Kontrollrummet

Tigersoul - Summer of '92 - (lite mer än) SLASKTEST

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Snabb uppladdning av GROV SLASK innan lite socialt umgänge här på fredagskanten :P

Skrev den igår mitt i natta o slängde ihop en snabbslask idag för att testa idéen. Grov slask som sagt vilket gäller det mesta i mixen än så länge.

ps: testade att spela in gitarr med an "ny" (annan) mick, vettitusan hur det blev, först tyckte jag det lät bra sen har jag bara tyckt det låter taskigt! Visst var jag allt annat än noga förvisso vid inspelningen så jag får väl skylla mig själv o får testa igen en annan gång ;) (varför stressar man jämt?)

ps2: Första försök att använda munspel, därav de nybörjarmässiga tongångarna ;)

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/summer-of-92

Text:

It was the summer
Of 92

When I saw her,
By a slot machine,

I knew…. not what this blue-eyed girl,
would come to mean to me. \/

And when… she turned around,
I knew it was too laaate, to let it go

And when I went home,
A part of me, stayed behind

I still remember,
Every part

Did you miss me,
Like I missed you,

I knew, not what you meant to me
Before you were long gone \/

(and) Did you, feel all the things I did,
Or was it all just meeee, that got it wrong

When you left me
A part of me, left with you

Even after,
Many years,

I'm still thinking,
Of those days

With you, and all the things we did,
The days were far too few, \/

And if, I only knew your name,
God knows I'd look for you, I wanna know

If we, would have a chance, today
« Senast ändrad: 01.12.2012, 14:03:03 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det kan säkert bli en bra poplåt av detta - det gör ju inte ont liksom men kompositionen bjuder heller inte på några större överraskningar. Är ändå lite impad över hur långt du ändå kommit när du kallar det "slask"!  :rolleyes:  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det kan säkert bli en bra poplåt av detta - det gör ju inte ont liksom men kompositionen bjuder heller inte på några större överraskningar. Är ändå lite impad över hur långt du ändå kommit när du kallar det "slask"!  :rolleyes:  ;)

- Den känns väl ganska stock får man väl lov att säga i hela sin karaktär o det var väl lite så den kom till mig också utan några ambitioner på något unikt. Man kan ju det till trots ändå försöka "klä den intressantare" men jag följer oftast den första känslan när låten kommer vad det ska bli av den. Vad gäller slask-status, skratt, ja du har rätt i att den är ganska välutvecklad för att kallas slask. Orsaken var väl att det jag vevat ihop so far gick så fort att jag inte lagt mer tid på den än som om den vore en slask o det känns fortf som en "test" för låtidéen så därför fick den heta slask fast den nog i praktiken inte är så många timmar från färdig låt om man inte tar den längre än så här.

Jag övervägde stick m.m men jag vet inte riktigt, det känns inte som den vill bli så mkt mer än så här? Är det nu man börjar bli artist, när man talar om sina alster som en person med egen vilja?  :lol: :lol: :lol:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det kan säkert bli en bra poplåt av detta - det gör ju inte ont liksom men kompositionen bjuder heller inte på några större överraskningar. Är ändå lite impad över hur långt du ändå kommit när du kallar det "slask"!  :rolleyes:  ;)

- Den känns väl ganska stock får man väl lov att säga i hela sin karaktär o det var väl lite så den kom till mig också utan några ambitioner på något unikt. Man kan ju det till trots ändå försöka "klä den intressantare" men jag följer oftast den första känslan när låten kommer vad det ska bli av den. Vad gäller slask-status, skratt, ja du har rätt i att den är ganska välutvecklad för att kallas slask. Orsaken var väl att det jag vevat ihop so far gick så fort att jag inte lagt mer tid på den än som om den vore en slask o det känns fortf som en "test" för låtidéen så därför fick den heta slask fast den nog i praktiken inte är så många timmar från färdig låt om man inte tar den längre än så här.

Jag övervägde stick m.m men jag vet inte riktigt, det känns inte som den vill bli så mkt mer än så här? Är det nu man börjar bli artist, när man talar om sina alster som en person med egen vilja?  :lol: :lol: :lol:

Alltså - det behöver inte alls vara dåligt för att man inte far illa av att lyssna...  :lol: De där styckena som får en att stanna upp i andäktighet och hänförelse är rätt sällsynta!  :huh: För ett par år sedan hade jag ett längre samarbete med en person som utbildade sig inom musik och jag blev faktiskt förvånad över att de fick lära sig att göra låtar utifrån en mall med vers, refräng, stick och brygga - tyckte det lät lite trist. Tror också, som du skriver, att man ska lita på sin känsla - i alla fall medan man har den aktuell. Så småningom kan det ju bli något helt annat som kan vara bra... det är väl därför man pratar om "kill your darlings"?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Alltså - det behöver inte alls vara dåligt för att man inte far illa av att lyssna...  :lol: De där styckena som får en att stanna upp i andäktighet och hänförelse är rätt sällsynta!  :huh: För ett par år sedan hade jag ett längre samarbete med en person som utbildade sig inom musik och jag blev faktiskt förvånad över att de fick lära sig att göra låtar utifrån en mall med vers, refräng, stick och brygga - tyckte det lät lite trist. Tror också, som du skriver, att man ska lita på sin känsla - i alla fall medan man har den aktuell. Så småningom kan det ju bli något helt annat som kan vara bra... det är väl därför man pratar om "kill your darlings"?

- Den där historian har jag också hört, har en bekant som går på en utbildning just nu som heter "Ljuddesign" eller något liknande. De lär sig kort o gott lite av varje, allt från körsång, skriva låtar, spela in etc. Mycket riktigt har de fått uppgifter att skriva låtar som förhåller sig till strikta byggstenar. Det är väl kanske dock så här många måste börja med sitt låtskrivande för att greppa det även om jag själv tycker det känns lite maskinellt och motsatsen till vart bra låtar kommer ifrån. Själv började jag med ett blankt blad o sen lärde jag mig om byggstenarna och vad som är brukligt allt eftersom o jag har alltid upplevt låtskrivande som oerhört fritt o kreativt. Lite "vad som helst kan hända" känsla, man går på äventyr när man öppnar sig o börjar plita ned något.

Ja nä vi får se vad det blir av det, är ju lyxen man har som hobbymusiker att ägna sig åt vad man vill, låta något vila, kanske ta upp det senare, kanske inte... Det är skönt att variera lite också, från svåra modulerande låtar till enkla pop "hits".
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jomen munspelet fungerar i sin enkelhet! Bra där, fortsätt spela och hitta på!
Gillar låtidén som visst är enkel men jag hör potential då den kläs med fler komponenter. Och här finns redan en dynamisk uppbyggnad som fungerar och kan raffineras.
Nånting skulle kunna spela melodiplink eller toner lite här och där, kanske samma sak som återkommer på flera ställen under låtens gång. Det skulle kunna vara melodispel av gitarr eller munspel eller annat.

Vid 1.47 passar det att något kommer och bryter av och väcker upp, innan återgången till det här myspyset. Bra igen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jomen munspelet fungerar i sin enkelhet! Bra där, fortsätt spela och hitta på!
Gillar låtidén som visst är enkel men jag hör potential då den kläs med fler komponenter. Och här finns redan en dynamisk uppbyggnad som fungerar och kan raffineras.
Nånting skulle kunna spela melodiplink eller toner lite här och där, kanske samma sak som återkommer på flera ställen under låtens gång. Det skulle kunna vara melodispel av gitarr eller munspel eller annat.

Vid 1.47 passar det att något kommer och bryter av och väcker upp, innan återgången till det här myspyset. Bra igen!

Ja men det är väl så jag känner också ungefär, att det är enkelt men fungerar o nog kan pyntas upp till en helt okej låt! Jag har redan tänkt tanken från start att det ska bli en break i början av 3:e versen o sen sätta fart igen så att säga. Något "plinkeplonk" som återkommer torde också vara en möjlighet, får testa lite! Var himla kul att blåsa lite munspel till en låt, kände genast att jag måste ordna med möjligheten att göra så på fler alster oberoende av tonart (har bara ett). Får se över den möjligheten framöver, en kulklapp till mig själv kanske.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det kan säkert bli en bra poplåt av detta - det gör ju inte ont liksom men kompositionen bjuder heller inte på några större överraskningar. Är ändå lite impad över hur långt du ändå kommit när du kallar det "slask"!  :rolleyes:  ;)

- Den känns väl ganska stock får man väl lov att säga i hela sin karaktär o det var väl lite så den kom till mig också utan några ambitioner på något unikt. Man kan ju det till trots ändå försöka "klä den intressantare" men jag följer oftast den första känslan när låten kommer vad det ska bli av den. Vad gäller slask-status, skratt, ja du har rätt i att den är ganska välutvecklad för att kallas slask. Orsaken var väl att det jag vevat ihop so far gick så fort att jag inte lagt mer tid på den än som om den vore en slask o det känns fortf som en "test" för låtidéen så därför fick den heta slask fast den nog i praktiken inte är så många timmar från färdig låt om man inte tar den längre än så här.

Jag övervägde stick m.m men jag vet inte riktigt, det känns inte som den vill bli så mkt mer än så här? Är det nu man börjar bli artist, när man talar om sina alster som en person med egen vilja?  :lol: :lol: :lol:

Alltså - det behöver inte alls vara dåligt för att man inte far illa av att lyssna...  :lol: De där styckena som får en att stanna upp i andäktighet och hänförelse är rätt sällsynta!  :huh: För ett par år sedan hade jag ett längre samarbete med en person som utbildade sig inom musik och jag blev faktiskt förvånad över att de fick lära sig att göra låtar utifrån en mall med vers, refräng, stick och brygga - tyckte det lät lite trist. Tror också, som du skriver, att man ska lita på sin känsla - i alla fall medan man har den aktuell. Så småningom kan det ju bli något helt annat som kan vara bra... det är väl därför man pratar om "kill your darlings"?
Vadå finns det färdiga recept på låtar?
Låten då - tycker den är klar men det går ju alltid att göra något annat. Munspelet låter som ett vanligt munspel  ett bluesmunspel skulle förmodligen givi ett annat intryck och det är väl där ungefär jag känner att ändring kan ske annars toppen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Vadå finns det färdiga recept på låtar?
Låten då - tycker den är klar men det går ju alltid att göra något annat. Munspelet låter som ett vanligt munspel  ett bluesmunspel skulle förmodligen givi ett annat intryck och det är väl där ungefär jag känner att ändring kan ske annars toppen.

- Man kan ju utgå från te.x en ABABCB låt och sedan bestämma längderna på dessa teman för att uppnå de gyllene 3:30. Därefter kan man ju grunna igenom någon progressionsbok och välja något som låter smaskigt. Plötsligt behöver man bara skriva melodin o någon textsnut så är man klar, men någon själ blir det naturligtvis inte att tala om sannolikt i låten :P

Det är inte ett kromatiskt munspel, men min lilla trudelutt spelas i första position så det blir ju ingen bluesskala ;) Jag är total nybörjare på munspel det här är första gången jag i huvud taget spelar in eller spelar munspel i huvuds taget näst intill. Så det har du rätt i, blues toner från munspelet hade passat bättre men då låten går i C-dur o mitt munspel är detsamma så funkar det inte med nuvarande utrustning att köra andra position (G blir ett för stort hopp i tonart för rösten sannolikt). Men jag har lite lösa planer på att skaffa några munspel till så man klarar lite fler tonarter.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då blir det till att investera i ett bluesmunspel i F, om du tror du kommer göra fler låtar i C, där du vill använda munspel.

...Plötsligt behöver man bara skriva melodin o någon textsnut så är man klar, men någon själ blir det naturligtvis inte att tala om sannolikt i låten :P

För övrigt brukar jag ha svårt att hitta text-snutar, vilket i sig möjliggör textstölder.
« Senast ändrad: 02.12.2012, 01:43:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då blir det till att investera i ett bluesmunspel i F, om du tror du kommer göra fler låtar i C, där du vill använda munspel.

...Plötsligt behöver man bara skriva melodin o någon textsnut så är man klar, men någon själ blir det naturligtvis inte att tala om sannolikt i låten :P

För övrigt brukar jag ha svårt att hitta text-snutar. Men då har man desto större möjlighet att stjäla något här eller där, utan att torska.

Jag brukar varken jobba med mallar eller stulna textsnuttar, iaf inte medvetet, ibland letar sig ju spår av någon känd melodi in i huvudet på något sätt o kringgår upptäcksrutinerna men det har faktiskt inte hänt så många gånger.

Jag jobbar i ganska många olika tonarter "tyvärr" vad gäller munspel, men vanliga är C, G, E med dess resp moller. Vad tror du om idéen då att bygga ut C-munspelet med munspel i D,E,G och A och för övriga tonarter spela in med pitch shift +-1 halvton på mastern medan man jobbar och sedan istället flytta pitchshiftern till munspelsspåret? :P Jag tänkte, naivt, "en halvtons pitch shift lär ju inte förändra kvaliteten så mycket att det är klart märkbart"  :D <- notera flin!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Eddi, apropå att jobba efter mallar o annat konstigt. Fick just ett av många nyhetsbrev från alla möjliga håll innhållande följande råd:

Citera
Utgå från en fras som du tycker är central i ditt textmaterial. Läs frasen till en tydlig rytm. Prova olika taktarter och tempon, tills du känner att det svänger och att du får rätt betoning på orden. Spela in din fras till det tempo som passar bäst. Lyssna. Hör hur den talade melodin låter, vilka ord är betonade? Var gör du uppehåll och kanske en liten paus? Vilken melodi finns i de talade orden. Rita gärna en grafisk kurva som visar hur talmelodin rör sig. Höj den talade melodin till ett sångbart läge. Sjung. Spela in. Lyssna. Oftast blir det bäst om man har en ton på varje stavelse. Om du tycker om resultatet kan du gå vidare. Sätt ackord till din fras. Spela in och lyssna. Nu kan du antingen gå vidare med textmaterialet eller fortsätta med melodi och ackord.

I mina öron låter det hopplöst stelt att bygga en låt så, men det kanske är till hjälp för de som inte som det heter, får musiken till sig ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eddi, apropå att jobba efter mallar o annat konstigt. Fick just ett av många nyhetsbrev från alla möjliga håll innhållande följande råd:

Citera
Utgå från en fras som du tycker är central i ditt textmaterial. Läs frasen till en tydlig rytm. Prova olika taktarter och tempon, tills du känner att det svänger och att du får rätt betoning på orden. Spela in din fras till det tempo som passar bäst. Lyssna. Hör hur den talade melodin låter, vilka ord är betonade? Var gör du uppehåll och kanske en liten paus? Vilken melodi finns i de talade orden. Rita gärna en grafisk kurva som visar hur talmelodin rör sig. Höj den talade melodin till ett sångbart läge. Sjung. Spela in. Lyssna. Oftast blir det bäst om man har en ton på varje stavelse. Om du tycker om resultatet kan du gå vidare. Sätt ackord till din fras. Spela in och lyssna. Nu kan du antingen gå vidare med textmaterialet eller fortsätta med melodi och ackord.

I mina öron låter det hopplöst stelt att bygga en låt så, men det kanske är till hjälp för de som inte som det heter, får musiken till sig ;)
Alla sätt är bra utom dom dåliga. För någon akademiskt lagd person kanske det passar men jag håller med du.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
I mina öron låter det hopplöst stelt att bygga en låt så, men det kanske är till hjälp för de som inte som det heter, får musiken till sig ;)
Alla sätt är bra utom dom dåliga. För någon akademiskt lagd person kanske det passar men jag håller med du.
[/quote]

- Jo men så är det ju, alla har vi våra personliga metoder. Sen är det väl lite sådär att hur lär man någon skriva låtar? det är ju inte som att lära sig spela tennis ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Trevlig, fin låt
Lägg på en ljus lite vassare stämma en bit in i låten - Girly typ
Jobba på med munspelet och höj det i volym
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Trevlig, fin låt
Lägg på en ljus lite vassare stämma en bit in i låten - Girly typ
Jobba på med munspelet och höj det i volym

Tackar, ja det vore en idé att låta Girly köra lite, jag har faktiskt, eller fick faktiskt, en idé till med låten där en fjärde vers läggs till, ev efter en lite mer utpräglad solodel, där en tjejröst ger ett "2nd perspective" i frågan, men vetti tusan om det blir bra.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se