Kontrollrummet

Datorn går igång vid lilla minsta darrning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
... rubriken kanske blev aningen mystiskt  :blink:

Nåväl. Problem : För ca. 4 månader sedan när jag bytte moderkort har datorn sedan dess startat upp vid lilla minsta vibration på kabinetett eller en fjäderlätt touch på tangentbordet.

Till en början trodde jag att : O.k: coolt , jag har fått en intelligent dator nu också på uppgraderingen. Men den coola känslan övergick i mild irritation.

Datorn går igång och bootar upp om jag så lägger ett cd-fodral på höljet , och det är ju aningens överdrivet känsligt. Men vad kan det beror på ? fattar inget av detta. Vilken sensor läser av detta och vad kan man göra åt det ? snart får jag väl passa mig när jag ska nysa  :blink:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jävlar vilket konstigt problem.

Först skulle jag nollställa moderkortet. Läs manualen hur man gör.
Det gjorde man på mitt kort genom att ta ut batteriet och flytta en jumper, det löste mitt omvända problem, att datorn vägra stänga av sig utan bara boota om. Blev riktigt irriterande i längden.


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Det är ett ganska flott ASUS kort jag har bytt till . Heatpipe och grejor. 4 gb minne och näst bästa chipset som går att köpa för pengarna.

Men ska försöka att ta ur batteriet till en början.

Ska vara ärlig : jag har lyckats fucka upp ett annat ASUS.moderkort för att jag lyckades korstsluta min hjärna och dra ut jumpern på den ANDRA terminalen nedanför nollställningsjumprarna, sedan dess fick jag aldrig igång datorn igen ( det var därför jag bytte)

Så, jag vågar fan inte göra nåt.

Nä, batteriet alltså. Det skall jag pröva .


Förrsten , vill någan köpa ett ASUS-kort till vrakpris , det är inget fel. förutom någon *jävla' jumper som är feldragen och jag inte får passera från bios till OS ?   :lol:





Utloggad tsmalmbe

Låter som om du lyckats kortsluta din power-on knapp till chassit? Kolla kablarna som går från knappen i fronten, hurudant skick de är och hur de är kopplade till kortet.

Då skulle alltså fenomenet vara så att då du rör vid chassit, så kortsluts kresten för power-on, och maskinen går på.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Låter som om du lyckats kortsluta din power-on knapp till chassit? Kolla kablarna som går från knappen i fronten, hurudant skick de är och hur de är kopplade till kortet.

Då skulle alltså fenomenet vara så att då du rör vid chassit, så kortsluts kresten för power-on, och maskinen går på.



Ja, det kan ju helt klart vara värt att kolla på. Jag satt på knä med ficklampan när jag kopplade ihop det sist.

Jag är inte helt grön, en gång i tiden har jag läst till teletekniker , men även dom kan ha fel  :)

(Gissa varför jag hoppade av påbyggnadskursen till digitalteknik  :wacko:)  men detta fel tänkte jag ju måste vara mekaniskt .


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Låter som om du lyckats kortsluta din power-on knapp till chassit? Kolla kablarna som går från knappen i fronten, hurudant skick de är och hur de är kopplade till kortet.

Då skulle alltså fenomenet vara så att då du rör vid chassit, så kortsluts kresten för power-on, och maskinen går på.



Ja, det kan ju helt klart vara värt att kolla på. Jag satt på knä med ficklampan när jag kopplade ihop det sist.

Jag är inte helt grön, en gång i tiden har jag läst till teletekniker , men även dom kan ha fel  :)



(Gissa varför jag hoppade av påbyggnadskursen till digitalteknik  :wacko:)  men detta fel tänkte jag ju måste vara mekaniskt .



Tillägg : Om det hade varit ett kabelfel som reagerar på en hand på höljet för att gå igång, hur kan då ett trådlöst tangentbord utlösa samma fenomen med bara ett lätt tryck på vilken tangent som helst utan att ens snudda vid höljet med handen  :ph34r:

« Senast ändrad: 21.03.2008, 05:30:08 by Kill That Autotuner »


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Låter som om du lyckats kortsluta din power-on knapp till chassit? Kolla kablarna som går från knappen i fronten, hurudant skick de är och hur de är kopplade till kortet.

Då skulle alltså fenomenet vara så att då du rör vid chassit, så kortsluts kresten för power-on, och maskinen går på.





Ja, det kan ju helt klart vara värt att kolla på. Jag satt på knä med ficklampan när jag kopplade ihop det sist.

Jag är inte helt grön, en gång i tiden har jag läst till teletekniker , men även dom kan ha fel  :)



(Gissa varför jag hoppade av påbyggnadskursen till digitalteknik  :wacko:)  men detta fel tänkte jag ju måste vara mekaniskt .



Tillägg : Om det hade varit ett kabelfel som reagerar på en hand på höljet för att gå igång, hur kan då ett trådlöst tangentbord utlösa samma fenomen med bara ett lätt tryck på vilken tangent som helst utan att ens snudda vid höljet med handen  :ph34r:



freddy

  • Gäst
Aldrig hört talas om något liknande. Du får gärna berätta vart felet låg sen om du kommer på det :) Helt klart intressant...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
....
Nä, batteriet alltså. Det skall jag pröva .
...

Det var inte bara batteriet utan även en jumper. Se i manualen.


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Ska gräva fram manualen , tar mig en titt och rapporterar sedan.   :wacko:


Felet verkar inte ligga i att en hand på höljet sluter en krets utan att det krävs dessutom en liten "knacka på dörren" knack på höljet. Cd-plastfodral räcker att lägga på , och då förstår ni att det inte krävs mycket.









« Senast ändrad: 21.03.2008, 15:06:25 by Kill That Autotuner »