Kontrollrummet

HOGGE - Såhär gör jag! - Nybörjarkurs :o)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hej kamrater..
Först vill jag be om ursäkt för min frånvaro. Men jag har varit ur gängorna länge nu och inte alls pysslat med musik, men nu känns det som om jag så sakteliga är på väg tillbaka (hoppas, hoppas?)..

Hur som helst. Jag skulle - efter månader av frånvaro från "studion" försöka få till den sista låten till Made In Svenska, men lyckades inte riktigt.. Men då - eftersom jag ändå hade gitarren i famnen - så kom jag på att jag skulle svara på en fråga som jag så ofta fått.. JO! Faktiskt! Det har jag... Och det är: "Hur gör Du Dina låtar?"

Jag har aldrig kunnat svara.. För jag har inte vetat.. Men nu vet jag.. Och såhär går det till: www.hoggez.se/kurs

Mvh// Hogge

PS: Ni har inte missat att min senaste singel - "Victoria" - nu finns på Spotify, iTunes, Amazon m.fl. va??  :rolleyes:
http://open.spotify.com/track/4nDygi5Yeoom81sWPdPExs
« Senast ändrad: 03.12.2012, 03:34:04 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nu får du väl ändå pigga på dig!  ;) Så där gör inte jag för jag blir så sällan "klar"...  :lol: Tycker inspirationen kan komma vid de mest olämpliga tillfällen... antagligen när jag önskar att jag var någon annan stans - i studion tex!  :P Tyvärr stannar inte de där ögonblicken av ingivelse kvar hos mig...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det var en rolig lite snabbguide hur det kan gå till hemma hos Hoggez.
Har också tänkt att det skulle vara roligt att göra något liknande men egentligen med film då det ger mer.
Men såna projekt tar tid så det har inte blivit av. Det skulle vara kul att se på TV hur nån eller några gör hemma hos sig om programmet klippts bra och varvas med lagom delar skapande, lagom delar samtal och lagom delar med förklaringar av tekniken och hur man använder den. Tror det skulle intressera flera, även unga som när drömmar men ännu inte kommit igång att faktiskt realisera drömmarna själva.

Ett sånt program kan man ju faktiskt skapa själv om man vill och lägga länk till hemsidan för att skapa ytterliggare intresse (eller tvärtom  :lol:) och även lägga på youtube och försöka hajpa.
« Senast ändrad: 01.12.2012, 15:27:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Nu får du väl ändå pigga på dig!  ;) Så där gör inte jag för jag blir så sällan "klar"...  :lol: Tycker inspirationen kan komma vid de mest olämpliga tillfällen... antagligen när jag önskar att jag var någon annan stans - i studion tex!  :P Tyvärr stannar inte de där ögonblicken av ingivelse kvar hos mig...^^

Så är det ju, Jocke..
Jag har ju varit sån att de flesta låtar har kommit till mig i sömnen, när jag varit ute och kört bil eller liknande. Men den sista tiden - sista året kanske? - så har den där förmågan upphört.. Vete tusan var kreativiteten tatt vägen? Så med den här plattan, Made in Svenska, så har jag fått kämpa fram varenda låt (mer eller mindre).. Och då går det till ungefär såsom jag beskrivit..


Det var en rolig lite snabbguide hur det kan gå till hemma hos Hoggez.
Har också tänkt att det skulle vara roligt att göra något liknande men egentligen med film då det ger mer.
Men såna projekt tar tid så det har inte blivit av. Det skulle vara kul att se på TV hur nån eller några gör hemma hos sig om programmet klippts bra och varvas med lagom delar skapande, lagom delar samtal och lagom delar med förklaringar av tekniken och hur man använder den. Tror det skulle intressera flera, även unga som när drömmar men ännu inte kommit igång att faktiskt realisera drömmarna själva.

Ett sånt program kan man ju faktiskt skapa själv om man vill och lägga länk till hemsidan för att skapa ytterliggare intresse (eller tvärtom  :lol:) och även lägga på youtube och försöka hajpa.


