Kontrollrummet

Fråga: Dithering på Master-kanalen, 16-bit rendering, samt mina "mastringstips"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...stoppÅbelägg - dither har med bidjupet att göra, inte med samplingsfrekvensen :o


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant

På min hemsida har jag lagt följande versioner av en och samma WAV-fil (endast några sekunder) i olika versioner (naturligtvis i hemlig ordning):
http://craze.se/temp/dithering_test_2.wav
http://craze.se/temp/dithering_test_3.wav
http://craze.se/temp/dithering_test_4.wav
http://craze.se/temp/dithering_test_5.wav
http://craze.se/temp/dithering_test_6.wav
http://craze.se/temp/dithering_test_7.wav
http://craze.se/temp/dithering_test_8.wav


5,6 och 8 är helt klart dittrade. Man får lira lite högt men def. skillnad.
Från 24 till 16 bit dittrar iallafall jag alltid. Ljudet blir ju inte sämre av det.
« Senast ändrad: 25.11.2012, 07:24:53 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
En enkel test kan ge svar på frågan.
Tag en icke dither fil och en dither fil och fasvänd dessa.
Då får ni höra skillnaderna mellan filerna.

Har ni gjort rätt är det helt tyst. Det finns alltså inga skillnader som ett öra kan höra.
Tja ni kan ju förstås höja så in i bomben och få fram dither bruset och en rest av låten.


Nja, filerna verkar vara renderade vid olika tillfällen, med ett algoritmiskt reverb sist, som hindrar "nollning" och dessutom skapar ett brus på -70dBFS eller så - högre nivå än ditherbruset, även i "tysta" svansen.  Fil 7 och 8 tror jag är från samma rendering och en av dem har dither? :)

Hur som helst, skillnader som kan uppfattas mellan filerna torde vara reverbet m.a.o.

« Senast ändrad: 25.11.2012, 12:44:20 by HasseFX »


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil

Bribedant:
>5,6 och 8 är helt klart dittrade. Man får lira lite högt men def. skillnad
Helt rätt!

HasseFX:
>Fil 7 och 8 tror jag är från samma rendering och en av dem har dither?
Också rätt.

Filnamnen i klartext:
dithering_test_2_44_16.wav
dithering_test_3_44_16.wav
dithering_test_4_44_16.wav
dithering_test_5_44_16_UV22HR .wav
dithering_test_6_44_16_mda.wa v
dithering_test_7_Goldwave_24_ to_16.wav
dithering_test_8_Goldwave_dit hering.wav

Så här lyder facit, alltså:
Nummer 2-6, renderade från Cubase till 16 bit med/utan dither.
Nummer 7-8: renderade från Cubase till 24 bit, sedan från Goldwave konverterade till 16 bit med/utan dithering.

HasseFX:
>som hindrar "nollning" och dessutom skapar ett brus på -70dBFS eller så - högre nivå än ditherbruset, även i "tysta" svansen.

Vanligtvis forcerar jag Fadeout ->-160dB som svans, men det gjorde jag inte denna gång.

Ok, summa summarum, eftersom det är en hyfsat gratis åtgärd (och jag har fått bekräftat från Bribedant att det fungerar) lutar det åt att lägga in MDA-dithering från Goldwave i min Tool-chain.
Kanske t o m ska passa på att scripta konvertering 24/32->16 bit, för att minska ännu mer på det manuella jobbet...

Tack alla för bidragen i tråden, och tack Bribedant, HasseFX, Eddi (och eventuellt andra), för att ni test-lyssnade!

Förresten: Bribedant, du menar väl också att alla "dittrade" versioner blev bättre än de icke-dittrade?

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Intressant, men Bribedant lyckades pricka in just de 3 varianterna som var dithered av 7 stycken möjliga... i och för sig genom att höja volymen rejält, men ändå.

Låt säga att du sitter i en stor biosalong med ultramaffigt ljud (det är ganska vanligt att biograferna har ljudet, i mitt tycke, för högt).
Kanske man i detta fall faktiskt kan höra skillnad.
Å andra sidan - den är en sak att kunna höra skillnad när man hör variantera spelas direkt efter varandra, men en annan sak att man skulle reagera över att en icke-dithered låt är "fel".
Den som inte har något att jämföra mig kanske tycker att det låter bra nog med en icke-dithered låt.
 
Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
 B)  ... jag har beskrivit hur jag har gjort mina filer i den här tråden, och jag tror inte man prickar in 3 av 7 positioner i en lista av en slump....
... men kanske har Bribedant "fuskat" genom att zooma upp vågformerna och visuellt sett mönstret... eller trixat med fasvänding som du gjorde. Jag vill helst tro gott om folk, så jag tror inte det.

Så väldigt mycket prestige ska det väl inte vara i detta att man medvetet fuskar i ett sån't här oskyldigt litet test... hoppas jag...  :ph34r:

Men din test var också intressant... det tycks indikera att vid lyssningsnivåer för normal och även mycket stark volym så ska det inte vara möjligt att höra effekterna av dithering.

*EDIT* Vad synd... jag trodde vi skulle komma till ett koncensus i den här tråden, men tydligen inte.  :lol:

Hälsar
/Christian
« Senast ändrad: 25.11.2012, 15:33:35 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
*EDIT* Vad synd... jag trodde vi skulle komma till ett koncensus i den här tråden, men tydligen inte.  :lol:

...intressant dock :)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Sedan är ju dessutom frågan: Vad låter bättre?
Jag menar, till vissa låtar kanske det passar bra att inte dithra. Beror väl på, vad för ljudbild man vill ha.

- Säger jag, som faktiskt inte kan höra skillnad iaf  :lol: -

www.alatarmusic.com


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
B)  ... jag har beskrivit hur jag har gjort mina filer i den här tråden, och jag tror inte man prickar in 3 av 7 positioner i en lista av en slump....
... men kanske har Bribedant "fuskat" genom att zooma upp vågformerna och visuellt sett mönstret... eller trixat med fasvänding som du gjorde. Jag vill helst tro gott om folk, så jag tror inte det.

Så väldigt mycket prestige ska det väl inte vara i detta att man medvetet fuskar i ett sån't här oskyldigt litet test... hoppas jag...  :ph34r:

Men din test var också intressant... det tycks indikera att vid lyssningsnivåer för normal och även mycket stark volym så ska det inte vara möjligt att höra effekterna av dithering.

*EDIT* Vad synd... jag trodde vi skulle komma till ett koncensus i den här tråden, men tydligen inte.  :lol:

Hälsar
/Christian

Tja, halvfusk möjligen. I stället för att höja volymen så jag riskerade att skjuta hål i både lurar och öron lyssnar jag genom en kompressor. Kompressorn gör ju skillnaden mellan höga och låga volymer mindre så där dök det upp, frasandet av odittrad konvertering på alla filer utom 3. Ok, en inte helt naturlig lyssningssituation för gemene man kanske. Vitsen med dither är att ge den musik man slitit med bäst möjliga förutsättningar att låta optimalt bra i 16bit miljö. Bryr man sig inte om det, skippa dither.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad tsmalmbe

diher är intressant endast vid sor dynamik och reverbsvansar. andra mförelser fungerar inte. anyway, ongen orsak att inte använda dither i sin keja. inget att förlora.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Tack, alla som bidrog!

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se