Kontrollrummet

Roffe H - Inte den du vill ha

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En låt jag fått mycket hjälp med av både MaxB och Jocke med mixning och goda råd. Max spelar dessutom gitarr. Jätteglad för detta. Stort Tack! :D :D :D

-----------------------------------------------------------------

LÅTNAMN: Inte den du vill ha
ARTIST: Roffe H & Max B
GENRE: Jazzig vispop
LÅTLÄNGD: 4:59
KOMPOSITÖR: Roffe H
MEDVERKANDE: Roffe H, Max B & Jocke
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

-----------------------------------------------------------------

Inte den du vill ha

Du säger att du är besviken å det tror jag faktiskt på
jag ser i dina ögon att du kan aldrig förstå.
Jag vet att du letar efter nån som går på ditt falska spel
Som alltid ställer uppför dig även när du har fel.

Jag är inte den du tror å’ - inte den du vill ha
du ville bara spegla dig själv  -  det ville inte jag.
Jag är inte den du tror å’ - inte den du vill ha
Du ville bara leka åååå’ – det ville inte jag.

Du balanserar på an avgrund, det rasar där du sätter dina steg
du vet inte vad du söker, men du är på galen väg.
Du tror att det finns någon, som kan hjälpa dig att gå
Och som tar emot dig när du faller och köper allt du pekar på.
Jag är inte den du tror å - inte den du vill ha …

Mellanspel vers + refr.

Fortsätt du att leva med falskhet och med lögn,
jag känner mig som befriad - efter en otäck dröm.
Du säger att du letar efter nån som lovar att älska dig jämt
och stänger ute hela världen för din skull
det låter som ett dåligt skämt.

Jag är inte den du tror å - inte den du vill ha …


Text & musik Roffe H 1990

Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fantastiskt bra låt Roffe! :) Pallade lyssna igen fast jag hjärntvättade mig med den förra veckan!  :huh: :blink: 1990? Ser fram emot fler kompositioner som inte blev produktioner - förrän nu! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lite kul detta Jocke, jag måste bara berätta. Det blev "produktioner" redan då, men vad jag vet fanns inget forum och spela upp dem i ...så man satt där på kammarn och lirade och lirade låt efter låt. Så det finns några till.
Så här lät den då, 1990 ...det var i början av min "studiokarriär" så jag visste inte så mycket hur det skulle låta och inte många som lyssnade och kommenterade. Man led av reverbsjuka, och påläggssjuka och alla möjliga musikaliska åkommor. Tamburinen är otajt, trummorna låter inte så kul (gamma Alesis trummaskin tror jag det var) och en 8-kanalare, Fostexrullbandare (som jag fortfarande har kvar i källaren). Jag gör allting själv här, men på den tiden var det mest gitarrspelet som fångade mitt intresse...idag är det ju saxarna som är den stor grejen. Men jag antar att det hör till att man man går vidare. Men roligt var det.  :D

mvh Roffe H
« Senast ändrad: 14.11.2012, 00:46:07 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att höra originalet!  :P
Fint gitarrljud, bra röst och körstämmor då också. Stilen med partiet som kommer vid 130 är bekant från Wishbone Ash tror jag det är jag kommer att tänka på.
Djävlar vad du jobbade med att få en shysst prod då också och det blev ju ganska bra. En riktig liten gitarrsologud var du också!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kul att höra originalet!  :P
Fint gitarrljud, bra röst och körstämmor då också. Stilen med partiet som kommer vid 130 är bekant från Wishbone Ash tror jag det är jag kommer att tänka på.
Djävlar vad du jobbade med att få en shysst prod då också och det blev ju ganska bra. En riktig liten gitarrsologud var du också!  B)

Roligt att höra Max.  :D  Mycket glad och tacksam för att du och Jocke la ner så mycket tid på låten, blev ju ett lyckat resultat till slut. Jag är mer än nöjd. Stort tack boys!  :D :D :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vad kul att få höra! :) Rullbandare är härliga maskiner - har också sparat en! Tycker elgitarren speglar textens frustration och det är väl tur att tiden gått så du fått göra en mer "laid back" version! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Som sagt en bra låt
med refräng man hoppar med i på en gång.
Om jag fick önska skulle jag vilja ha en tuffare orgel
och mer skuren saxofon - lite mer ilsken så att säga
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Cykeln: Tack för att du gillar, jag tror inte jag ändrar mer på denna...men nånting att tänka på till en annan gång.

Jocke: Tänkte att det var roligt för dig att höra den gamla versionen från 1990 (eftersom du skrev ? efter årtalet). Jag förstår att du gjorde det...22 år sedan...men du vet, jag är ju 66 så det är inte ju inte så konstigt för mig, men jag håller med, det var ett tag sen...

mvh Roffe H  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Cykeln: Tack för att du gillar, jag tror inte jag ändrar mer på denna...men nånting att tänka på till en annan gång.

Jocke: Tänkte att det var roligt för dig att höra den gamla versionen från 1990 (eftersom du skrev ? efter årtalet). Jag förstår att du gjorde det...22 år sedan...men du vet, jag är ju 66 så det är inte ju inte så konstigt för mig, men jag håller med, det var ett tag sen...

mvh Roffe H  :D

Det kommer kanske en remix om 22 år, Cykeln?  :P

Tycker det är härligt att människor i olika ålder kan mötas i sina intressen så här. Nätet ger sköna möjligheter! :) Tidigare har det ju varit nästan "vattentäta skott" mellan generationer men många ungdomar söker rötterna inom jazz, blues, rock och pop - när musiken liksom var "på riktigt"!^^ Jag är inte heller pur-ung, fyllde 54 nyligen, och känner att jag har saker kvar att göra - ska bara komma vad det är!  :lol:

Som jag skrivit tidigare ser jag fram emot att få höra mer av din musik! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Cykeln: Tack för att du gillar, jag tror inte jag ändrar mer på denna...men nånting att tänka på till en annan gång.

Jocke: Tänkte att det var roligt för dig att höra den gamla versionen från 1990 (eftersom du skrev ? efter årtalet). Jag förstår att du gjorde det...22 år sedan...men du vet, jag är ju 66 så det är inte ju inte så konstigt för mig, men jag håller med, det var ett tag sen...

mvh Roffe H  :D

Det kommer kanske en remix om 22 år, Cykeln?  :P

Tycker det är härligt att människor i olika ålder kan mötas i sina intressen så här. Nätet ger sköna möjligheter! :) Tidigare har det ju varit nästan "vattentäta skott" mellan generationer men många ungdomar söker rötterna inom jazz, blues, rock och pop - när musiken liksom var "på riktigt"!^^ Jag är inte heller pur-ung, fyllde 54 nyligen, och känner att jag har saker kvar att göra - ska bara komma vad det är!  :lol:

Som jag skrivit tidigare ser jag fram emot att få höra mer av din musik! :)

Härligt Jocke, jag har märkt att det är högt i taket på KR. Jag behöver säkert dina råd och tips och även lite mixhjälp även i framtida projekt.
mvh Roffe :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)