Skitbra idé MaxB..
Det där kom till helt spontant och under kraftig berusning, i natt... Tog kanske en timme att få ihop det.. Men det hade ju varit skitkul att få igång ett antal såna projekt, där olika låtskrivare, på film, beskriver hur dom jobbar..

Detta var mitt enkla sätt att ge lite kött på benen till de som ännu är i startgroparna med sitt skapande..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Hej kamrater..
Först vill jag be om ursäkt för min frånvaro. Men jag har varit ur gängorna länge nu och inte alls pysslat med musik, men nu känns det som om jag så sakteliga är på väg tillbaka (hoppas, hoppas?)..

Hur som helst. Jag skulle - efter månader av frånvaro från "studion" försöka få till den sista låten till Made In Svenska, men lyckades inte riktigt.. Men då - eftersom jag ändå hade gitarren i famnen - så kom jag på att jag skulle svara på en fråga som jag så ofta fått.. JO! Faktiskt! Det har jag... Och det är: "Hur gör Du Dina låtar?"

Jag har aldrig kunnat svara.. För jag har inte vetat.. Men nu vet jag.. Och såhär går det till: www.hoggez.se/kurs

Mvh// Hogge

PS: Ni har inte missat att min senaste singel - "Victoria" - nu finns på Spotify, iTunes, Amazon m.fl. va??  :rolleyes:
http://open.spotify.com/track/4nDygi5Yeoom81sWPdPExs


Kul att se dig igen Hogge!
Hoppas du hittar glädjen igen. Känner igen mig i det då jag varit under isen ett tag också. För egen del försöker jag hitta nåt jag vill göra och gör det. Har själv inte varit så aktiv på KR ett tag och just tagit upp det igen. Tanken på årets "juleljud" var en sådan tanke. Vi hade ju kul med det förra året och din låt har fastnat i mitt minne.
Mitt egna album "No1" rullar på så sakteliga. Det är ett mångårigt projekt som väl till slut blir nåt i stil med "best of"  :huh:
Kul med din stegvisa handbok i låtskrivande!

En god framtid önskar jag dig, Hogge!  B)
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nu får du väl ändå pigga på dig!  ;) Så där gör inte jag för jag blir så sällan "klar"...  :lol: Tycker inspirationen kan komma vid de mest olämpliga tillfällen... antagligen när jag önskar att jag var någon annan stans - i studion tex!  :P Tyvärr stannar inte de där ögonblicken av ingivelse kvar hos mig...^^

Så är det ju, Jocke..
Jag har ju varit sån att de flesta låtar har kommit till mig i sömnen, när jag varit ute och kört bil eller liknande. Men den sista tiden - sista året kanske? - så har den där förmågan upphört.. Vete tusan var kreativiteten tatt vägen? Så med den här plattan, Made in Svenska, så har jag fått kämpa fram varenda låt (mer eller mindre).. Och då går det till ungefär såsom jag beskrivit..


Ingen orkar vara sprudlande kreativ hela tiden. "Tjatar"...  :rolleyes:  Tror man har ett undertryckt behov av att uttrycka sig och när man får kläm på möjligheterna (läs: DAW) så bara "rinner det till". Det är snart 30 år sedan "vi" la ner bandet och jag tror att det undermedvetna har hållit på och komponera fast instrumenten varit undanstoppade. Så, när möjligheten gavs så var egentligen allt klart...  B)  Tror att man har både korta cykler (dagsform) och längre (olika intressen vid olika tider i livet) och att göra musik själv handlar ju inte bara om kreativitet (även om de där ögonblicken när polletten trillar ner är obetalbara) utan om rätt mycket självdisciplin och "hårt arbete" om det ska bli något av det - och det är ju lite motsägelsefullt!  :huh:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul att få den inblicken
och tänk vad olika vi gör
Jag gör nog i princip tvärtom - börjar med sångmelodi eller text
Med sångmelodin följer grundharmonierna
Sen provar jag mig fram
för att avsluta med att försöka hitta någon basgång
och sist av allt trummor (om det ska vara några)

