Forum > Färdiga produktioner

Niklas Harju - Hold on strong

<< < (3/4) > >>

karl:
Köper detta direkt....med vibbar bakåt och framåt :) nice 
Allt gott / karl B)

Harju:
Tackar så hjärtligt för alla kommentarer. Kul att läsa vad andra tycker. Jag kan tillägga att jag lyssnar väldigt mycket på 60-70-tals rock/prog osv., så det har naturligtvis influerat hur jag producerar.
Det är många som påpekar att man borde få fram mer tydlighet och göra låten mindre grötig, vilket jag fattar och nog håller med om, men jag skulle vilja ställa en allmän fråga, inte för att försvara låten utan av ren nyfikenhet: Det har ju blivit normen i dag att separera på instrumenten och göra allt så tydligt som möjligt, men är det verkligen så nödvändigt att göra så? Kan man inte istället tänka när man mixar ihop elementen att man vill skapa ETT nytt ljud (vilket är låten) som funkar i sig, om ni förstår hur jag menar? Exempelvis kanske man inte vill ha tydlighet i allt utan låta något instrument ligga som effekt, som man kanske inte riktigt hör exakt vad det är, utan den blir mera en abstrakt stämningshöjare.

--- Citat från: MaxB skrivet 13.11.2012, 17:53:42 ---Nu tror jag det är en sångare som inte riktigt tror på sin röst, som medvetet mixat sången för lågt och med för mycket reverb.

--- Slut citat ---
Intressant anmärkning, och det ligger mycket i det.

--- Citat från: Asti skrivet 15.11.2012, 14:17:01 ---De olika instrumenten skulle nog framträda tydligare om du särade på dom mer i stereo-bilden.

--- Slut citat ---
Sant. Jag är väl kanske för "feg" med panoreringarna ibland.

--- Citat från: Eddi skrivet 16.11.2012, 23:16:01 ---Edit: Namnet ditt känns väldigt bekant känner man till dig?

--- Slut citat ---
Sannolikt inte, men världen är liten så vem vet :)

HasseFX:
Gillar detta bra! :) Håller med om det mesta av tidigare synpunkter, även om jag själv gillar komplexa mixar och att bygga "ett" sound av flera instrument och är på evigt korståg mot bredpannade in-yar-face-mixar. Men även om din intention är att få komplexitet så fungerar det inte - om det är komprimeringen eller att du skitar ner mixen för mycket. För att behålla detaljer och djup i ljudbilden är pressad master absolut no-no... Subtila övertoner från high-end-prylar fungerar, men hela 2000-talet har det funnits en trend att platta till slutmixen med diverse "vintage"  <_<  Då måste man ha bredpannat för att urskilja nyanserna - heller då "kliniskt ren" master och addera ev värme på individuella instrument och bussar...

Vill gärna höra mer från dig :)

Harju:

--- Citat från: HasseFX skrivet 17.11.2012, 22:52:20 ---Gillar detta bra! :) Håller med om det mesta av tidigare synpunkter, även om jag själv gillar komplexa mixar och att bygga "ett" sound av flera instrument och är på evigt korståg mot bredpannade in-yar-face-mixar. Men även om din intention är att få komplexitet så fungerar det inte - om det är komprimeringen eller att du skitar ner mixen för mycket. För att behålla detaljer och djup i ljudbilden är pressad master absolut no-no... Subtila övertoner från high-end-prylar fungerar, men hela 2000-talet har det funnits en trend att platta till slutmixen med diverse "vintage"  <_<  Då måste man ha bredpannat för att urskilja nyanserna - heller då "kliniskt ren" master och addera ev värme på individuella instrument och bussar...

--- Slut citat ---
Jag tackar för kommentaren, och det ligger nog mycket i det du säger. Jag tror att problemet i fallet av min låt är att jag tenderar att slänga in aningen för många element. Man borde kanske hellre sikta på less is more-principen. Helt enkelt skala ner på antalet instrument.

--- Citat från: HasseFX skrivet 17.11.2012, 22:52:20 ---Vill gärna höra mer från dig :)

--- Slut citat ---
Kul att höra! Jag kommer säkert att ladda upp fler låtar här i framtiden. Annars kan man också kolla in min soundcloud: www.soundcloud.com/niklas-harju eller min hemsida: www.niklasharju.com. Där finns flera låtar.

Eddi:

--- Citat från: Harju skrivet 17.11.2012, 16:31:19 ---

--- Citat från: Eddi skrivet 16.11.2012, 23:16:01 ---Edit: Namnet ditt känns väldigt bekant känner man till dig?

--- Slut citat ---
Sannolikt inte, men världen är liten så vem vet :)

--- Slut citat ---

Ah jag kom på det - Per Harju lirade för Bajens hockeyteam i 6 säsonger. Släkting kanske?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion