Bribedant:
>5,6 och 8 är helt klart dittrade. Man får lira lite högt men def. skillnad
Helt rätt!
HasseFX:
>Fil 7 och 8 tror jag är från samma rendering och en av dem har dither?
Också rätt.
Filnamnen i klartext:
dithering_test_2_44_16.wav
dithering_test_3_44_16.wav
dithering_test_4_44_16.wav
dithering_test_5_44_16_UV22HR .wav
dithering_test_6_44_16_mda.wa v
dithering_test_7_Goldwave_24_ to_16.wav
dithering_test_8_Goldwave_dit hering.wav
Så här lyder facit, alltså:
Nummer 2-6, renderade från Cubase till 16 bit med/utan dither.
Nummer 7-8: renderade från Cubase till 24 bit, sedan från Goldwave konverterade till 16 bit med/utan dithering.
HasseFX:
>som hindrar "nollning" och dessutom skapar ett brus på -70dBFS eller så - högre nivå än ditherbruset, även i "tysta" svansen.
Vanligtvis forcerar jag Fadeout ->-160dB som svans, men det gjorde jag inte denna gång.
Ok, summa summarum, eftersom det är en hyfsat gratis åtgärd (och jag har fått bekräftat från Bribedant att det fungerar) lutar det åt att lägga in MDA-dithering från Goldwave i min Tool-chain.
Kanske t o m ska passa på att scripta konvertering 24/32->16 bit, för att minska ännu mer på det manuella jobbet...
Tack alla för bidragen i tråden, och tack Bribedant, HasseFX, Eddi (och eventuellt andra), för att ni test-lyssnade!
Förresten: Bribedant, du menar väl också att alla "dittrade" versioner blev bättre än de icke-dittrade?
Hälsar
/Christian