Men jag har börjat variera mitt sätt att skriva

---
ja just det - såg du den svenska texten jag skrev när du frågade efter sådana?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hej.. Kollar tråden via telefon, så jag får svara Er när jag kommer tillbaka till datorn, men nu: Cykeln - text?? Näe, nån sån har jag inte sett. Det lät spännande.. Var hittar jag den?
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I svunnen tid!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hej.. Kollar tråden via telefon, så jag får svara Er när jag kommer tillbaka till datorn, men nu: Cykeln - text?? Näe, nån sån har jag inte sett. Det lät spännande.. Var hittar jag den?
Jadu, kanske minns jag galet, men frågade du inte i en tråd efter texter på svenska?
Jag har för mig att jag la dit en text  :unsure:
Kanske blandar ihop det med något annat  :wacko:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Letade lite - den låg på "Lyrik" - Vill ha svenska texter

Duell
Stefan Olsson, 2012-10-06, 17.30

Tänkte jag skulle laga något gott till i kväll
men någon laga bättre så jag hamna i duell
Tänkte jag skulle sjunga nå´t som gjorde dej säll
men någon sjöng bättre så jag hamna i duell

Tänkte jag skulle baka en kaka så mjäll
men någon baka bättre så jag hamna i duell
Tänkte jag skulle hitta en kvinna så snäll
men någon hitta bättre så jag hamna i duell

Duell, duell på TV var kväll
Byter man program så är det nå´n som får skäll
Tävla, skrävla, vinn, slå ut
Vem får stanna - vem ska ut
Det får vi nog veta helt säkert i kväll
I afton bjuder man på kärleksduell

Tänkte jag skulle vandra i skog och på fjäll
men någon gick bättre så jag hamna i duell
Tänkte jag skulle fiska mej en vacker forell
men någon fiska bättre så jag hamna i duell

Tänkte jag skulle skriva en spännande novell
men någon skrev bättre så jag hamna i duell
Tänkte jag skulle måla en fin akvarell
men någon måla bättre så jag hamna i duell

Duell, duell på TV var kväll ..

Tänkte jag skulle prova min nya skalpell
men ingen skar bättre så jag hamna i en cell
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kul att se dig igen Hogge!
Hoppas du hittar glädjen igen. Känner igen mig i det då jag varit under isen ett tag också. För egen del försöker jag hitta nåt jag vill göra och gör det. Har själv inte varit så aktiv på KR ett tag och just tagit upp det igen. Tanken på årets "juleljud" var en sådan tanke. Vi hade ju kul med det förra året och din låt har fastnat i mitt minne.
Mitt egna album "No1" rullar på så sakteliga. Det är ett mångårigt projekt som väl till slut blir nåt i stil med "best of"  :huh:
Kul med din stegvisa handbok i låtskrivande!

En god framtid önskar jag dig, Hogge!  B)

Hej Angrod & detsamma till dig..
Jag har ju, som sagt, varit oerhört frånvarande ganska länge nu, och egentligen kan jag väl inte nu heller lova någon bot & bättring. Vissa dagar är bättre än andra, och på dom bra dagarna så kanske jag dyker upp då & då.. Vi får se?

Den där Julskivan har jag helt glömt bort  :wacko: Det där får jag ju kolla upp igen.. Och ja, det var ett roligt projekt - även om jag inte var särskilt inblandad. Det var ju Du som gjorde allt jobbet. Men utan det projektet så hade nog inte min "Jullåt" kommit till alls... Lyssnade faktiskt på den häromdagen, och låten tycker jag fortfarande är bra. Men man kanske skulle skriva en lite "juligare" text och fixa till den lite.. Men det får bli en framtida projekt..

Kul att "se" Dig igen. Lycka till med Ditt projekt, och må så gott..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Nu får du väl ändå pigga på dig!  ;) Så där gör inte jag för jag blir så sällan "klar"...  :lol: Tycker inspirationen kan komma vid de mest olämpliga tillfällen... antagligen när jag önskar att jag var någon annan stans - i studion tex!  :P Tyvärr stannar inte de där ögonblicken av ingivelse kvar hos mig...^^

Så är det ju, Jocke..
Jag har ju varit sån att de flesta låtar har kommit till mig i sömnen, när jag varit ute och kört bil eller liknande. Men den sista tiden - sista året kanske? - så har den där förmågan upphört.. Vete tusan var kreativiteten tatt vägen? Så med den här plattan, Made in Svenska, så har jag fått kämpa fram varenda låt (mer eller mindre).. Och då går det till ungefär såsom jag beskrivit..


Ingen orkar vara sprudlande kreativ hela tiden. "Tjatar"...  :rolleyes:  Tror man har ett undertryckt behov av att uttrycka sig och när man får kläm på möjligheterna (läs: DAW) så bara "rinner det till". Det är snart 30 år sedan "vi" la ner bandet och jag tror att det undermedvetna har hållit på och komponera fast instrumenten varit undanstoppade. Så, när möjligheten gavs så var egentligen allt klart...  B)  Tror att man har både korta cykler (dagsform) och längre (olika intressen vid olika tider i livet) och att göra musik själv handlar ju inte bara om kreativitet (även om de där ögonblicken när polletten trillar ner är obetalbara) utan om rätt mycket självdisciplin och "hårt arbete" om det ska bli något av det - och det är ju lite motsägelsefullt!  :huh:

Känner igen mig..  :rolleyes:
Och visst är jag väl medveten om att kreativiteten går upp & ner. Men nu har jag haft en svacka som varat i flera månader, och så brukar det inte vara... Men men. Det vänder väl..
Det är nog också som så att jag är extremt på "pop-tjafset" och vill väl egentligen börja skramla loss igen.. Den här nybörjarkursen som jag hastigt meckade ihop, blev i alla fall ett startskott.. Ska nog försöka få till den låten kanske??


Kul att få den inblicken
och tänk vad olika vi gör
Jag gör nog i princip tvärtom - börjar med sångmelodi eller text
Med sångmelodin följer grundharmonierna
Sen provar jag mig fram
för att avsluta med att försöka hitta någon basgång
och sist av allt trummor (om det ska vara några)

Men jag har börjat variera mitt sätt att skriva

---
ja just det - såg du den svenska texten jag skrev när du frågade efter sådana?

Hej (igen) Cykeln...
Vi gör nog på olika sätt samtliga.. Bäst blir det ju - även för mig - dom gånger jag får en sångslinga i huvudet som jag sen bara tonsätter. Men när radion i huvudet är död, ja då kan jag oftast tvinga fram nåt, såsom det är beskrivet...

Apropå det - MaxB:s idé var ju klockren.. Det skulle vara skitkul & inspirerande (tror jag) att dom så så ville börja göra en videokurs - eller videobeskrivning kanske är ett bättre ord - om hur dom lägger upp sitt skapande..

Apropå texten: såg att den nu kommit upp här.. Ska strax läsa den. Återkommer!


Jadu, kanske minns jag galet, men frågade du inte i en tråd efter texter på svenska?
Jag har för mig att jag la dit en text  :unsure:
Kanske blandar ihop det med något annat  :wacko:

Det kan jag säkert ha gjort.. Minns inte riktigt.. Men jag var rät desperat ett tag.. Men nu har jag bara en låt kvar där det fattas text. Ska se om den kan passa in där..

Må gott!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
För övrigt är det märkligt att trummor etc. inte är mer i otakt än vad det är, med tanke på promillehalt när detta projektet tog form  :lol:  :wacko: :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
För övrigt är det märkligt att trummor etc. inte är mer i otakt än vad det är, med tanke på promillehalt när detta projektet tog form  :lol:  :wacko: :rolleyes:

Behövs kanske ingen kurs på det?  :rolleyes:  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Haha.. Jag tror de flesta här på KR klarar den grejen utan min hjälp.. Men om det är så att önskemål finns, så kan jag köra en steg-för-steg-kurs på det med..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack! Det var kul att höra hur "låten" växte fram.
 :)

Va skoj att det uposkattades. Tack..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Haha.. Det här hade jag helt förträngt.. Vilka stolleprov  :lol: :P
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez