Forum > Demolåtar
cykeln - Till dem som tänkte tanken om borgargardet
cykeln:
LÅTNAMN: Till dem som tänkte tanken om borgargardet
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE: visa
LÅTLÄNGD: 3,39
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Dan Andersson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2012-11-11
FORMAT: mp3
Försöker jobba fram en tonsättning till DA:s dikt
Liveupptagning akgtr och sång genom
Mick sE z5600a ll
Saffire pro 24 dsp
Lie kompressor och eq
samt för första gången Averb
Kan det bli något?
funkar musiken med texten?
tanken är att sen arra med banjo, tamburin och bas samt stämmor på "reffen"
och
är inspelningen/ljudet uthärdligt?
MaxB:
I min lyssning är ljudet bra, gitarrspelet excellent och balansen mellan sång och gitarr superb.
Sången är långt över förväntan och ger sjutton (av tjugofem) torparhattar flyger i luften.
Här saknar jag ord och det var ett tag sen - tycker du är så djävla bra att jag gråter en liten skvätt i en av hattarna (en cylinderhatt faktiskt). Tack Cykeln!
Melodin känns bra till sången. Jag vet att du experimenterar för att få till bra ljud redan i första tagningen och här har du det!
Nyfiken nu, inte är den här gitarren inspelad samtidigt som du sjunger? Riffen som är mycket bra (helt enkelt outstanding) ger inte det ansträngda flås i sången som är oundvikligt om du spelar samtidigt som du sjunger. Rätta mig gärna om jag har fel, för då slänger jag upp tjugotvå torparhattar i luften!!!
Det går säkert att lägga till ytterligare instrument men fråga dig själv om det behövs. Jag säger att det säkert fungerar men det behövs inte.
Nu har jag tagit en kopia till min mp3-spelare!
cykeln:
--- Citat från: MaxB skrivet 11.11.2012, 19:07:04 ---I min lyssning är ljudet bra, gitarrspelet excellent och balansen mellan sång och gitarr superb.
Sången är långt över förväntan och ger sjutton (av tjugofem) torparhattar flyger i luften.
Här saknar jag ord och det var ett tag sen - tycker du är så djävla bra att jag gråter en liten skvätt i en av hattarna (en cylinderhatt faktiskt). Tack Cykeln!
Melodin känns bra till sången. Jag vet att du experimenterar för att få till bra ljud redan i första tagningen och här har du det!
Nyfiken nu, inte är den här gitarren inspelad samtidigt som du sjunger? Riffen som är mycket bra (helt enkelt outstanding) ger inte det ansträngda flås i sången som är oundvikligt om du spelar samtidigt som du sjunger. Rätta mig gärna om jag har fel, för då slänger jag upp tjugotvå torparhattar i luften!!!
Det går säkert att lägga till ytterligare instrument men fråga dig själv om det behövs. Jag säger att det säkert fungerar men det behövs inte.
--- Slut citat ---
Ojoj - tack för det Max - nu blir jag glad, glad! :wub:
Jo gitarren är inspelad samtidigt som sången - det är en tagning
Jocke:
Det är imponerande att det kan bli så bra med enkla medel - jag måste sluta krångla till allt... ;-) Det känns direkt och ärligt - som om det vore på riktigt - kan det va så? ;-)
MaxB:
--- Citat från: cykeln skrivet 11.11.2012, 19:19:19 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 11.11.2012, 19:07:04 ---I min lyssning är ljudet bra, gitarrspelet excellent och balansen mellan sång och gitarr superb.
--- Slut citat ---
Ojoj - tack för det Max - nu blir jag glad, glad! :wub:
Jo gitarren är inspelad samtidigt som sången - det är en tagning
--- Slut citat ---
Då blir det tjugotvå av tjugofem hattar.
Om du lätt hittar tillbaka till det här inspelningsljudet upplever jag att du nu är framme vid det ljud du sökt en tid.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida