Nu får du väl ändå pigga på dig!
Så där gör inte jag för jag blir så sällan "klar"...
Tycker inspirationen kan komma vid de mest olämpliga tillfällen... antagligen när jag önskar att jag var någon annan stans - i studion tex!
Tyvärr stannar inte de där ögonblicken av ingivelse kvar hos mig...^^
Så är det ju, Jocke..
Jag har ju varit sån att de flesta låtar har kommit till mig i sömnen, när jag varit ute och kört bil eller liknande. Men den sista tiden - sista året kanske? - så har den där förmågan upphört.. Vete tusan var kreativiteten tatt vägen? Så med den här plattan, Made in Svenska, så har jag fått kämpa fram varenda låt (mer eller mindre).. Och då går det till ungefär såsom jag beskrivit..
Ingen orkar vara sprudlande kreativ hela tiden. "Tjatar"...
Tror man har ett undertryckt behov av att uttrycka sig och när man får kläm på möjligheterna (läs: DAW) så bara "rinner det till". Det är snart 30 år sedan "vi" la ner bandet och jag tror att det undermedvetna har hållit på och komponera fast instrumenten varit undanstoppade. Så, när möjligheten gavs så var egentligen allt klart...
Tror att man har både korta cykler (dagsform) och längre (olika intressen vid olika tider i livet) och att göra musik själv handlar ju inte bara om kreativitet (även om de där ögonblicken när polletten trillar ner är obetalbara) utan om rätt mycket självdisciplin och "hårt arbete" om det ska bli något av det - och det är ju lite motsägelsefullt! 
Känner igen mig..

Och visst är jag väl medveten om att kreativiteten går upp & ner. Men nu har jag haft en svacka som varat i flera månader, och så brukar det inte vara... Men men. Det vänder väl..
Det är nog också som så att jag är extremt på "pop-tjafset" och vill väl egentligen börja skramla loss igen.. Den här nybörjarkursen som jag hastigt meckade ihop, blev i alla fall ett startskott.. Ska nog försöka få till den låten kanske??
Kul att få den inblicken
och tänk vad olika vi gör
Jag gör nog i princip tvärtom - börjar med sångmelodi eller text
Med sångmelodin följer grundharmonierna
Sen provar jag mig fram
för att avsluta med att försöka hitta någon basgång
och sist av allt trummor (om det ska vara några)
Men jag har börjat variera mitt sätt att skriva
---
ja just det - såg du den svenska texten jag skrev när du frågade efter sådana?
Hej (igen) Cykeln...
Vi gör nog på olika sätt samtliga.. Bäst blir det ju - även för mig - dom gånger jag får en sångslinga i huvudet som jag sen bara tonsätter. Men när radion i huvudet är död, ja då kan jag oftast tvinga fram nåt, såsom det är beskrivet...
Apropå det - MaxB:s idé var ju klockren.. Det skulle vara skitkul & inspirerande (tror jag) att dom så så ville börja göra en videokurs - eller videobeskrivning kanske är ett bättre ord - om hur dom lägger upp sitt skapande..
Apropå texten: såg att den nu kommit upp här.. Ska strax läsa den. Återkommer!
Jadu, kanske minns jag galet, men frågade du inte i en tråd efter texter på svenska?
Jag har för mig att jag la dit en text 
Kanske blandar ihop det med något annat 
Det kan jag säkert ha gjort.. Minns inte riktigt.. Men jag var rät desperat ett tag.. Men nu har jag bara en låt kvar där det fattas text. Ska se om den kan passa in där..
Må gott!!