Kontrollrummet

Rullbandspelare TEAC - X-2000R

1up · 12 · 10283

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Knep en rullbandare TEAC X-2000R silverfärgad här i veckan. :) Anses tydligen varaden bästa konsumentbandaren av dem alla enligt vissa. Har använts för studiobruk också.

En skönhet. :)

Vill någon digitalisera sina band eller få en låt körd med äkta banddistortion vilket är eftertraktat t.ex. för varma blues sound så går det att ordna.

DBX-1 finns.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Var otroligt sugen på en sådan en gång!:)



Rullbandare ger en otroligt läcker limiting som gör gott på många tagningar som "spretar lite". Tycker det blir lite omständigt för demos men har använt min ibland när det varit "skarpt läge". Köpte min första bandare 1972 och har haft flera sedan dess men min senaste har jag behållt ett tag... Skaffade en sådan här 1983!  :P

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Var otroligt sugen på en sådan en gång!:)



Rullbandare ger en otroligt läcker limiting som gör gott på många tagningar som "spretar lite". Tycker det blir lite omständigt för demos men har använt min ibland när det varit "skarpt läge". Köpte min första bandare 1972 och har haft flera sedan dess men min senaste har jag behållt ett tag... Skaffade en sådan här 1983!  :P



Det kan jag tro. Har förstått att den var lite av en helig graal för många, och priset var satt därefter!

Stilig Technics. Stora inställningsmöjligheter, läcker design, flirt med 50-tals design på aluminiumplattan? där i centrum. 30 år i ägo, en riktig keeper alltså.

Har börjat spela gamla band jag fick med bandaren riktigt skön musik, rock, tight funk/soul. DBX-1 ger fylligt varmt ljud, höghastighetsinspelning presterar över förväntan.

Blir till att spela in ett par låtar och spela tillbaka in digitalt för att höra bandsaturationen. Underbar känsla bara att titta på, men framför allt att ratta.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det kan jag tro. Har förstått att den var lite av en helig graal för många, och priset var satt därefter!

Stilig Technics. Stora inställningsmöjligheter, läcker design, flirt med 50-tals design på aluminiumplattan? där i centrum. 30 år i ägo, en riktig keeper alltså.

Har börjat spela gamla band jag fick med bandaren riktigt skön musik, rock, tight funk/soul. DBX-1 ger fylligt varmt ljud, höghastighetsinspelning presterar över förväntan.

Blir till att spela in ett par låtar och spela tillbaka in digitalt för att höra bandsaturationen. Underbar känsla bara att titta på, men framför allt att ratta.

Förr körde jag nästan alltid färdiga låtar via band till "master" - det var bland den bästa efterbehandling man kunde tänka sig. Men antingen har jag lärt mig mer eller så har pluggarna blivit bättre för jag har inte känt det behovet på ett tag... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Knep en rullbandare TEAC X-2000R silverfärgad här i veckan. :) Anses tydligen varaden bästa konsumentbandaren av dem alla enligt vissa. Har använts för studiobruk också.

En skönhet. :)

Vill någon digitalisera sina band eller få en låt körd med äkta banddistortion vilket är eftertraktat t.ex. för varma blues sound så går det att ordna.

DBX-1 finns.

Läcker. Behövde du serva bandaren på nåt sätt. Avmagnetisera, byta drivremmar eller annat?
Jag har en 80 tals Akai rullbandare liggandes och är svårt sugen på att fixa till den. Minns att den svajade grovt sist jag provade för en 10 år sedan. Ingen som har en avmagnetiserare för tapehuvuden till salu förresten?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det kan jag tro. Har förstått att den var lite av en helig graal för många, och priset var satt därefter!

Stilig Technics. Stora inställningsmöjligheter, läcker design, flirt med 50-tals design på aluminiumplattan? där i centrum. 30 år i ägo, en riktig keeper alltså.

Har börjat spela gamla band jag fick med bandaren riktigt skön musik, rock, tight funk/soul. DBX-1 ger fylligt varmt ljud, höghastighetsinspelning presterar över förväntan.

Blir till att spela in ett par låtar och spela tillbaka in digitalt för att höra bandsaturationen. Underbar känsla bara att titta på, men framför allt att ratta.

Förr körde jag nästan alltid färdiga låtar via band till "master" - det var bland den bästa efterbehandling man kunde tänka sig. Men antingen har jag lärt mig mer eller så har pluggarna blivit bättre för jag har inte känt det behovet på ett tag... ;-)

Mjukvaruemulationer förfinas ständigt med kanske mer verklighetstrogna algoritmer?

Tydligen finns fortfarande visst intresse med prisbild på 10K för X-2000R:n som exempel.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Knep en rullbandare TEAC X-2000R silverfärgad här i veckan. :) Anses tydligen varaden bästa konsumentbandaren av dem alla enligt vissa. Har använts för studiobruk också.

En skönhet. :)

Vill någon digitalisera sina band eller få en låt körd med äkta banddistortion vilket är eftertraktat t.ex. för varma blues sound så går det att ordna.

DBX-1 finns.

Läcker. Behövde du serva bandaren på nåt sätt. Avmagnetisera, byta drivremmar eller annat?
Jag har en 80 tals Akai rullbandare liggandes och är svårt sugen på att fixa till den. Minns att den svajade grovt sist jag provade för en 10 år sedan. Ingen som har en avmagnetiserare för tapehuvuden till salu förresten?

Visst har den personlighet och stil! Just nu är den orörd fungerar bra, lite trögt att spola fram med tomt band på höger rulle bara. Stabil pitch. Känner en som jobbat med reparation/service av musikutrustning i många år i Västerås som ska göra en service nästa vecka i förebyggande syfte för att behålla prestandan. Byta rem, smörja, avmagnetisera och rengöra tonhuvuden samt ta bort den oxid som finns på potentiometrarna. Det är vad jag läst mig till hittils som rekommenderas att man gör på dessa. Kanske bör göra annat med?

Tradera, Ebay? Torde dyka upp där då och då kan man tycka.

Vore roligt om Akaien kom till användning igen.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Såg denna tråd o kan inte låta bli att skriva lite om min nyfunna stooora kärlek. Det är eb Studer B67 i brodcastversion utan varken VU-meters eller rattar för in eller utvolym. Jag får lyssna mig fram till hur mycket "kräm" jag ska skicka in i den vid inspelning. De ska visst vara kalibrerade för +6dBu. Det hörs ganska väl när det blir för mycket. Jag håller på att försöka lösa VU-frågan med nåt kassettdäck o använda det enbart som just VU. Fick det rådet av Schuberts bandspelarservice. Fick ett gratis skitgammalt fint Luxordäck nyss, men det hade stått still i minst 10 år, så bara ena VUn funkade vid inspelning. Men jag har ett nytt på gång oxå gratis...
http://i1248.photobucket.com/albums/hh491/ronned2tm/1b902016.jpg
Inte min, men den ser likadan ut. Ljudet blir absolut bättre sedan det passerat tejpen. De försök jag gjort med den hittills har jag gjort så att jag både mixat o mastrat genom den i ett svep, alltså lyssnat från avspelningshuvudet samtidigt som jag spelar in. Det gör att jag måste dra i regeln en kvarts sekund innan tex ett virvelslag ska sänkas. Att först komprimera varje kanal för sig och bara mastra genom bandaren tror jag är sämre om man vill  få ut det mesta av det snygga som händer tex med trummor.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ingen som har en avmagnetiserare för tapehuvuden till salu förresten?

Kanske min finns kvar i gömmorna nånstans...
Är frågan fortfarande aktuell?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ingen som har en avmagnetiserare för tapehuvuden till salu förresten?

Kanske min finns kvar i gömmorna nånstans...
Är frågan fortfarande aktuell?


Ja absolut! Jag missade en gammal fin engelsk på Tradera strax innan jag köpte bandaren. Grämer mig att jag inte bjöd, den gick för 250 ungf...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ingen som har en avmagnetiserare för tapehuvuden till salu förresten?

Kanske min finns kvar i gömmorna nånstans...
Är frågan fortfarande aktuell?


Ja absolut! Jag missade en gammal fin engelsk på Tradera strax innan jag köpte bandaren. Grämer mig att jag inte bjöd, den gick för 250 ungf...

Jag skickar nog efter en avmag från Svalanders när/om det blir aktuellt. Har inte rört en bandspelare på flera år. Har ett par riktigt fina (då för 20 år sedan) kassett bandare jag inte har samvete att slänga. På min To Do lista finns att fixa upp dessa med smörjmedel, remmar och avmag men det är inte direkt prioriterat...
Svalanders föresten är en favoritwebb. De har en massa kul grejer för an gammal audiofil som jag.

http://www.svalander.se/shoppen/verktyg_matinstrument/avmagnetisering
CD svarven för bättre CD ljud är en höjdare  :D http://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/cdsi_-_kantskarare
« Senast ändrad: 07.04.2013, 22:59:22 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Annars är ju det här en intressant pryl som jag inte ens tror Svalander har i sortimentet ännu...  ;)

https://soundcloud.com/jockepocke-1