Forum > Demolåtar
Asti - This feeling
Asti:
pxm - Jättekul att du gillar gitarrsolot! Du är den första som kommenterar det positivt! :)
Med mina begränsade sologitarrkunskaper får jag nog vara nöjd med det.
Texten ska du inte fördjupa dig i! Den kom till hastigt och har ingen röd tråd som håller.
tsmalmbe - Du har säkert rätt i att mixen har en hel del brister, men förstår inte vad du
menar med "...soundet på sången... dödar soundet på sången". Sångljudet
tycker jag själv blev rätt bra och det är flera som tyckt så. Kanske är det ADT:n
som du inte gillar...? Eller mina ökända "smack"-ljud kanske? :)
Vore tacksam för tips på hur jag kan komma tillrätta med mixen.
Ska jag skära i mellanregistret på ståbasen/gitarrerna/sången...?
Dynamiken vet jag sedan gammalt att jag har problem med....
Ska försöka tänka på det i fortsättningen! ;)
Tack för feedback och värmande ord!
/Asti
tsmalmbe:
--- Citat från: Asti skrivet 06.11.2012, 09:57:08 ---tsmalmbe - Du har säkert rätt i att mixen har en hel del brister, men förstår inte vad du
tycker jag själv blev rätt bra och det är flera som tyckt så. Kanske är det ADT:n
--- Slut citat ---
Vad är ADT? Nånslags autotune? Isåfall var det inte störande.
Men så här: din sångröst är bra, och avståndet till micken verkar bra - inklusive smackande och pustande. Men sen manglar nån malinställd kompressor-eq-kombination fram allt det som är bra så starkt att det förlorar sin brahet.
Analogt: socker på plätten är bra, men om du dränker det i så mycket socker att plätten tappas bort så är det inte så bra alls.
Mitt förslag:
1) mixa en råversion utan eq-kompressor-send, balansera allt så det låter bra - lägg upp.
2) lägg en svag kompressor på sången och ståbasen (1:2 och thresholden så det tuggar max -5dB)
3) klipp botten på alla kanaler (eller grupper i fall du är en gruppmixare som jag) med eq
4) lägg upp
5) Hör och häpna
Asti:
--- Citat från: tsmalmbe skrivet 06.11.2012, 13:04:48 ---
--- Citat från: Asti skrivet 06.11.2012, 09:57:08 ---tsmalmbe - Du har säkert rätt i att mixen har en hel del brister, men förstår inte vad du
--- Slut citat ---
Vad är ADT? Nånslags autotune? Isåfall var det inte störande.
Men så här: din sångröst är bra, och avståndet till micken verkar bra - inklusive smackande och pustande. Men sen manglar nån malinställd kompressor-eq-kombination fram allt det som är bra så starkt att det förlorar sin brahet.
Analogt: socker på plätten är bra, men om du dränker det i så mycket socker att plätten tappas bort så är det inte så bra alls.
Mitt förslag:
1) mixa en råversion utan eq-kompressor-send, balansera allt så det låter bra - lägg upp.
2) lägg en svag kompressor på sången och ståbasen (1:2 och thresholden så det tuggar max -5dB)
3) klipp botten på alla kanaler (eller grupper i fall du är en gruppmixare som jag) med eq
4) lägg upp
5) Hör och häpna
--- Slut citat ---
ADT är en plugg för att simulera dubbningseffekt.
Jag låter sången gå igenom en Focusrite Trakkmaster preamp där jag använder compressor
med "mittinställningar" på threshold och make up gain, som jag testat mig fram till låter OK.
Detta gör att jag måste sjunga om ifall jag vill ha en "råmix" utan compressor....
Jag använder dessutom mjukvaru-deesser och reverb.
Men jag ska försöka omsätta dina tips så gott det går!
Tack!
/Asti
MaxB:
Kvack, är det fortfarande version 1 folk kommenterar?
Nåja, tar en lyssning till. Fortfarande inte krystade ackordsväxlingar eller melodi.
Tycker sången är bra och med den försiktiga volym jag har i lurar är det inte för mycket socker på plättarna.
Och, som PXM skriver, gitarrliret!!! :wub:
Men va gör kontrabassisten vid 164? Kan han inte muta den lite mer diskret? :o :D
Asti:
--- Citat från: MaxB skrivet 06.11.2012, 21:15:53 ---Kvack, är det fortfarande version 1 folk kommenterar?
Nåja, tar en lyssning till. Fortfarande inte krystade ackordsväxlingar eller melodi.
Tycker sången är bra och med den försiktiga volym jag har i lurar är det inte för mycket socker på plättarna.
Och, som PXM skriver, gitarrliret!!! :wub:
Men va gör kontrabassisten vid 164? Kan han inte muta den lite mer diskret? :o :D
--- Slut citat ---
Jag gillar inte socker överhuvudtaget på plättar! Sylt och grädde ska det va! :)
Avser du elgitarrsolot med "gitarrliret" är jag både förvånad och glad! Tyckte det var svårt att få till men var nöjd med gitarrsoundet (POD X3).
Kontrabasisten kunde inte hålla sig utan var tvungen att springa på toa, så det hörs tyvärr när han släpper kontrabasen.... :o
Däremot kom det inte med när han släppte sig själv en stund senare...... :)
/Asti t.f. kiss & bajs komiker
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida