Kontrollrummet

pxm - "Big Boy Blues"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
JJLabs ND 6000 levererar försöket till sång här !!! :)
Bhövde inte skära så mycket bas när jag använder den micken
och sången blir inte så "burkig".
Tror att den passar min röst bättre, men vet inte riktigt ännu. :unsure:
Detta är en vanlig blues, men inte så mycket konstigheter på gitarr.
Har mest ägnat mig åt basgången i den här samt exprimenterat med olika mickar och rum
för sången...Fan, vad skojj det är att lira bas !!!! :D
Försöken jag gör med att sjunga är än så länge plågsamma tycker jag. :wacko:

Höjde sång volymen i den här dock gentemot gitarrerna.
Tyck till och hjälp mig inför nästa försök......

mvh
« Senast ändrad: 11.11.2012, 17:06:26 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra ljud!
Bitvis intressant bas
Påminner om Zappa
Nästa försök
Variera, mer dynamik i sångsätt
gärna en ljus tjejkör med en skir melodi
Kill your darlings - korta ner partier som är likartade
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Haha. Fullständigt underbart knarkig musik.

Vore trevligt att höra utan alla enerverande digitalknäpp. Kul att klippa ihop låtar, men du får vara noggrannare så inte så mycket missljud uppstår.

Bra jobbat!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Får lite Zappavibes....gillar dom oväntade harmonierna....nice 

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja där ser man vad lite pratsång kan göra,även jag drog på smilbanden här i ett positivt avseende.

Väldigt enerverande digitalknäpp ja,starta om burken/ljudkortet eller är det klippen vi hör?

Nåväl,det tar sig.pxm is going the right way :)

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Inressant pxm, jag tycker absolut du ska fortsätta att lira bas och sjunga på dina låtar...som Mike skrev: Du är på rätt väg!

Roffe H  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gitarr är nog grejjen för mig fast nu vågar jag göra skisser/slask inspelningar till mina låtar, ideer ..
Det låter för djävligt när jag sjunger, faktiskt-och det hörs på basteknikerna att jag aldrig spelat på en bas förut-lyssna på den här filen; (se bifogad fil, detta inlägg..)

 Det är ett impro från en guran i blues, frygisk, lokrisk, blues och mixolydisk skala i 4/4 och några ii-V-I, med vanliga 7 ackord från  jazz burken. Basen spelar eg. licksen i min "Johan´s Song" från Kompoz,com och i "Missing You", med JEvaldsson på sång-om ni minns. Fast oftast med dubbelstopp.. Gamla lick´s för att inte krångla till det utan göra det enkelt, då det är typ är 4:e dagen jag har försökt spela på basen. Filen skulle varit bra om det var, 1; en riktig trummis och 2; om basteknikerna, slapping och ackord (,försökte tapping i de två första versionerna, men blev tvungen att skippa den,) lät och inte var så tam.....Mixen är ---okey (???)... Så enkel och basic som möjlig utan krångel....Basen är kanske litet hög med det var den som gällde i den här inspelningen..

men, seriöst, alltså - HJÄLP !!!!!!

Tror ni att det är möjligt att lära sig sjunga pentan´s fem toner, do, fa, re, mi, hålla dem-åtminstone några sekunder, mixa sången något så när rätt och vettigt samt att få basen att låta litet grymmare ????? Kanske inte för att bli sångare, mixare eller bassist  :lol: :lol: :lol: utan mest för litet vanligt privat hemmabruk för en gitarrist ?????

Finns det någon som har tid med mig via nätet , typ en helg (?????) så jag får litet basic´s innan jag förstår att det är omöjligt på riktigt och lägger ned det !!!!!
 Alltså - som ni hör på filerna är jag så mycket novis på detta att jag inte ens kan sortera ut på nätet vad som verkar vettigt eller inte och att bara x-primentera sig fram kommer att ta flera år för mig !!!!!!!!! I need a guru for comming weekend !!!!!

Så här ser jag det ;
Sången är för djävlig !!!! (men rolig att lägga...)
Varifrån kommer bruset och varför bara ibland då man spelar in med mick ????
Hur undviker man det ???? :wacko:
Att mixa sången är enbart förvirrade halvt planlösa chansningar och x-priment !!!!!! ( men det är ett måste att kunna göra det med en tanke och något så när vettigt, annars behöver man ju inte lära sig sjunga pentan om rösten ändå inte mixas någorlunda rätt...)
Slapping och ackorden är ju bara sååååå bleka !!!! (jag gillar verkligen att lira på basen..skojj !!!och jag har basgångar, noter, tab och mp3:or från både blues och jazz sajter att studera för att hitta litet sväng och gung.. )

mvh
« Senast ändrad: 13.11.2012, 07:24:23 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bas å bas :)

De tekniker du vill lära dig på basen kan inte jag så jag kan inte säga nåt vettigt om det.Det låter väl inte så pjåkigt..Vad jag kan säga är väl att du behöver inte gå på överkurs direkt med basen,lira enkla walkin´över dina ackord först..Sen med tiden så utvecklar du kunnandet.Flinkheten har du från guran så det är bara att köra på.Enkelt först,sen om nån månad så lägger du i tvåan.Här har du lagt i trean direkt,växla ned och lira enkelt.
Bli kompis med instrumentet och du - sluta inte sjunga.Jag har sjungit så länge jag kan minnas,och det handlar bara om det - träning.Sen kan livet bjuda på en del bad/good feeling som formar ens uttryck,men det är en annan historia.

Mike