Kontrollrummet

tsmalmbe - Chanting Chanting

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

En snabbinspelning med lite sång och stämning (ostämning), en Cajon och två klocker. Ja, ett munspel.

Har närmast väntat att limmet på burken skall torka för att kunna provköra.

Uppmickning: D112 vid håler, C414 20 cm framifrån. Resten med TLM103.

PS. Susandet kommer från DVR2, det är en susande bra reverbplugg.

http://soundcloud.com/thomasmalmberg/chanting-chanting-demo
« Senast ändrad: 08.11.2012, 23:37:21 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här passar perfekt för mitt 5.000:e JUBILEUMS-inlägg på demoforumet :D

Låten är helunderlig men låter helrätt och påminner om en gammal klassisk låt med sång som jag inte kommer på nu - undrar om det är en barnvisa jag tänker på? Klockorna sätter lite indisk karakär på det hela - jag gillar det helt enkelt.

PS. jag slog MaxB med 4 inlägg  :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

grattis ;)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Grattis Eddi  :)

Åter till ordningen.

När jag spelar in min cajon så mickar jag en mick i fronten nära(5-10 cm)där jag spelar "virveln".Fördelen med det är att jag inte behöver slå med hela handen för att åstadkomma ett bra virvelsound,det räcker med pekfingret.Sedan kör jag en mick en bit utanför hålet på baksidan för bastrumman.Den spelar jag med handleden tryckt mot fronten och daskar till med handflatan..Det är min teknik,det finns förmodligen flera.Mina strängar har slackat med åren så jag får med lite rassel i bastrumman.Men det är en annan historia,fast det passar perfa till blues/soul/rock,nu kör vi din:

Det låter som om du slår med hela handen för virvel soundet.Lite avsaknad av "sejarmattan" i virveln..Om du byggt själv,har du strängar eller nån annan grej för soundet på virveln? Jag och Maxb hade en massa hyss(läs:överläggningar) för oss för ett par år sedan då vi diskuterade cajon bygge  :) Max experimenterade med olika grejer för "rätt" virvelsound..Du kan ju kolla i den tråden om du vill.Har du köpt den färdig så kanske det bara är en mickningsfråga..Alternativt lite justering i låddan.

Du har lagt sången lite onödigt högt(för mig)då jag bara ville lyssna på cajonen,släng upp en verre utan sång också så får jag lyssna igen.Bassoundet från "låddan" låter bra.
Bra munspel!

Mike


Utloggad tsmalmbe

Jag valde 20cm avstånd för annars slår jag mikrofonen. Vierveln är ganska högt uppe så jag slår med halva handen.

Det är en byggsats, mycajon.de (CBA-2). Virevelmattan är ett mystiskt system som installeras upp i kanten, kolla bilden. Lite som en par visplar.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag valde 20cm avstånd för annars slår jag mikrofonen. Vierveln är ganska högt uppe så jag slår med halva handen.

Det är en byggsats, mycajon.de (CBA-2). Virevelmattan är ett mystiskt system som installeras upp i kanten, kolla bilden. Lite som en par visplar.



Oki..

På förslag så kan du testa att micka lite från sidan där virveln huserar i bygget,för att minska soundet från "bastrummehanden" och i gengäld slå lite lösare på virvelsidan...Går det att justera "sejarmattan"? För mer rassel typ..
Nu är jag ingen expert på det här men jag laborerade en del med min cajon då det begav sig och fick till ett rätt bra sound på den.
Låt mig höra en version utan sång om du har tid/vilja och/eller en där du mickar virveln efter mina ideer...Så får vi höra om den kryper fram.

Mike


Utloggad tsmalmbe

Jag slår alltså både bas och virvel på samma sida. Basen nere och virveln uppe (=framsida). Hålet har jag borrat i nedre kanten av bakväggen (=baksida). Kanske något kardinalfel jag gjort här? Men sidorna är av såpass starkt material, att jag inte tycker det går attt slå till där alls - handen får ont. Frammicken kommer alltså att ta upp basslaget hur jag än gör. Visst, jag kan byta till hyperkardioid riktande mikrofon och flytta den närmare.

Sejarmattan är alltså ingen matta utan två visplar, som den där metalldelen som du ser på bilden längst nere till vänster (bilden har bara en vispel). 20 stycken metalltrådar a 8cm som ligger mot väggen. Det rasslar inte så väldigt, men lite nog.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul med en till. Här är länk till en av HM:s trådar:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=15766.msg111848#msg111848

Här länk till mitt bygge men jag vet inte om jag kom i mål riktigt. Man blir ju kräsen på vägen, då man håller på att bygga och andra kräver att det ska vara tajt spelat och där faller jag utanför ramarna.
http://max.shivas.se/musik/utrustn/cajon.htm

Visparna du skriver om kanske är en eller två halva sejarmattor?
Jag har i mina bilder en sån lösning på en cajun.
« Senast ändrad: 09.11.2012, 15:43:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag slår alltså både bas och virvel på samma sida. Basen nere och virveln uppe (=framsida). Hålet har jag borrat i nedre kanten av bakväggen (=baksida). Kanske något kardinalfel jag gjort här? Men sidorna är av såpass starkt material, att jag inte tycker det går attt slå till där alls - handen får ont. Frammicken kommer alltså att ta upp basslaget hur jag än gör. Visst, jag kan byta till hyperkardioid riktande mikrofon och flytta den närmare.

Sejarmattan är alltså ingen matta utan två visplar, som den där metalldelen som du ser på bilden längst nere till vänster (bilden har bara en vispel). 20 stycken metalltrådar a 8cm som ligger mot väggen. Det rasslar inte så väldigt, men lite nog.

Jo man lirar på samma sida,fronten.Jag tänkte mera att du kunde vinkla micken lite mot området där virveln "huserar"..Det kan ju vara en eq fråga,jag hör ju att det är skillnad mot baskaggeslaget.Lite mer sejare hade varit nice,i övrigt så låter den bra och är snyggt mickad basmässigt.
Sidorna är som du säger av ett tjockare material.Jag har för mig att fronten på min var 4mm..
Nåväl,jag såg att Max hade kommenterat och klistrat in länkarna..Så där kan du botanisera lite om du vill..

Mike


Utloggad tsmalmbe

Billyhylla-varianten är ganska nära min variant.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja jag byggde ju om en gammal högtalare med nästan "rätt" mått,och det var en Yamaha lådda  :D

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra ljud i denna dära tycker jag!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte