Kontrollrummet

Hårddiskkrash går det att rädda data?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo som sagt min systemhårddisk krashade och tog med sig Windows, Cubase samt plugins och en del av mina ljudbiliotek. Dessutom hade jag inte gjort backup på ett tag där så en hel del audiofiler till mina senaste kanske tio projekt försvann.
Det mesta kan jag installera igen men audiofilerna och lite annat skulle man ju vilja komma åt.

Tänker köpa mig en docka och försöka komma in via Usb i disken. Har ni gjort något sådant? Behövs det någon särskilld programvara?

Finns det någon som kör backup via nätet eller hur gör ni? Som jag läste någonstans så är det ju inte frågan, om min hårddisk kommer att krasha utan När den kommer att göra det.

Tänker nog försöka vara vis av erfarenhet denna gången och tänka framåt också.

 :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Det går nog nästan alltid att få fram info från förstörda diskar, kraschade liksom medvetet förstörda. Det finns företag som kan göra detta men det kostar nog en slant.

Själv spelar jag in och lagrar musik/har mina projekt direkt på en extern HD. Med jämna mellanrum lagrar jag en spegel på ytterligare en extern HD som bara är till för lagring av inspelade filer och ljudbibliotek (jag har även installerat min daw på backupHDn så om jag absolut måste kan jag köra /spela in på den oxå) ... problemet är att man (jag) brukar slarva med backup och det kan gå en tid emellan inspelning och lagring. Det skulle vara bra om det finns ett billigt system som lagrar på nätet samtidigt som man spelar in på sin HD - då behöver man inte fundera.

Lycka till med dina filer!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tack för ditt svar.  :)

Företagen är väldigt dyra så det är inte ett alternativ. Det är inte värt flera tusen kronor. Då får jag räkna mina förluster istället. Visst är det så att man slarvar ibland det är ju det som är mitt problem också. Det blir liksom inte av varje vecka det där backuppandet.  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det beror ju lite på hur disken har kraschat. Om disken är trasig så hjälper ju inte en docka. Om det däremot "bara" var Windows som kraschade så installerar du upp windows på en ny disk och  då behöver du inte ens köpa en docka till den gamla disken. Bara häng in den i som en sekundär disk och kopiera över datat.

Det finns också något som heter MBR (Master boot record) som är ett avsnitt på disken som talar om var allt data ligger. Om MBR är trasig så finns det program för att komma åt filerna på disken utan att gå via MBR. GetDataBack är ett som jag har testat och som funkar bra. Det går långsamt, men det funkar. Detta kräver såklart också att du har en fungerande Windowsinstallation dit du kan ansluta din trasiga disk.

http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm
GetDataBack kostar $79 USD.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det hårddisk från laptop eller stationär dator?
Wernborg har en bra variant avseende stationär.

Jag brukar "hänga på" den hårddisk där operativsystemet kraschade men i övrigt är intakt, så att jag kan kopiera filer från den.
« Senast ändrad: 08.11.2012, 12:11:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Många bra tips redan, så jag ska inte älta om... Tror också på Wernis metod. Så skulle jag ha gjort och det funkar rätt ofta. Det kan också vara så att elektroniken pajjat och skivorna är hela. Kan vara lite pyssel att hitta en likadan disk att plocka kretskortet från men det funkar också rätt ofta! Störigt ändå när det händer! :( Hoppas du får ordning på det! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det beror ju lite på hur disken har kraschat. Om disken är trasig så hjälper ju inte en docka. Om det däremot "bara" var Windows som kraschade så installerar du upp windows på en ny disk och  då behöver du inte ens köpa en docka till den gamla disken. Bara häng in den i som en sekundär disk och kopiera över datat.

Det finns också något som heter MBR (Master boot record) som är ett avsnitt på disken som talar om var allt data ligger. Om MBR är trasig så finns det program för att komma åt filerna på disken utan att gå via MBR. GetDataBack är ett som jag har testat och som funkar bra. Det går långsamt, men det funkar. Detta kräver såklart också att du har en fungerande Windowsinstallation dit du kan ansluta din trasiga disk.

http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm
GetDataBack kostar $79 USD.

Bra tips jag tror att disken är trasig eftersom det inte gick att hitta den när jag satte in den som sekundär disk i min andra dator. Jag tänker att den docka inte kostar så mycket och det är ju inte första eller sista gången någon av ina diskar kommer att krasha.

Är det hårddisk från laptop eller stationär dator?
Wernborg har en bra variant avseende stationär.

Jag brukar "hänga på" den hårddisk där operativsystemet kraschade men i övrigt är intakt, så att jag kan kopiera filer från den.

Den är stationär. Jag tror inte på laptop i musiksammanhang de är för klena.  :)

Tack för bra tips och visat intresse från er andra. Kanske tråden funkar så att ni också plötsligt tar lite backup på era projekt, så blir min krash till något gott också.
 :)
EGGs


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

...

Visst är det så att man slarvar ibland det är ju det som är mitt problem också. Det blir liksom inte av varje vecka det där backuppandet.  :)

Jag startade ju en tråd om nätverksdiskar för ett tag sedan. Tänker mig att skaffa en sådan snart. De medger ofta att man backar automatiskt över nätverket. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

...

Visst är det så att man slarvar ibland det är ju det som är mitt problem också. Det blir liksom inte av varje vecka det där backuppandet.  :)

Jag startade ju en tråd om nätverksdiskar för ett tag sedan. Tänker mig att skaffa en sådan snart. De medger ofta att man backar automatiskt över nätverket. :)

Det kanske är det som är grejen. Frågan är bara hur säkerheten är och om det tar mycket kraft från datorn att lägga över infon? Eller det sker inte i realtid kanske. Det känns mycket som att det handlar om vilka rutiner man har när man jobbar vid datorn. Jag är duktig ett tag och sedan glömmer jag av det och kör på tills det säger pang, tror att det är rätt vanligt.  :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

...

Visst är det så att man slarvar ibland det är ju det som är mitt problem också. Det blir liksom inte av varje vecka det där backuppandet.  :)

Jag startade ju en tråd om nätverksdiskar för ett tag sedan. Tänker mig att skaffa en sådan snart. De medger ofta att man backar automatiskt över nätverket. :)

Det kanske är det som är grejen. Frågan är bara hur säkerheten är och om det tar mycket kraft från datorn att lägga över infon? Eller det sker inte i realtid kanske. Det känns mycket som att det handlar om vilka rutiner man har när man jobbar vid datorn. Jag är duktig ett tag och sedan glömmer jag av det och kör på tills det säger pang, tror att det är rätt vanligt.  :)

Ja, man får nog kika på hur rutinerna är utformade för diskaccesser tar mycket kraft från datorn. Det är ju inte särskilt kul om det där drar igång när man sitter med ett stort projekt... :(
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Jag kör Timemachine (Mac), finns säkert något liknande till PC. Har en USB-hårddisk på sidan som gör
backup en gång/timme. Sedan om primärdisken kraschar, så är det bara sätta i en ny och dra igång
återställningen. Efter ca 3 timmar, ser datorn ut precis som innan kraschen till minsta detalj.

Provade det skarpt en gång när jag medvetet bytte en hårddisk, funkade perfekt. Känns väldigt tryggt
och inte behöver man tänka heller, allt sker ju automatiskt.

Första backupen tar ju hela natten, men sedan görs ju bara en spegling av vad som har ändrats, så
det går väldigt snabbt med timmes-backuperna.
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil

Tänker köpa mig en docka och försöka komma in via Usb i disken. Har ni gjort något sådant? Behövs det någon särskilld programvara?


Enklaste sättet är att sätta CDROM som 1st BOOT och dra igång maskinen via en Live-CD, t ex http://www.linuxmint.com/release.php?id=18 och se om den havererade disken monteras (syns i "Nautilus"....eller "utforskaren" som det heter på Windåvska). Gör den det så är du ett problem kortare.

Skulle disken inte synas så klicka på "Terminal-ikonen" (ser ut som en liten bildskärm) och skriv "mount -a" för att tvinga fram en montering. Inte säkert att det funkar första gången i o m att disken bråkar, men skulle den svara efter några försök så är det värt de extra minuterna.

Via Live-CDn kopierar du över de filer du vill ha till din andra (inkopplade) disk. Observera att det kan gå segt då systemet körs från CD/DVD-skivan, men det viktigaste är att jobbet blir gjort... ;)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så jag lyckades hämta en del av mina data via en usbkoppling till disken samt ett program som hette Nemo. Det fungerade väldigt smidigt men det tog sin rundliga tid att kopiera filer. Huvudsaken var att jag fick tillbaka alla ljudfilerna från mina cubaseprojekt som låg under "mina dokument" det var ca ett års arbete där som gått åt fanders annars.
Sedan har det tagit mig flera veckor att installera alla drivrutiner och program och annat för att få tillbaka min musikdator. Nu är jag nästan klar att börja göra musik igen  :P


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul att höra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Gott att du lyckades rädda dina projekt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tack för alla vänliga tillrop. Jo det var härligt att inte så mycket arbete gick åt pipsvägen.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bravo nu fattas det bara att lägga upp en av de räddade klenoderna på Demoforumet ---- kom igen Eggs!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se