Kontrollrummet

Tigersoul - The Nah-nah-song - 3D

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
UPPDATERAD 3D lite småfix på körspåren från förslag, hade glömt skära bort botten så det blev lite grumligt. Release candidate, släpper den om ingen hör något mer som bör fixas.
UPPDATERAD 3C Girly agerar första syster i ett litet körtillägg på slutet. Körde också hela kittet genom en tape simulering som avslutande mastring och skulle nog säga att jag är nöjd nu utöver några ev fixar på lead vocals.
UPPDATERAD 3B la till perkussion i refrängen, lite skruvar på orgeln o några småfixar. Snart färdig!
UPPDATERAD 3A la till en hel del: ostig orgel, mer körer och lite smått o gott här o var.
UPPDATERAD 2A innehåller nu ett stick o gör låten fullängd. Även ordnat några saker här o var.

Gokväll, eftermiddag... vad f-n är det egentligen där ute? *försöker kika genom persiennerna*

Här kommer något helt annat, igen, jag tror nästan mitt fack är just "något helt annat". Jag har ingen stil, nisch eller genre, jag bara öser ur mig musik o idéer.  :blink:

Det här är en riktig feelgood-låt med enkla ackord o harmonier för att variera mina senaste resor i modulationslandet. Kommer jag undan eller är det FÖR enkelt? Jag hade tänkt mig ett stick efter det här för att variera lite grann innan jag klämmer in en sista vers+refräng skulle jag tro. Hur är uttalet? hörbarheten? GILLAR NI LÅTEN? :P höhö
Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/the-nah-nah-nah-song

Text:

Business weren't booming
But his girlfriend was as pretty as a rose

He took her to his parents
And immediately they fell in love with her

So he got himself a ring
and took her to a fancy restaurant in queens

He got down on his knee,
And asked her, baby, will you make my life complete?

(And she went)

Chorus

Naah na na nah nah nah nah naah

(With all the people staring)

Naah na na nah nah nah nah naah...

They got themselves a house
with a mortgage, they barely could afford

We only do this once (he said),
we might aswell just take a chance or two

They had a cup of coffee,
At a diner when she told him we have news

She took his hand and put it on her belly,
He jumped right up in joy

(And started singing…)

Naah na na nah nah nah nah naah…

(With all the people staring)

Naah na na nah nah nah nah naah...

Stick

But when the time was near for birth
Something seemed wrong inside

The nurses came all around
But he just smiled and said

Just you remember
All the things that we came through

We always ended up
In something better than we had

I don't believe this moment
Is the time for us to change

He got up on a chair
And started singing to the room

(Chorus repeated)

Naah na na nah nah nah nah naah…

(With all the nurses staring)

Naah na na nah nah nah nah naah...

(Then something started happening)

Naah na na nah nah nah nah naah...

(And all the nurses cheering)

Naah na na nah nah nah nah naah...

(Soon baby cries were heard)

Naah na na nah nah nah nah naah...

(They named her Carol)

Naah na na nah nah nah nah naah...

Naah na nah na naah
« Senast ändrad: 29.11.2012, 18:18:39 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Girly

Naah na na nah nah nah nah naah… :D

Gillar inte ljudet på elguran i breaken mellan ref och vers, tror det framkallar samma kalla kårar för mig som för dig när jag 'spelade på kam' i min låt hahahaaa
Är det slasksång eller 'the real deal' för vid 1.34 'he jumped Right up in joy' låter det som om du vrickar tungan.
Charming, ser nästan 'feel-good-videon' i lite grynigt svart/vitt med det lyckliga paret  :P
Men... Naah na na nah nah nah nah naah… det låter som en hit  :)
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Naah na na nah nah nah nah naah… :D

Gillar inte ljudet på elguran i breaken mellan ref och vers, tror det framkallar samma kalla kårar för mig som för dig när jag 'spelade på kam' i min låt hahahaaa
Är det slasksång eller 'the real deal' för vid 1.34 'he jumped Right up in joy' låter det som om du vrickar tungan.
Charming, ser nästan 'feel-good-videon' i lite grynigt svart/vitt med det lyckliga paret  :P
Men... Naah na na nah nah nah nah naah… det låter som en hit  :)
Lena

Nah naah nah naah nah  :wub: :lol: :P

Du, försök sjunga "He jumped right up in joy" jäkligt fort får du se vad som händer, närå jag skämtar bara, men det var en jäkligt svår fras att sjunga fort o rätt. Tror det är bättre i den här versionen iaf. Lustigt du ser en svartvit film med det lyckliga paret för jag tänkte mig faktiskt 60talsmiljö för hela låten så antingen har vi samma tankar eller så lyckades jag på något vidunderligt sätt förmedla det?

Oavsett fallet har jag iaf nu utökat låten med ett långt stick som bryter av det eviga nah nah-andet, men var inte oroliga... Som en typisk poplåt man kommer ha kvar i huvudet i 2 dagar efter man hört den så återkommer nah-andet flera gånger om i slutet. Var lite osäker först på om sticket funkar men jag tror nog det gör det efter några lyssningar. Jag måste ju nästan upprepa det förbaskade nah-andet ett antal gånger på slutet så jag tyckte jag fick ihop en bra orsak till det genom sticket :P

Angående sologitarren, jag gillar den inte heller! Tog bort harmoniseringen av den nu så den är lite mer lugn, är fortf inte nöjd, ska suga på hur det SKA låta. Några förslag gott folk?

Översta posten uppdaterad som vanligt med låten.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Riktigt mycket feel god.
Gillar - än så länge är den för enkel med gitarr, trummor, sång och en kör.
Hoppas du bygger vidare på den för det är den värd.

1.5-2.30 bygg på med kör/körer innan det drar igång igen.

(And she went)
Naah na na nah nah nah nah naah
(With all the people staring)
Naah na na nah nah nah nah naah...

Naturligtvis inte samma ord, det ser man på såväl stavning som ordval men nånstans ser jag vissa influenser   B)

And all the bells were ringing
The night they drove old Dixie down
And all the people were singing
They went, "Na, na, na, na, na, na"

&t=0m42s
 :wub:  My love to Joan Baez!  :wub:
« Senast ändrad: 27.11.2012, 10:59:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst är det "feelgood", ibland är det det enkla som är svårt (och bäst). Jag gillar melodin och framförandet. Som Max säger, jobba lite till, så blir det kanon.   :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 642
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul låt med catchy refräng! Hörbarheten är bra!  :)
Bygg på med t.ex en "struttig" 60-talsorgel i refrängen eller utöka na-na-na kören med fler röster (ej stämmor)...
Lite percussion vore kanske inte heller fel....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
- Nu ska jag gnugga händerna över alla tips o förslag här *värmer upp*

Riktigt mycket feel god.
Gillar - än så länge är den för enkel med gitarr, trummor, sång och en kör.
Hoppas du bygger vidare på den för det är den värd.

1.5-2.30 bygg på med kör/körer innan det drar igång igen.

(And she went)
Naah na na nah nah nah nah naah
(With all the people staring)
Naah na na nah nah nah nah naah...

Naturligtvis inte samma ord, det ser man på såväl stavning som ordval men nånstans ser jag vissa influenser   B)

And all the bells were ringing
The night they drove old Dixie down
And all the people were singing
They went, "Na, na, na, na, na, na"

&t=0m42s
 :wub:  My love to Joan Baez!  :wub:

- Jag tänkte på den låten också faktiskt, sen kom jag att tänka på temat till "Solsidan", o sen kom jag att tänka på en annan låt som har en liknande idé men inte låter likadant, Beatles "Ob-la-di ob-la-da". Men jag tror nog ändå att den är unik nog i sig för att inte kännas redundant ;)

Fler körer under sticket, det är en tänkbarhet. Jag kan höra en ganska svag bakgrundskör som "väntar" oroat. Mer påbyggnad är oavsett helt klart ett behov o ska försöka få till det. Ska försöka hålla mig till det sound jag redan byggt upp, lite 60tals känsla eller vad man nu ska kalla det för.

Kul låt med catchy refräng! Hörbarheten är bra!  :)
Bygg på med t.ex en "struttig" 60-talsorgel i refrängen eller utöka na-na-na kören med fler röster (ej stämmor)...
Lite percussion vore kanske inte heller fel....
/Asti

- Orgel är något jag funderat på, gäller att hitta rätt sound bara. Har en freeware plug som skapar riktiga halvcheezy transistororgel-ljud kanske kan vara det jag letar efter här. Tror nog mer på ett orgeltillägg än fler röster i kören då jag vill ha kvar den där "Enkel körning från basisten" känslan. Percussion skulle sitta det med, behöver nog rent utav titta lite mer på trummorna också.

Visst är det "feelgood", ibland är det det enkla som är svårt (och bäst). Jag gillar melodin och framförandet. Som Max säger, jobba lite till, så blir det kanon.   :D
/Roffe H

- Jag tror att det här enkla, självklara som ibland kan kännas svårt just måste vara det som dyker upp av sig själv. Det går inte att "gräva fram" en enkelhet så att säga. den här låten liksom bara dök upp o nästan skrev sig själv.

Tack gott folk för kommentarerna, jag ska definitivt jobba vidare på den. Ska försöka få klart "Spår av dig" först bara med Girlys rena sångspår så jag får hyfs på reverbet m.m
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då var det uppdaterat igen :P

La till en OSTIG orgel som verkligen sätter sin prägel. Det är en gammal transistororgel, ni vet en sådan där många hade hemma med färglada knappar, som sen kördes genom en gitarrförstärkare och till slut lite extra rörvärme. Den är fullständigt galen, men samtidigt känns det som att den passar prägeln på låten. La även till några extra körstämmor o lite smått o gott. Börjar kännas klart.

Har lite småsaker jag hörde nu efter jag la upp den som jag måste fixa, några små nivåer o någon smågrej här o var.

La även upp en "60tals version" som bonus i första posten som är körd genom en dyr tape simulering hos en kompis, jag kunde inte reglera nivåer efter effekten så det var inte hållbart men en kul grej det låter verkligen "gammalt" ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
cheesyorgan fungerar på den här låten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
cheesyorgan fungerar på den här låten.

*skrattar* kort o gott!  :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt jobbat Tigern!
Jättebra vers - refrängen lite svagare
Orgeln är perfekt - det blir både lite 60 och P Gessle
och är ett ljud jag gillar - alla låtar blir gladare med en sådan  :D
Bra sång
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 642
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, orgeln blev bra!
Komplettera gärna refrängen med lite percussion, t.ex maraccas, tamburin etc.
för att få lite extra "sväng" och fylligare.
Hade gärna velat ha en kör med sjuksystrar som klämde i lite halvsurt i refrängen... :rolleyes:
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Snyggt jobbat Tigern!
Jättebra vers - refrängen lite svagare
Orgeln är perfekt - det blir både lite 60 och P Gessle
och är ett ljud jag gillar - alla låtar blir gladare med en sådan  :D
Bra sång

Tackar! Ja det här verkar vara lite av en klassiker att jag lägger en så pass stark vers (och brygga) att refrängen blir svår att klämma upp till samma standard. Jag tror det blev lite den effekten i den här låten också när jag började arr'a den. När jag började lägga orglar o allt möjligt kul i versen sprang den liksom iväg lite från refrängen, men det känns sent nu att börja göra om ref'en så den får nog duga, men ska försöka piffa upp den på bästa sätt.

o då kommer vi till nästa svar

Ja, orgeln blev bra!
Komplettera gärna refrängen med lite percussion, t.ex maraccas, tamburin etc.
för att få lite extra "sväng" och fylligare.
Hade gärna velat ha en kör med sjuksystrar som klämde i lite halvsurt i refrängen... :rolleyes:
/Asti

O där hade vi piffet i refrängen *skrattar* jag har inte kommit dit än men jag hade tänkt mig o leta fram äggen o kanske en tambourine o försöka få den där "svängen" o lyfta den lite ;) Jag skrattade här när jag läste ditt förslag som systrarna för jag har tänkt EXAKT samma tanke själv. "Skulle ha ett gäng tjejsångare som lite slarvigt sjunger nah nah'et sista 2 omgångarna" ;) Jag kanske skulle kliva ner till samlingslokalen här nere, de har en damkör där nämligen men har en känsla av att det kommer bli för rent o snyggt jag vill ju ha lite "alla sjunger med" känsla inte rent o snyggt. kan man använda melodyne för o förfula tro :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Asti, fixat in lite perkussion nu. Det var lite klurigt att få det att ligga snyggt faktiskt men tror det blev någorlunda. Kan inte vrida på tamburinen mer vilket man kan tycka att den bör först, den förstärker nämligen snaren o gör det lite hårt o otrevligt. Kanske går att EQ'a dem sams men kändes lite overkill för att kräma fram 1-2db.

Ska banne mig be några kvinnliga bekanta att sjunga in nah'et o se om jag kan få fram en sjuksyrrekör ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gessle är det du ?? :huh: :o B)
Hällsa dom andra grabbarna i bandet..
Skön pop dänga,men kanske att et blir lite Tjöötig på slutet..
Kanske du kunde avsluta med att JAZZA till det lite dom sista vändorna.. :D

PS. Hällsa Marie oxo!! ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gessle är det du ?? :huh: :o B)
Hällsa dom andra grabbarna i bandet..
Skön pop dänga,men kanske att et blir lite Tjöötig på slutet..
Kanske du kunde avsluta med att JAZZA till det lite dom sista vändorna.. :D

PS. Hällsa Marie oxo!! ;)

Definiera Jazza? svingkänsla? punkterade noter? :P

Med lite tur kommer jag krydda slutet med några sköna syrror :P

I övrigt är det tydligt att jag är en riktig Gessle-typ när det kommer till pop, men å andra sidan om man vänder på det: killen är väl bland de mest framgångsrika i genren så man får väl ta det som en komplimang så länge man inte plagierar ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gessle är det du ?? :huh: :o B)
Hällsa dom andra grabbarna i bandet..
Skön pop dänga,men kanske att et blir lite Tjöötig på slutet..
Kanske du kunde avsluta med att JAZZA till det lite dom sista vändorna.. :D

PS. Hällsa Marie oxo!! ;)

Definiera Jazza? svingkänsla? punkterade noter? :P

Med lite tur kommer jag krydda slutet med några sköna syrror :P

I övrigt är det tydligt att jag är en riktig Gessle-typ när det kommer till pop, men å andra sidan om man vänder på det: killen är väl bland de mest framgångsrika i genren så man får väl ta det som en komplimang så länge man inte plagierar ;)

En svängig vandrande basgång tex..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Otroligt catchy! :) Fattar inte hur du kommer ihåg texten i refrängen (eller vad det är...  ;) ) Skruva på lite så du får ordning på ljuden så blir det kanon! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
En svängig vandrande basgång tex..

Åh du tänkte så, ja nu blev det en "systerstämma" istället som fick krydda, kanske jag tittar även på någon basgrej men det blir nog för mycket o börjar lessna nu :P Men det var ett bra tips!

Otroligt catchy! :) Fattar inte hur du kommer ihåg texten i refrängen (eller vad det är...  ;) ) Skruva på lite så du får ordning på ljuden så blir det kanon! :)

Svaret är en ipad monterad på micstativet. Jag är eg hemskt dålig på att komma ihåg text ;) Har lightmastrat lite nu med en tape simulering m.m tror det är i princip klart förutom några eventuella fixar på lead vocals.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har bara hört den senaste version och det som slår mig är att den är radioklar i princip - borde torde kunna bli en hit - en riktigt glad låt med en spännande story- kanske lite bra om systrarna fick sjunga nanalalnana en gång också. De sista tre orde bordevara hela hennes namn Carol, Lena, Marie typ. Alltså lite mer Lena med stämmor i övrigt helbraTiger. Fem bländvita munskydd för den :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nananana... :) Låter spontant mer balanserat nu och orgeln är inte lika påträngande. Om du ska pyssla mer skulle jag föreslå att du skär lite bas på kören/dubben - det blir lite "kofta" när den kommer in. På det hela taget en fin popdänga! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag har bara hört den senaste version och det som slår mig är att den är radioklar i princip - borde torde kunna bli en hit - en riktigt glad låt med en spännande story- kanske lite bra om systrarna fick sjunga nanalalnana en gång också. De sista tre orde bordevara hela hennes namn Carol, Lena, Marie typ. Alltså lite mer Lena med stämmor i övrigt helbraTiger. Fem bländvita munskydd för den :D

- Kolla senaste versionen, systern stämmer in i sången där på slutet. Säkert redan avslöjat vem systern är men om inte kan du ju gissa :P

Nananana... :) Låter spontant mer balanserat nu och orgeln är inte lika påträngande. Om du ska pyssla mer skulle jag föreslå att du skär lite bas på kören/dubben - det blir lite "kofta" när den kommer in. På det hela taget en fin popdänga! :)

- Du har faktiskt en poäng där för jag låg o funderade i natt på om jag faktiskt skärt något i basen på den, o så är nog inte fallet. Är en lätt grej att man bara tar "duplicate track" på lead vocals o sen glömmer vissa standardgrejor. Ska titta på det!

Tror det gjorde susen lite när jag körde tape simuleringen. Den tajtar upp o limmer ihop på något abstrakt sätt o får saker att låta mer "together". märkte att jag även fick in en liten liten liten aning dist, men tycker nästan det passar i tanke på att det är 60s inspirerat.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Uppdaterad med bottenskärda körer o lite balansering av dem i största allmänhet.

Nu kan jag själv inte komma på mer än så små grejor att det börjar bli pedantiskt, så om ingen hör något mer nu så släpper jag den nog såhär helt enkelt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nice! Jag blir så j-a glad av den här! :)  Ibland är det enkla det svåra... ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nice! Jag blir så j-a glad av den här! :)  Ibland är det enkla det svåra... ;)

Visst är det en riktig feelgood-låt!! Måste säga jag är rädd nöjd med den. Vissa former av enkelhet kan så att säga inte skapas, de måste komma till en bara i all sin... enkelhet  ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se