Forum > Demolåtar

Tigersoul - Exitlight - UPPDATERAD V3

<< < (8/9) > >>

MaxB:

--- Citat från: tigersoul skrivet 16.11.2012, 14:20:38 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 16.11.2012, 07:44:58 ---Med färdigskapade presets i Cubase har du allt på plats från början, så behöver du bara mixa inbördes volym på de som ska använda en viss sub och sen skjuts iväg på subben, så behöver du inte längre tänka på alla de spåren. Sju körspår hanteras med en regel och tre gitarrer med en annan. Då är det snabbt mer överskådligt att mixa.

--- Slut citat ---
Hur se de här presetsen ut? Jag har ju använt mig av submixar ett antal gånger men vet inte riktigt vad du menar med presets, finns det förgjorda submi grupper för olika instrument eller något? Jag har inte satt mig in så mkt i ett bra workflow vad gäller det här då det är "trist" jämfört med att vara kreativ men jag ska försöka bättra mig det blir lätt VÄLDIGT rörigt o det begås allt fler misstag som man får fixa sen för at man inte har överskådlighet nog.

--- Slut citat ---

Jag vet inte hur man gör i modern tid - det känner andra till bättre. Jag har i mitt Cubase VST32 ver5 lagt upp text på ett antal spår för de olika instrumenten och rösterna och grovt ställt in inbördes volym mellan dem och tagit fram de VST:ier jag kan tänkas behöva. Sen har jag skapat subbar som är namngivna 'komp', 'Choir' o.s.v. som är lätt att skicka valfritt spår till. Till slut har jag sparat den här konfigureringen med filnamnet def.all.
Varje gång Cubase startas finns alltså detta på plats från början. Jag tycker det är smidigt och konsekvent.  

Girly:
Här har det hänt grejer sen jag lyssnade... det var väl på första versionen.
Vilken låt det blivit! Operabiten  :o Blev så full i skratt påminner om allt möjligt men jag tänkte mest på Monty Python och Queen i nån slags underlig kombo  ;) :lol: Men låten är ju fantastiskt härlig... och egen! Don't change a thing... men du får väl passa dig så att du inte blir träffad av en blixt... från ovan  :P ;) :lol:
Lena

tigersoul:

--- Citat från: MaxB skrivet 18.11.2012, 17:17:14 ---Jag vet inte hur man gör i modern tid - det känner andra till bättre. Jag har i mitt Cubase VST32 ver5 lagt upp text på ett antal spår för de olika instrumenten och rösterna och grovt ställt in inbördes volym mellan dem och tagit fram de VST:ier jag kan tänkas behöva. Sen har jag skapat subbar som är namngivna 'komp', 'Choir' o.s.v. som är lätt att skicka valfritt spår till. Till slut har jag sparat den här konfigureringen med filnamnet def.all.
Varje gång Cubase startas finns alltså detta på plats från början. Jag tycker det är smidigt och konsekvent.  

--- Slut citat ---

Nu är ja med, det är en template som du fixat ihop själv helt enkelt med det vanliga, det är ju himla klokt och tidsbesparande. Jag har faktiskt inte gjort något sådant men det är ju jäkligt smart då det säkerligen sparar en del tid och frustration. Ska försöka bättre mig som det så bittert heter...

--- Citat från: Girly skrivet 18.11.2012, 23:58:33 ---Här har det hänt grejer sen jag lyssnade... det var väl på första versionen.
Vilken låt det blivit! Operabiten  :o Blev så full i skratt påminner om allt möjligt men jag tänkte mest på Monty Python och Queen i nån slags underlig kombo  ;) :lol: Men låten är ju fantastiskt härlig... och egen! Don't change a thing... men du får väl passa dig så att du inte blir träffad av en blixt... från ovan  :P ;) :lol:
Lena

--- Slut citat ---

- Gud jag vet den är helt vild... önskar jag kunde sjunga bättre opera bara ;) Men nej då ska inte ändra någonting nu, ska förhoppningsvis bara göra lite småfixar , sen får det vara klart! o galet! :P

Rattlesnake:
Introt känns som det går lite snabbt, men det blir helt OK tempo när resten kommer in. Undrar hur det skulle låta att bara ta ner tempot på introdelen?

Du har en väldigt bra sångröst med ren pitch. Tänk på dina "t:n" bara, de avslöjar att du inte är engelsk/amerikan.
En annan grej med sången är att den puffar lite, skär lite bas.

Det blir ett riktigt gott tugg när gitarrena kommer in, gillar det verkligen. Gillar också låtens olika partier och musikalstuket. Men operarösten tycker jag blir för mycket.  :)

tigersoul:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 19.11.2012, 00:30:28 ---Introt känns som det går lite snabbt, men det blir helt OK tempo när resten kommer in. Undrar hur det skulle låta att bara ta ner tempot på introdelen?

Du har en väldigt bra sångröst med ren pitch. Tänk på dina "t:n" bara, de avslöjar att du inte är engelsk/amerikan.
En annan grej med sången är att den puffar lite, skär lite bas.

Det blir ett riktigt gott tugg när gitarrena kommer in, gillar det verkligen. Gillar också låtens olika partier och musikalstuket. Men operarösten tycker jag blir för mycket.  :)

--- Slut citat ---

- Inte tänkt på tempot faktiskt att det känns annorlunda, man kan väl tänkbart börja något långsammare och rampa upp det till existerande tempo när introt nått sitt slut men som sagt jag har inte upplevt något problem med det.

- T'na? förtydliga gärna, jag avskyr problemet med att just inte ha engelska som modersmål men vad gör man! It is what it is!

- Puff på sången har jag dock märkt det står på listan för fixar, de introducerades av någon exciter på masterbusen om jag inte minns fel, allt som krävs är troligen lite hårdare deessing, bara inte tittat på det som sagt.

- O slutligen Operan, jadu man kan väl säga att den är ett experiment, önskar jag hade bättre förmågor på det röstläget, det skulle nog funka ännu bättre då o då har jag ändå lagt en mkt diskret kör för att fylla ut lite.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion