Kontrollrummet

Remix: Stockholm - Runaway

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sonnx

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hej, sorry för att jag är en sån som postar en låt utan att vara aktiv på forumet innan(men jag upptäckte det faktiskt så sent som idag :wub:)

Hursomhelst, har gjort en remix av en låt till ett rockband som heter Stockholm. De ville ha den i nån slags Madeon/daft punk-stil, vilket jag försökte eftersträva i början, men det gick trögt, så till slut struntade jag i det och gjorde vad jag kände för. Tror dock att det till slut blev lite vibbar av de önskade.


Jag har inte hållit på med den här typen av musik i så många månader, och mixning är för mig väldigt nytt, och nu börjar jag närma mig det läge där mina öron inte hör så mycket mer vad som kan förbättras. Så därför vore det väldigt kul att höra vad ni tycker, konstruktiv kritik på vad som helst uppskattas mycket!


Mvh Sonny
« Senast ändrad: 01.11.2012, 02:26:19 by sonnx »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hej Sonnx! :)

Tycker du gör en bra ansats men det blir i mina öron för mycket av allt lixom...^^

Tycker att låten kan börja vid 0:30, introt tycker jag du kan skippa...Keyboardet som ligger parallellt med sången skulle jag tona ner eller ta bort. Överhuvudtaget tycker jag det om mycket keyboarden/syntarna. Men kul detaljer ska du vara rädd om - Pianot i slutet av första versen tex - 0:40 - tycker jag du ska vara rädd om liksom en del andra kul detaljer! ;-)

Ta det nu konstruktivt - tror inte jag skulle kunna göra sånt här - har nog inte riktigt rätta känslan för den här typen av musik... Men jag hade börjat med att samla ihop sångpartierna och kört dem mest mot trummorna - kanske blir det för kort? Använd en del av avslutningen som mellanspel och kör det andra igen. Har du ingen bas förresten?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Efter det i min mening lite väl långa introt gillar jag den ;) kanske lite händelselös på något sätt men är samtidigt genren.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad sonnx

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Tack så mycket för er lyssning! Introt kanske bör kortas ner, vill ha kvar lite av det iallafall, men det är alltid jäkligt svårt att bestämma längd på intron, tycker jag. Det blir lätt för långt, men är det för kort så känns det lite krystat (hade jag hållt mig till housegenren som jag började göra låten i så hade introt varit runt 1:30 kanske:P). Men kortas ner kommer det nog göras nu :)

Det där med att det är för mycket av allt stämmer nog. Jag är nog lite skraj för att folk ska zona ut, och glömma bort att de lyssnar, som det lätt blir när man lyssnar på musik av random dudes på nätet... Men syntarna ska nog ner i volym lite här och där. En bas finns, men den är inbakad med syntarna, så den kanske drunknar lite där


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Väntar på nästa version! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott med stämmor även om jag gillar äkta vara (utan att melodyne eller motsvarande är med och putsar).
Jag hatar att sången är sönderhackad gate:ad?
Skulle vilja ha mer flyt genom hela låten, utan hacken som är med nu.

Solot efter 2:54 är suveränt annorlunda!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad sonnx

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Sådär nu kommer en uppdatering på låten. Eller ja, kanske den färdiga versionen. Deadlinen var idag, så jag skickade iväg remixen för en stund sen. Pga korrupta filer i pro tools så hamnade jag väldigt sent ute...

Har inte gjort alltför stora ändringar, vågade inte göra nåt stort på så kort varsel;) Men syntharna har dragits ner lite, och jag har sett över reverbet på syntharna, och sången också, så förhoppningsvis klingar det bättre. Och även en himla massa småsaker och automatiseringar och sånt trist:P Introt är kortat, hoppas det är mer lagom längd i ert tycke!

Den här versionen är också masterad, och med masterad menar jag att jag har följt en massa guider på nätet där folk visar hur man gör :D men jag har bara gjort ett halvt försök till att mastera något innan så jag är nöjd.

Ni går gärna komma med synpunkter på mixning och mastering också om ni känner för det. det är väldigt intressant att höra

MaxB: Vad är det för stämmor du tänker på? Jag har inte gjort några iallafall, och melodyne har fått vila i detta projekt:)
Synd att du ogillar verserna, de är tillsammans med solot mina favvodelar :P. Det jag har gjort är att jag har klippt och klistrat en himla massa och flyttat om en massa fraser och ord. Jag tyckte jag fick till ett härligt sväng i versen, så jag är nöjd, men det är ju förstås en ganska konstig/out grej, så jag kan tänka mig att det är många som ogillar det B)

Solot var jäkligt kul att göra, då tog jag sista ordet i refrängen genom en sampler, sen drack jag whisky och jammade med mig själv i några timmar

Hursomhelst är ni mycket välkomna att kritisera denna version också!

Min version finns i orginalposten, och här finns orginalet för den som vill lyssna:

(såg att det är två låtar i ett medley, det är första halvan jag har jobbat med)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra sound,men kanske lite 'sterilt' har oxo lite svårt för den sönderhackade sången,visst som Fx lite här och där.
Men här blir det för mycket av det goda,men för väl avsluta med att jag inte är insatt i genren.
Det ska väl antagligen vara så!! :huh: ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte