Kontrollrummet

cykeln - Till dem som tänkte tanken om borgargardet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Till dem som tänkte tanken om borgargardet
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE: visa
LÅTLÄNGD: 3,39
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Dan Andersson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2012-11-11
FORMAT: mp3

Försöker jobba fram en tonsättning till DA:s dikt
Liveupptagning akgtr och sång genom
Mick sE z5600a ll
Saffire pro 24 dsp
Lie kompressor och eq
samt för första gången Averb

Kan det bli något?
funkar musiken med texten?
tanken är att sen arra med banjo, tamburin och bas samt stämmor på "reffen"
och
är inspelningen/ljudet uthärdligt?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I min lyssning är ljudet bra, gitarrspelet excellent och balansen mellan sång och gitarr superb.
Sången är långt över förväntan och ger sjutton (av tjugofem) torparhattar flyger i luften.
Här saknar jag ord och det var ett tag sen - tycker du är så djävla bra att jag gråter en liten skvätt i en av hattarna (en cylinderhatt faktiskt). Tack Cykeln!

Melodin känns bra till sången. Jag vet att du experimenterar för att få till bra ljud redan i första tagningen och här har du det!

Nyfiken nu, inte är den här gitarren inspelad samtidigt som du sjunger? Riffen som är mycket bra (helt enkelt outstanding) ger inte det ansträngda flås i sången som är oundvikligt om du spelar samtidigt som du sjunger. Rätta mig gärna om jag har fel, för då slänger jag upp tjugotvå torparhattar i luften!!!

Det går säkert att lägga till ytterligare instrument men fråga dig själv om det behövs. Jag säger att det säkert fungerar men det behövs inte.
Nu har jag tagit en kopia till min mp3-spelare!
« Senast ändrad: 11.11.2012, 19:12:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
I min lyssning är ljudet bra, gitarrspelet excellent och balansen mellan sång och gitarr superb.
Sången är långt över förväntan och ger sjutton (av tjugofem) torparhattar flyger i luften.
Här saknar jag ord och det var ett tag sen - tycker du är så djävla bra att jag gråter en liten skvätt i en av hattarna (en cylinderhatt faktiskt). Tack Cykeln!

Melodin känns bra till sången. Jag vet att du experimenterar för att få till bra ljud redan i första tagningen och här har du det!

Nyfiken nu, inte är den här gitarren inspelad samtidigt som du sjunger? Riffen som är mycket bra (helt enkelt outstanding) ger inte det ansträngda flås i sången som är oundvikligt om du spelar samtidigt som du sjunger. Rätta mig gärna om jag har fel, för då slänger jag upp tjugotvå torparhattar i luften!!!

Det går säkert att lägga till ytterligare instrument men fråga dig själv om det behövs. Jag säger att det säkert fungerar men det behövs inte.
Nu har jag tagit en kopia till min mp3-spelare!

Ojoj - tack för det Max - nu blir jag glad, glad!  :wub:

Jo gitarren är inspelad samtidigt som sången - det är en tagning
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är imponerande att det kan bli så bra med enkla medel - jag måste sluta krångla till allt... ;-) Det känns direkt och ärligt - som om det vore på riktigt - kan det va så? ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I min lyssning är ljudet bra, gitarrspelet excellent och balansen mellan sång och gitarr superb.
Sången är långt över förväntan och ger sjutton (av tjugofem) torparhattar flyger i luften.
Här saknar jag ord och det var ett tag sen - tycker du är så djävla bra att jag gråter en liten skvätt i en av hattarna (en cylinderhatt faktiskt). Tack Cykeln!

Melodin känns bra till sången. Jag vet att du experimenterar för att få till bra ljud redan i första tagningen och här har du det!

Nyfiken nu, inte är den här gitarren inspelad samtidigt som du sjunger? Riffen som är mycket bra (helt enkelt outstanding) ger inte det ansträngda flås i sången som är oundvikligt om du spelar samtidigt som du sjunger. Rätta mig gärna om jag har fel, för då slänger jag upp tjugotvå torparhattar i luften!!!

Det går säkert att lägga till ytterligare instrument men fråga dig själv om det behövs. Jag säger att det säkert fungerar men det behövs inte.
Nu har jag tagit en kopia till min mp3-spelare!

Ojoj - tack för det Max - nu blir jag glad, glad!  :wub:

Jo gitarren är inspelad samtidigt som sången - det är en tagning

Då blir det tjugotvå av tjugofem hattar.
Om du lätt hittar tillbaka till det här inspelningsljudet upplever jag att du nu är framme vid det ljud du sökt en tid.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
:D Bra - strålande. Skön känsla ... tycker dock att det kanske är lite lite för mycket reverb på guran

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Då blir det tjugotvå av tjugofem hattar.
Om du lätt hittar tillbaka till det här inspelningsljudet upplever jag att du nu är framme vid det ljud du sökt en tid.
Tack för det!
Då ska jag försöka skriva upp det.

:D Bra - strålande. Skön känsla ... tycker dock att det kanske är lite lite för mycket reverb på guran

/Gurano
Tack för det!
Du kan ha rätt men det är samma reverb på gtr och sång eftersom det är en inspelning på ett spår
Ändrar jag så blir det ändrat även på sången - det är problemet (ett av dem) med att spela in allt på ett spår.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det är imponerande att det kan bli så bra med enkla medel - jag måste sluta krångla till allt... ;-) Det känns direkt och ärligt - som om det vore på riktigt - kan det va så? ;-)
Tack Jocke!
Jag kan dock säga att det inte är så enkelt att att göra det enkelt. Ja, alltså själva spelet och sången är ju enkelt - men att spela in det och få ett hyfsat ljud = "%€?("€&"  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
bra feel..... närvaro i tolkningen...

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är imponerande att det kan bli så bra med enkla medel - jag måste sluta krångla till allt... ;-) Det känns direkt och ärligt - som om det vore på riktigt - kan det va så? ;-)
Tack Jocke!
Jag kan dock säga att det inte är så enkelt att att göra det enkelt. Ja, alltså själva spelet och sången är ju enkelt - men att spela in det och få ett hyfsat ljud = "%€?("€&"  :D

Bra gjort! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt bra det här! Fin känsla i sång och gitarrspel!
Bra ljud dessutom, kanske jag skulle föredragit lite mindre reverb.
Tror du att banjo passar in i detta? Är nog lite tveksam....
Däremot kanske bas och möjligen några stämmor, men tycker det funkar utmärkt så här!
Om du lägger på bas kan jag tänka mig även trummor med tango-rytmer.
Som jag sagt tidigare - tycker du ibland påminner om Lasse Tennander och Anders F Rönnblom
och det här tror jag inte dom hade gjort bättre!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Svinbra det här Stefan.

Du behöver inte fundera på nåt mer i denna.Kör den så här live det kommer uppskattas det kan jag lova - du är en vistolkare/textfantom i svenskt toppskikt helt klart.

En annan grej:
Såg att "våran" Freddy var i Luleå och lirade med nåra countrykillar från Kiruna,hade jag vetat det så hade jag varit där..endast 4 mil  :( dom fick lysande recensioner i NSD..

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag gillar verkligen din melodi till Dan Anderssons text, passar som hand i handske. Kanonbra. Din röst bär fram texten också. Ska verkligen bli spännande att följa forsättningen. Bra jobbat!

mvh Roffe H  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En annan grej:
Såg att "våran" Freddy var i Luleå och lirade med nåra countrykillar från Kiruna,hade jag vetat det så hade jag varit där..endast 4 mil  :( dom fick lysande recensioner i NSD..
Mike

Ja, han spelade tydligen i Luleå i helgen, tillsammans med Markus Fagervall (idolvinnare i 2006) och Tony Björkenvall (Willy Clay Band).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ryser av välbehag här efter två genomlyssningar. Bra frasering och rytmik. Det märks det är genomtänkt. Jag gillar det och vill gärna höra trummor och bas till.

Jag skulle nog ta lite EQ på gitarren för att kapa en aning i mellanregistret någonstans. Sträng-/plockljudet är något framträdande i mina högtalare.

Fint. :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
bra feel..... närvaro i tolkningen...

Allt gott / karl
Tack för det karl!

Riktigt bra det här! Fin känsla i sång och gitarrspel!
Bra ljud dessutom, kanske jag skulle föredragit lite mindre reverb.
Tror du att banjo passar in i detta? Är nog lite tveksam....
Däremot kanske bas och möjligen några stämmor, men tycker det funkar utmärkt så här!
Om du lägger på bas kan jag tänka mig även trummor med tango-rytmer.
Som jag sagt tidigare - tycker du ibland påminner om Lasse Tennander och Anders F Rönnblom
och det här tror jag inte dom hade gjort bättre!
/Asti

Kul att du tycker det!
Du kan ha rätt i det där med reverb - provar lite grejer jag inte använt förut.
Tänkte vi skulle göra den i klubben med banjo -får se hur det ter sig.
Lasse är ju en gammal favorit och även anders så det tar jag till mig extra!
Svinbra det här Stefan.

Du behöver inte fundera på nåt mer i denna.Kör den så här live det kommer uppskattas det kan jag lova - du är en vistolkare/textfantom i svenskt toppskikt helt klart.

En annan grej:
Såg att "våran" Freddy var i Luleå och lirade med nåra countrykillar från Kiruna,hade jag vetat det så hade jag varit där..endast 4 mil  :( dom fick lysande recensioner i NSD..

Mike
Ojoj det var fina ord som jag suger i mig!
Ja Freddy är ute med många band och musiker

Jag gillar verkligen din melodi till Dan Anderssons text, passar som hand i handske. Kanonbra. Din röst bär fram texten också. Ska verkligen bli spännande att följa forsättningen. Bra jobbat!

mvh Roffe H  :D
TAck för det Roffe
Det där att få text och musik att passa ihop är alltid en utmaning
fortsättningen blir nog med klubben
Ryser av välbehag här efter två genomlyssningar. Bra frasering och rytmik. Det märks det är genomtänkt. Jag gillar det och vill gärna höra trummor och bas till.

Jag skulle nog ta lite EQ på gitarren för att kapa en aning i mellanregistret någonstans. Sträng-/plockljudet är något framträdande i mina högtalare.

Fint. :)

Vad kul att höra!
Får se hur klubben tar sig an den - trol banjo, bas och tamburin
Sång och gtr är inspelade med en mick på ett spår så all eq och annat trixande tar på båda - det gäller att hitta en balans
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Satan vad bra du är på att lägga live inspelningar, särskilt gitarrspelet är irriterande prickfritt ;)
Ljudbilden låter bra, kanske KANSKE skulle jag peta upp sången +0.5db bara en precis hörbar liten aning.
I övrigt: bra, känner inte till dikten så kan inte kommentera den delen men det är kanon! Gillar din trubadurröst skarpt!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Girly

Riktigt bra! Grymt lir med känsla och fyllighet.
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jodå!
Detta är bra,härlig inlevelse och man vill verkligen lyssna på texen..
Dom flesta verkar hylla soundet,jag gillar det oxo,möjligen en aningens mullrigt på Guran..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du låter som en hungrig 16-åring fan va bra :P
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mästerlig tonsättning. Har aldrig haft riktig koll på DA, vilka dikter som är tonsatta och av vilka. Men din låt låter modernare än de andra jag har hört som är baserad på hans dikter.
Inspelningen duger bra till att dokumentera ett bra framförande. Men jag önskar att du hade spelat in det i stereo, mono blir ihoptryckt i mitten trots smakfullt reverb.
DON'T PANIC


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gillar verkilgen gitarrliret !!!! :wub: :wub: :wub:
Sången ligger perfekt, texten är spännande och den når fram.
Mixen sitter också...
Den här tycker jag var shysst och jag stampar takten och diggar den
just nu.... :P
Suveränt, Cykeln !!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Satan vad bra du är på att lägga live inspelningar, särskilt gitarrspelet är irriterande prickfritt ;)
Ljudbilden låter bra, kanske KANSKE skulle jag peta upp sången +0.5db bara en precis hörbar liten aning.
I övrigt: bra, känner inte till dikten så kan inte kommentera den delen men det är kanon! Gillar din trubadurröst skarpt!

Tack för det - det var kul att höra!
Ja, jag har bestämt mig för att hitta en enkel metod att få en låt på pränt i en tagning med en mikrofon på ett spår som är anständig ljudmässigt.
Nästa steg är att utifrån detta lägga om gtr på ett spår och sång på ett annat och försöka mixa dessa

Riktigt bra! Grymt lir med känsla och fyllighet.
Lena
Oh vad kul att du tycker det! Tack som f-n!

Jodå!
Detta är bra,härlig inlevelse och man vill verkligen lyssna på texen..
Dom flesta verkar hylla soundet,jag gillar det oxo,möjligen en aningens mullrigt på Guran..

Tack för det! Uppskattar också synpunkten på gurans mullrighet - försöker lära mig det grundläggande för att få till det.

Du låter som en hungrig 16-åring fan va bra :P
Ja siffrorna var ju rätt   B):D
Kul att du tycker det!

Mästerlig tonsättning. Har aldrig haft riktig koll på DA, vilka dikter som är tonsatta och av vilka. Men din låt låter modernare än de andra jag har hört som är baserad på hans dikter.
Inspelningen duger bra till att dokumentera ett bra framförande. Men jag önskar att du hade spelat in det i stereo, mono blir ihoptryckt i mitten trots smakfullt reverb.
Vad kul att du tycker det!
Jag har bara en sån här mikrofon z5600all och ska försöka lära mig hantera den. Nästa område att erövra är att spela in gtr för sig och sen sång för att mixa ihop. Då kan man ju få lite mer stereo-känsla. Men det är annars precis det jag är ute efter - att dokumentera med ett anständigt lyssningsbart ljud.

Gillar verkilgen gitarrliret !!!! :wub: :wub: :wub:
Sången ligger perfekt, texten är spännande och den når fram.
Mixen sitter också...
Den här tycker jag var shysst och jag stampar takten och diggar den
just nu.... :P
Suveränt, Cykeln !!!!


mvh
Vad kul att höra att du tycker det eftersom du själv jobbar mycket med gitarr.
Melodin och sångens uppdrag är ju att förmedla texten och dess mening
Tack !
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Låter som en klok idé det tar ofta lång tid tycker jag att få ner en skiss o en test, fast jag har blivit bättre på senare tid att få ett snabbare arbetsflöde.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se