Forum > Demolåtar

tsmalmbe - Chanting Chanting

<< < (2/3) > >>

Harmonica mike:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 09.11.2012, 12:43:19 ---Jag valde 20cm avstånd för annars slår jag mikrofonen. Vierveln är ganska högt uppe så jag slår med halva handen.

Det är en byggsats, mycajon.de (CBA-2). Virevelmattan är ett mystiskt system som installeras upp i kanten, kolla bilden. Lite som en par visplar.

--- Slut citat ---

Oki..

På förslag så kan du testa att micka lite från sidan där virveln huserar i bygget,för att minska soundet från "bastrummehanden" och i gengäld slå lite lösare på virvelsidan...Går det att justera "sejarmattan"? För mer rassel typ..
Nu är jag ingen expert på det här men jag laborerade en del med min cajon då det begav sig och fick till ett rätt bra sound på den.
Låt mig höra en version utan sång om du har tid/vilja och/eller en där du mickar virveln efter mina ideer...Så får vi höra om den kryper fram.

Mike

tsmalmbe:
Jag slår alltså både bas och virvel på samma sida. Basen nere och virveln uppe (=framsida). Hålet har jag borrat i nedre kanten av bakväggen (=baksida). Kanske något kardinalfel jag gjort här? Men sidorna är av såpass starkt material, att jag inte tycker det går attt slå till där alls - handen får ont. Frammicken kommer alltså att ta upp basslaget hur jag än gör. Visst, jag kan byta till hyperkardioid riktande mikrofon och flytta den närmare.

Sejarmattan är alltså ingen matta utan två visplar, som den där metalldelen som du ser på bilden längst nere till vänster (bilden har bara en vispel). 20 stycken metalltrådar a 8cm som ligger mot väggen. Det rasslar inte så väldigt, men lite nog.

MaxB:
Kul med en till. Här är länk till en av HM:s trådar:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=15766.msg111848#msg111848

Här länk till mitt bygge men jag vet inte om jag kom i mål riktigt. Man blir ju kräsen på vägen, då man håller på att bygga och andra kräver att det ska vara tajt spelat och där faller jag utanför ramarna.
http://max.shivas.se/musik/utrustn/cajon.htm

Visparna du skriver om kanske är en eller två halva sejarmattor?
Jag har i mina bilder en sån lösning på en cajun.

Harmonica mike:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 09.11.2012, 14:03:59 ---Jag slår alltså både bas och virvel på samma sida. Basen nere och virveln uppe (=framsida). Hålet har jag borrat i nedre kanten av bakväggen (=baksida). Kanske något kardinalfel jag gjort här? Men sidorna är av såpass starkt material, att jag inte tycker det går attt slå till där alls - handen får ont. Frammicken kommer alltså att ta upp basslaget hur jag än gör. Visst, jag kan byta till hyperkardioid riktande mikrofon och flytta den närmare.

Sejarmattan är alltså ingen matta utan två visplar, som den där metalldelen som du ser på bilden längst nere till vänster (bilden har bara en vispel). 20 stycken metalltrådar a 8cm som ligger mot väggen. Det rasslar inte så väldigt, men lite nog.

--- Slut citat ---

Jo man lirar på samma sida,fronten.Jag tänkte mera att du kunde vinkla micken lite mot området där virveln "huserar"..Det kan ju vara en eq fråga,jag hör ju att det är skillnad mot baskaggeslaget.Lite mer sejare hade varit nice,i övrigt så låter den bra och är snyggt mickad basmässigt.
Sidorna är som du säger av ett tjockare material.Jag har för mig att fronten på min var 4mm..
Nåväl,jag såg att Max hade kommenterat och klistrat in länkarna..Så där kan du botanisera lite om du vill..

Mike

tsmalmbe:
Billyhylla-varianten är ganska nära min variant.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion