Håller med i det som sagts så inte så mkt mening att jag drar det igen, men jag stoppar gärna in att jag uppskattar stycket. Riktigt trevlig lyssning även om en del instrument inte låter riktigt tillräckligt realistiska för att inte sticka ut av just den orsaken. Men får lite "sampling" känsla här o var så att säga. Men riktigt bra i övrigt! Vad kör du för plug?
Hej tigersoul. Kul att du uppskattar stycket. Kan du ge exempel på det som inte låter så naturligt?
Jag använder mest ljud ifrån Vienna Symphonic Library, några är dock ifrån EWQLSO. Uppdaterade trådhuvudet med de instrument jag använt.
Svårt att sätta fingret på exakta positioner eller instrument, kan lyssna igen o se om jag kan ge något tips men ajg tror det är någon slags samlad helhetsupplevelse från flera små detaljer. Det är ju absolut inte dåligt på något sätt. Måste skaffa mig någon vettig plug för strängar o övr orkster ljud.
OK. Jag är ju ingen mästare på att göra "orchestral mock-ups" som en del kallar samplingsbaserad symfonisk musik. Jag tror nog mycket i realismen sitter i arrangemanget, hur naturliga intervall det är mellan tonerna. sedan naturligtvis det lite mer uppenbara, att välja artikulationer för att simulera en viss spelsätt eller visst uttryck.
Tycker du definitivt ska skaffa en sjysst orkesterplugg, tror inte du kommer att ångra dig. Jag ångrar bara de fall man har varit snål och köpt för usla grejer.
Bra komposition med influenser från mycket men säkert en hel del från dig själv....många bra teman och bra orkestrering...har inga problem med varken dynamik eller midi..
intressant lyssning / karl
Tack! Jättekul att du gillar.

Jag hade inte känt igen det här om jag inte vetat att det var du. Snyggt folkmusikigt tema. Svenskt.
Kan tycka att melodierna/stämmorna inte är tillräckligt "utmejslade" att de propagerar som om de inte vore "färdiga" (ska jag säga
) , kompositionsmässigt (dvs längd på noter, pausmässigt osv). Det är speciellt en stämma i den inledande stråkföringen. Svårt att förklara utan notblad. Efter 150 är det mer Ravel och mindre knepigt så det kanske bara är jag.
En snabblyssning. Väldigt bra realism, hade inte klarat av att blanda tre så olika pluggar med så snyggt resultat. Överlag låter det ju verkligen som om man tankat hem Ravel (eller nån annan jag inte lyssnat mycket på) 
Nästan så man tror skivbolagen blåser en
(Låter bättre än riktig orkester)
Jag trodde du skulle känna igen min stil ändå, trots att jag provade att jobba lite annorlunda. Du har nog rätt i att stämmorna inte är färdiga i pauseringar, är öht ganska dålig på göra uppehåll mellan tonerna. Ska klura lite på vad som kan tänkas vara "fel".
Angående att att få bibliotek trivas ihop ljudmässigt så kan det vara lurigt ja. Man får försöka matcha reverbet man lägger på torra bibliotek mot de blötas, och kanske låta de i minoritet inte ha huvudrollen. Skulle något Eastwestinstrument spela helt solo, därefter ett Vienna, så skulle skillnaden höras.
Låter bättre än en riktig... asch, nu tar du i...

Men visst finns det klassiska skivor som är inspelade i hemska rum, och då låter även halvbra ljudbibliotek faktiskt bättre.
grymt snickrat, mycket filmiskt
man önskar ju att det gick att komma undan den kvantifierade känslan
vilket inte borde vara omöjligt med detta fina stycke
jag hade testat att fläska på med ett stort lyxigt impylsreverb
för att sätta saker i samma rum, och limma detta
iaf.. mycket kompetent hantverk 
Hej Larsson,
Kul att du ville lyssna.
Intressant att du tycker det låter kvantifierat. Jag har bara klickat enstaka toner, så fort det är flera i följd så är de spelade på klaviatur. Har dragit helt otajta toner mera rätt, men har motstått frestelsen att kvantisera just för att slippa den stela programmerade känslan. Tempot är av samma anledning också lätt varierande genom stycket.
Just reverb har jag lite dåligt med. Körde SIR ett tag, men tröttnade på letandet efter bra impulser och den hemska latencyn det hade. Använder Viennaplayerns egna reverb här, och det är nog ganska basic.
Tack för lyssning och kommentar!

Riktigt bra detta! 
Mycket kompetent arrat, med snygga dissonanser. Pröva att lägga "resonans och dissonans" i olika instrumentgrupper - då får du nya klanger som resultat (jfr Debussy). Håller med om att början låter lite kvantiserad och stråkarna har en sådan där "frusen-i-tiden-mellotron-karaktär", men sista halvan är riktigt illusorisk 
Hej Hasse,
Kul att du återigen vill komma med konkreta tips! Och jag är riktigt glad att du gillar det mesta iaf.
Inledningen hoppas jag kommer att låta bättre i nästa version, även om jag nog har tajtat till en del... Undrar vad jag ska göra åt stråkarna. Det är ju de bästa jag har, har inte råd med något bättre just nu. Fast bli bättre på att använda dem kan man ju alltid bli, jag har nog t ex inte använt så många byten av artikulationer.
Tack för lyssningen och kommentarer.