Kontrollrummet

Live-looping patternbaserat. Hur????

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har funderat ett tag på att sätta ihop en repertoar som "one-man-band" med en sångare/sångerska. Jag vill göra allt som låter i realtid ungefär som med looppedaler, men mer patternorienterat.

Jag beskriver här ungefär vad jag vill göra:

  • Börja med någon rytm, tex. genom att slå på gitarren, eller spela på min djembe. Kanske 2-4 takter.
  • Fortsätta med bas som också spelas in, men troligen längre än 2-4 takter. Kanske i detta läge också låta sångaren sjunga med, utan att spela in det.
  • Ny "pattern" när låten ändrar form. Så att vers och refräng kan vara olika harmonier. Detta brukar inte praktiseras av dom som använder sig av looppedaler, där det oftast är samma harmisar låten igenom. Här vill jag dock helst att rytmen i steg 1 kan återanvändas utan att behöva spela in den igen.
  • Sedan egentligen bara bygga på arret allt eftersom. Så att när vers nummer två kommer så kan jag lägga på gitarr tex.
  • I slutet av låten, kanske mot vers 3 eller så är arret "klart".


Tänker mig att detta borde gå att göra billigt med datorns hjälp.

Det jag kan tänka mig släpa upp på scen och har tillgång till är:

Laptop (Macbook pro)
Ipad
Gitarrer
Bas
Djembe
Diverse percussion
Mikrofoner
12 kanals mixer
Digitalpiano
Synt

Vet ju att Ableton Live tillsammans med en controller troligen är ett klockrent alternativ, men jag skulle vilja lösa detta billigare. All spela in patternbaserat i lager och använda ipaden för att välja pattern resp. lager hade ju varit klockrent. Har googlat mig trött och undrar nu om någon kan hjälpa mig på traven. (Jag har också appen AC-7 Core controller för ipad)

Skulle antagligen kunna använda mitt M-Audio 1814 Firewire som ljudkort, men skulle helst slippa demontera studiodatorn när man ska repa/giga med denna setup. Har noll koll på vad som är bra och billigt till mac så ta gärna med det i tanken om du har tips på övrigt till mig.

Tack på förhand!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Du får göra som Avicii i Globen. Ha allt på en på en Usb-sticka färdigt å klart, så kan du messa lite under tiden  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eller köpa några loop-pedaler och göra som Theresa Andersson.
Hon är byggd av musik, från hårfästet till förlängningen av tårna.











« Senast ändrad: 14.11.2012, 17:27:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ungefär som med looppedaler, men mer patternorienterat.

Eller köpa några loop-pedaler och göra som Theresa Andersson.
Hon är byggd av musik, från hårfäster till förlängningen av tårna.

Tack för tipset. Underbar artist, men jag vill jobba mer patternorienterat. Hon kör runt på samma vända genom hela låtarna. Kanske att pedelarna är mer raffinerade än det hon visar i dessa videos, det vet jag inte.

Grejen är ju också att jag helst slipper köpa nya pedaler. En Boss RC-300 Loopstation kostar 4500 kr och har endast tre linjära stereospår. Jag vill kunna bygga större grejer live.

Men hon var helt grym, det håller jag med om. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kanske är jag fel ute? Är det en viss typ av rundgångsartade låtar man ska fokusera på när man liveloopar möjligen?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Think so  :unsure:.

Jag menar ändå att Theresa tar sig möjligheter att omväxla mer än så. Hon visar att man kan improvisera i den rundbanan men det är klart att man är begränsad.

Om man ser hela hennes låtar som jag länkar till så finns det lite ackordsväxlingar, där hon i början av låt spelar in ett slag på respektive ackord för att sen på valfri plats kunna använda de olika ackorden. Kanske kan man ska man "on the fly" koppla ihop flera instrument i samma loop för att fixa dessa ackordsbyten på flera instrument t.ex. två gitarrer och en bas (via oktavpedal). Jag gillar hennes fotarbete och det krävs många kopplingar från hjärnan till fötterna för att få allt att lira.

Men du kanske inte vill lira barfota  :lol:
« Senast ändrad: 15.11.2012, 14:50:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Vet inte vad Jarle kör med för grejor men han byter iallafall vändor o.s.v.



/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vet inte vad Jarle kör med för grejor men han byter iallafall vändor o.s.v.
/Fuzz
Också en helt grym artist, men nä han byter inte vändor. Eller jo, på ett sätt har du rätt. Han tystar väl bara den ursprungliga gitarren och spelar en ny live i den andra delen. Rätta mig om jag har fel. "Trummorna" lät han ju ligga kvar dock.

Den där bossgrunkan i klippet har 3 stereospår som man kan göra overdubs på så i princip kan man ju göra vers på en kanal, refräng på en annan och kanske stick på den tredje. Problemet då är ju att man inte kan stänga av tex. trummorna om man känner för det i vers 3 tex.

Har dock köpt en app till Ipaden i går. Loopy HD heter den. Ihop med en midicontroller spöar den troligen skiten ur samtliga looppedaler på marknaden. Återkommer i ämnet.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Intressant köp!
Om du får till det kan det bli ett unikt hajpat youtubeklipp som ger dig spelningar!


Jarle där va säker!
Å så många likes från tjejerna i publiken!
« Senast ändrad: 15.11.2012, 20:26:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Intressant köp!
Om du får till det kan det bli ett unik hajpat youtubeklipp som ger dig spelningar!

Hahaha. Ja, precis. Får göra en cover på nån låt många söker på då.  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Egen låt vars titel innehåller dessa ord... det är framtidens melodi - unikt så det slår!   :D
« Senast ändrad: 15.11.2012, 20:27:17 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Mainstage (som säljs separat numera) har möjlighet till flera separata loopar, ljuduppspelare etc. Styr via t ex en Beringher FCB1010 (beg för 500-600 kr) så landar du under 1000:- i investering :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sådär ja. In the loop....

Bara testat uppsättning och känt på appen lite. Känns helt klart som att footcontroller är ett klart plus i alla fall. Blir nog väldigt pilligt att dutta på en touchscreen live tror jag.

En cool grej med ipaden dock är ju att det är multitouch på den så man kan ju bygga flera loopar som hör ihop och sätta på och stänga av flera samtidigt. Bara man tränar lite i förväg så fixar man det. Eller sittande med footcontroller då.

Undras om min Boss GT6 går att använda som midicontroller. Vet någon?



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr


Kul, on the move now!
Jag har två såna där plastbackar - i båten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Thomas Dolby använder nån pad av nått slag när han spelar sina gamla låtar. Hur han kopplat å vad för program vet jag ej.
 
I want to sleep under friendlyfire