Forum > Demolåtar

Tigersoul - Exitlight - UPPDATERAD V3

(1/9) > >>

tigersoul:
God kväll på er musikkufar ;)  :wub:

Satt o plonkade lite tidigare idag o fick ingenting vettigt gjort. Skit samma tänkte jag o lät idéerna flöda totalt fritt med detta som resultat. Jag vet inte riktigt vad man ska kalla det, en muskallåt kanske ligger närmast?

Det är udda iaf o jag vet inte riktigt vad (o om) jag ska göra något med den. Går den för snabbt? Är texten ens tillräckligt tydlig? Den var ju inte precis lättsjungen! Tog några tagningar att ens komma in i "rabblet" o det fick till slut bara bli en slasksång. Det orkestrala är också det ganska slaskigt o slött lagt mest för att få ihop en test på idéen.

Uppdaterad v2: Lagt på en andra vers o rejält "klös" ;) mycket kvar att göra, o väldigt osäker på bl.a andra refrängen som den presenteras nu. Även lite problem med trummor o en del annat som bör förbättras.

Uppdaterad v3c: Knuffade upp v3 till den officiella versionen efter lite redigeringar o omsjungning av "gudsrösten". Mer arbete väntar innan den är klar.

Uppdaterad v3d: Förbättrade opera delen (skulle dock behöva bli ännu bättre) o la till lite lead gitarr bortåt slutet o lite annat smått o gott.
Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/exitlight

Låttext :

Where do I go from here?
What is the plan of all the shit
You drug me through?

Who gives you the right
To choose the setting of my life
Like this?

I bet that you are crazy
That your visions for our future
Is pure madness

Where is all the goodness
All forgiveness, wasn't that the highest good?

You made my world a battle,
Then impaled me with the spears of hellish fear
What's the point in that?

Ref

Take me away, From here
Don't care to fight, no more
Can't see the point, of this
Lit me an exit light to follow
If you can't set me free, let me go

Vers 2

You claim to be our savior
That your deeds are light and good
Down here

Whenever we have doubts
About the good in death, despair
You say

I know the best for man kind,
Don't you try and understand,
Little man

Every now and then you give us hope again,
Like a boy playing with his pet,

I know I should be thankful,
but somehow you make it harder than it should,

Ref

Stick:

Listen up, you foolish man
  aaah AAAH
Life is not your childhood toy,
  aaah AAAH (högre)

Learn your lessons well
and I may take you to my eden

I refuse, I refuse,
Who made you my puppet master…

Ref

Harmonica mike:
Lite forcerad ingång på texten Kristian,orden liksom sprutar ut..Du hade nåt ställe till längre in också,skriv om tycker jag för tempot i låten ligger rätt för det instrumentala.
Fast det här är ju en gammalmans svammel,alla ungdomar här hör säkert allt kristallklart  :D

I övrigt en bra ansats som lovar mer

Mike

tigersoul:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 13.11.2012, 07:58:06 ---Lite forcerad ingång på texten Kristian,orden liksom sprutar ut..Du hade nåt ställe till längre in också,skriv om tycker jag för tempot i låten ligger rätt för det instrumentala.
Fast det här är ju en gammalmans svammel,alla ungdomar här hör säkert allt kristallklart  :D

I övrigt en bra ansats som lovar mer

Mike

--- Slut citat ---

Goddagens!

Jo det är banne mig som en ordkanon så nog skulle den behöva lite frisering här o var. Det var dock något i stuket som sa mig att den skulle vara väldigt "pratig" men det gick nog lite väl långt på sina ställen. Får se om jag ska peta runt lite i texten o göra en andra slask o se om jag får ordning på den ;)

Asti:
Jo, det låter musikal över det här, absolut! Men varför inte?
Som sådan tycker jag inte sången är alltför forcerad.
Snygg melodi! Så varför inte utveckla det här med mer text
och ett arr där t.ex stråkar kunde komma in och komplettera...?
Eller också brakar det loss i bästa Queen-stil!  :)
/Asti

tigersoul:

--- Citat från: Asti skrivet 13.11.2012, 15:11:20 ---Jo, det låter musikal över det här, absolut! Men varför inte?
Som sådan tycker jag inte sången är alltför forcerad.
Snygg melodi! Så varför inte utveckla det här med mer text
och ett arr där t.ex stråkar kunde komma in och komplettera...?
Eller också brakar det loss i bästa Queen-stil!  :)
/Asti

--- Slut citat ---

Jag hade faktiskt något lite lekfullt o halvvilt i åtanke från början åt Queen hållet, men jag har inte riktigt praktisk koll på exakt vilka instrument o hur. Hela melodin är ju väldigt lekfull. Tänkte mig kanske elgitarr o trummor längre fram men är inte helt hundra på hur. Det känns nästan som den ska bryta sig loss efter refrängen och göra något tokigt, kanske gå upp i tonart på något oväntat sätt o så på med godsakerna. Ja vi får se (haha).

Ska inte texten vara lite lätt forcerad i musikaler? det tycks iaf ganska vanligt, är väl en konst att sjunga det tydligt dock.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion