner är en barnlek och många på youtube visar hur man kan öva.

Jag personligen har upptäckt att ett G och A-munspel är svårare att böja än H, C, D, E, F.
Om det är så för andra också, kan förklaringen vara att det munspel som har de lägsta frekvenserna på tonerna är G.
I så fall är ett G-munspel lägst och F-munspelet är nästan en oktav högre, på de lägsta tonerna, alltså 10 halvtoner högre upp. Det jag upplever är alltså att det är lättare att böja toner på ett munspel som låter ljusare, som ligger högre upp i frekvenserna. Gäller det er andra som spelar munspel också?

- Jag har redan läst 2 gånger på webben att F är det lättaste att böja så det ligger nog något i det du säger faktiskt o det kan vara något att ha med i beräkningen när man funderar på vilka man ska välja. Jag har ju tänkt ta några få till en början o även, om det nu funkar som jag tänker, köra dem på +-1 halvton o på så vis få ut fler tonarter vid behov. +-2 halvtoner kanske går det med men då börjar det nog höras att man petat med inspelningen.

Intressant att du hittat den slutsatsen på webben. Jag har nog inte tidigare fått det verifierat, av andra som spelar bluesmunspel. Då passar min idé in, om orsaken till det också.

Trots det krävs väl ett E-munspel eftersom E-blues är så vanligt förekommande i gitarrsammanhang. Så ett A-munspel för att kunna spela E-blues vid lägerelden kan man nog väl inte vara utan, trots att det uppenbarligen är trögare att böja?

Nu först svarar jag på dina tankar om att sänka eller höja hastigheten på inspelningen för att kunna få in ett munspel stämt i annan tonart. Ja, det fungerar nog för dig! Du spelar upp en version av kompet - höjt eller sänkt för att passa munspelet - och spelar in ett munspelsspår. Efter inspelning av munspelet höjer eller sänker du hastigheten på munspelsspåret så att det kommer till den tonart låten går i och lägger in munspelsspåret.

Så gjorde RoffeH och jag då han spelade med sin "Bb-saxofon" i min A-ackordslåt...

Citera
Harps labeled G through B start (on hole 1 blow) below Middle C, while Harps labeled D through F start above middle C.

Så det stämmer nog fint det som du o andra har noterat! Lite lustigt dock med tanke på A-munspelets svårigheter men det är väl helt enkelt spelare med god talang får man förmoda då?

Sitter o tittar runt lite på thomann, behöver en hel del kablar o sådant som kostar både 2 o 3 gånger så mkt i Sverige så tror jag slår till på några munspel extra. Är väldigt nöjd med mitt "Special 20" så plockar väl upp några till i lämpliga tonarter, sen är det bara att börja öva på diverse låtar. Det är ett kul instrument faktiskt o samtidigt väldigt användbart!

Beställ åtminstonde ett Lee Oscar!
http://www.thomann.de/se/lee_oskar_d_dur_major_diatonic_797005.htm
Obs, ljudprovet på sidan kommer inte från ett D-munspel. D é ljusare i tonen...
« Senast ändrad: 02.12.2012, 15:59:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag står o väger mellan att köra på några till av samma som jag har, dvs Hohner Classic 20 eller köra på Lee Oskar, vad jag förstått är de väl i princip identiska i kvalitet o ton?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vet ej, ta hälften var...
Vad jag förstår finns inget egenvärde i att ha samma sort på alla.
Men jag föredrar att använda Lee Oscar om jag har ett i den tonart munspelet ska användas i. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nej, iaf inte om ljudet skiljer sig markant. Det verkar bara finnas i lager av vissa av den ena o vice verse så jag mixar lite då får vi se hur det går. Ska passa på o skaffa mig en bätter SMC (small diaphragm condenser) också, suttit med en kopiemick för en hundring o spelat in acken på känns som det behövs något nytt där. Får bli julklappen till mig själv :p
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nej, iaf inte om ljudet skiljer sig markant. Det verkar bara finnas i lager av vissa av den ena o vice verse så jag mixar lite då får vi se hur det går. Ska passa på o skaffa mig en bätter SMC (small diaphragm condenser) också, suttit med en kopiemick för en hundring o spelat in acken på känns som det behövs något nytt där. Får bli julklappen till mig själv :p

Tomten är snäll i år!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nej, iaf inte om ljudet skiljer sig markant. Det verkar bara finnas i lager av vissa av den ena o vice verse så jag mixar lite då får vi se hur det går. Ska passa på o skaffa mig en bätter SMC (small diaphragm condenser) också, suttit med en kopiemick för en hundring o spelat in acken på känns som det behövs något nytt där. Får bli julklappen till mig själv :p

Tomten är snäll i år!

Man får vara sin egen tomte i det här fallet, inget man kan lita till sambon att skaffa en ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har varit min egen tomte genom tiderna. Här är min samling i egentillverkat transport-kit, ett tygfodral.



Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ah ser ju PERFEKT ut o komplett med transportförvaring också vid behov ;) Här blir det nog bara lådorna staplade på rad på någon hylla som ännu inte är överfull (lär inte bli lätt)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du ställde frågan om mic... Inget svar om det hittills, eller hur?!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du ställde frågan om mic... Inget svar om det hittills, eller hur?!

Du har rätt, glömde bort det. Jag har än så länge läst "för rock med hårt sound sm57'a o kör genom amp/ampsim" o för mer "som det låter" ljud SMC el LDC ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du ställde frågan om mic... Inget svar om det hittills, eller hur?!

Du har rätt, glömde bort det. Jag har än så länge läst "för rock med hårt sound sm57'a o kör genom amp/ampsim" o för mer "som det låter" ljud SMC el LDC ;)

Dynamisk hellre än kondensatormic jag tror på det. Ampsim med dist som smutsar till det. Kanske eq bort höga frekvenser också. Harmonica mike kan det här bättre.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du ställde frågan om mic... Inget svar om det hittills, eller hur?!

Du har rätt, glömde bort det. Jag har än så länge läst "för rock med hårt sound sm57'a o kör genom amp/ampsim" o för mer "som det låter" ljud SMC el LDC ;)

Dynamisk hellre än kondensatormic jag tror på det. Ampsim med dist som smutsar till det. Kanske eq bort höga frekvenser också. Harmonica mike kan det här bättre.

- Ska testa det nästa gång, har en SM57 kopia ligger här någonstans. "Bara" en kopia förvisso men det gör nog ingen skillnad ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Köp Tombos Lee Oskar och inget annat,dom håller överlägset bäst av allt som finns på marknaden.
Hohners "Meisterclasse" är en liten favvo också,men kostar det så smakar det.

Jag testade allt som fanns innan jag insåg vad som gällde,eller rättare sagt vad plånkan tillåter..
Munspel åldras inte och får patina samt underbart ljud,dom blir slemmiga och tappar ton och åker i soporna  :)

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Köp Tombos Lee Oskar och inget annat,dom håller överlägset bäst av allt som finns på marknaden.
Hohners "Meisterclasse" är en liten favvo också,men kostar det så smakar det.

Jag testade allt som fanns innan jag insåg vad som gällde,eller rättare sagt vad plånkan tillåter..
Munspel åldras inte och får patina samt underbart ljud,dom blir slemmiga och tappar ton och åker i soporna  :)

Mike

Synd då att jag bara tog ett Oskar o resten samma som det jag har, jaja man lär sig så länge man lever och å andra sidan så kommer jag knappast blåsa så mkt i dem att de åldras med någon nämnvärd hastighet o då får jag väl byta till oskar allt eftersom ;)

Harmonica Mike, inte helt oväntat du kan något om munspel :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se