Kontrollrummet

Plinka & vänner: Going Home

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Lägger upp en testmix här...ska putsa på sång o stämmor. Kanske nåt mer?

Titel: Going Home
Text , komp, arr, sång: Jag -Plinka
Stämmor: Tanja o Katarina

« Senast ändrad: 24.10.2012, 14:10:29 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Eh, det kommer ingen musik ur spelaren....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ta bort mediaspelaren o ta istället en soundcloud "kloss" o lägg länken i ;) den utan "set" :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Märkte att de blev fel här...ska se om jah fattar vad du menar för kloss!
Plinkar på en låt...


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se

Där är den på korrekt sätt om du inte får till det ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ska jag stoppa in embedded code eller länk till filen?
Plinkar på en låt...


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Nu fatta jag -fixat! Tackar
Plinkar på en låt...


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kritiken då i övrigt, när väl musiken kom ur högtalarna:

Mixen är för torr. I mina öron är låten ganska drömsk o skulle må gott av ett någorlunda pådraget reverb o kanske t.om något litet delay på slutfraserna kanske? Men det beror ju på vart man vill ta låten arrmässigt. Oavsett så saknar jag iaf reverb. Någon sur ton på sången noterades också.

Kan inte undgå att jämföra låten till viss del med min "Moonlight" känns som de rör sig i samma sfär ;)

Nu fick du till det, tar bort min redundanta post ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
mmm - jag gillar det..tycker inte att det behövs reverb utan att sången och stämmorna gör sitt här...


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack för lyssning! Menar du reverb på rösterna eller på hela mixen? Jag håller med, det behövs mer reverb på sången, ett mjukt sådant helst... och ska som sagt försöka putsa på sången med. Vet inte om jag ska ha stämmorna på hela vägen som jag har nu...
Plinkar på en låt...


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
mmm - jag gillar det..tycker inte att det behövs reverb utan att sången och stämmorna gör sitt här...


mvh

Jag tror ett balanserat reverb kan mjuka upp de hårda kanterna lite ja. Men som alltid med reverb är det en smaksak och ett tveeggat svärd.

Tack för lyssning! Menar du reverb på rösterna eller på hela mixen? Jag håller med, det behövs mer reverb på sången, ett mjukt sådant helst... och ska som sagt försöka putsa på sången med. Vet inte om jag ska ha stämmorna på hela vägen som jag har nu...

Främst på sången, och trol även på flöjten när den dyker upp. Lite beroende på hur du tänkt dig arr'et men lite reverb på sång o flöjt oavsett skulle jag nog säga. Sången tål nog en inspelning till, dra några tagningar o plocka ihop en comp med det bästa ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att höra dig igen. Kan inte direkt säga vad - eller hur, avseende mixen.
...mer än att jag vill ha det ledande kompinstrumentet balanserat i mitten - nu är det långt till vänster.
Men det är underbart att höra röster!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ah, kul med respons!

pxm: Tackar, jag tar till mig detta också när jag funderar över slutmix, men kanske kan lite mer reverb göra gott om det inte blir för grötigt...

Tigersoul: Japp, tar till mig dina tips!

MaxB: Tackar! Ah ok, du kanske har rätt i det, att lägga pianot i mitten istället, brukar ju göra det, men fick för mig annat denna gång...måste ju testa :)

Plinkar på en låt...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan tipsa om att webbläsare utan flash (iphone,ipad) inte ser soundcloudklossarna alls. En vanlig länk är bra att lägga in också.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu fatta jag -fixat! Tackar

Wernborg tipsade om att man i första inlägget också kan ha en direktlänk för att fler ska kunna se och lyssna

http://soundcloud.com/elinca-plinka-andr/going-home-testmix-24-10
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu fatta jag -fixat! Tackar

Wernborg tipsade om att man i första inlägget också kan ha en direktlänk för att fler ska kunna se och lyssna

http://soundcloud.com/elinca-plinka-andr/going-home-testmix-24-10
Eller som alternativ ladda upp på KR-servern också det går på halvfärdiga nuförtiden.

Kul att höra från Plinka det var länge sedan.Jag tänkte - att du gör en cover på Ten Years Afters gamla hit Im going home var ju otippat!

Ja nu var det ju inte direkt en sådan då utan en skön kontemplerande låt som man kan njuta av - lite lite surt och lite lite göingeflickorna men om man bortser från det så var det en mysig låt som funkar med de bakvända harmonierna och den urfasade plingan i slutet som du är expert på.

Kanske lite mer reverb och jag tycker flöjten ska få ta mer plats och ha högre ljud. Trumman som kommer in på slutet blev jättebra och frågan är väl om den inte skulle ha kommit in lite tidigare.

Bra Plinka
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gillar det sparsmakade. Det torra soundet på sången passar låten perfekt tycker jag. Blir fin intimitet. Kul med de olika instrumenten som dyker upp ibland. En flöjt, nåt pling...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillar det sparsmakade arret och den lite "mässande" sången, som skapar en fin stämning!
Reagerade lite på någon sur ton i kören alldeles i början, men det kan vara jag som inte förstår.
Nånting i stil med att pianot t.ex spelar ett vanligt C-ackord medan kören sjunger Cmaj7...
Avkopplande, fint pianospel och bra text. Skön låt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Plinka!! :wub:

Underbart med din come-back!

Det här är så kontemplativt och meditativt, vilken relax att höra din röst igen :rolleyes:

Jag tycker stämmorna borde vara mer svävande, din leadsång ska vara intim utan allt för mycket effekt tycker jag, som den är nu.

Du måste ha varit munk eller nunna nån gång..hihi...skojar lite, men du har talang för den här mantra-musiken ^_^

Gillar detta skarpt.

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Härligt att få så bra feedback och konstruktiv kritik, det är det man behöver!  :D

Eddi: Ten Years After...hehe  :lol: Tack för lyssning! Oki, jag ska höja lite på flöjten. Ska göra en mix med lite mer reverb, när vi rättat till sången/stämmorna. Blir nog några tagningar till. Sen får vi se hur det blir med reverb-biten!

Tokai: Man tackar!  :) Oki, blir ju lite fundersam över det här med reverb vs torrt sound, så får väl prova en version av varje!

Asti: Tackar, glad att du gillar text o pianospelet o så!  :) Ja, den där kören o sången behöver som sagt putsas på, stör mig på det hela tiden med, så det får bli lite mer jobb i studion när jag fått samlat ihop tjejerna.

Marruschkka: Jaa tack -det är ju underbart att vara tillbaka, o man känner nu hur mycket man saknat musikskapandet och KR förstås! Tack för konstruktiv kritik vad gäller sången, det behöver jag verkligen! Ok, så du tror på att kören har ett mer svävande reverb o kanske sjunger mer svävande...medan min ledsång ska vara mer torr och intim? Det ska jag prova, bra idé! Men vi behöver som sagt först putsa till de sura tonerna...Men sen funderar jag också över körstämmorna, ibland tycker jag inte att vi synkar orden riktigt med varandra, vilket är svårt märkte jag. Funderar på om de ska få sjunga lite annorlunda, typ lite färre ord eller så, som de håller ut eller nåt...ska prova lite o se. (Förresten var det en medial meditationslärare jag hade en gång som talade om för mig att jag levt flera liv som munk...hihi) :P
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Men sen funderar jag också över körstämmorna, ibland tycker jag inte att vi synkar orden riktigt med varandra, vilket är svårt märkte jag. Funderar på om de ska få sjunga lite annorlunda, typ lite färre ord eller så, som de håller ut eller nåt...ska prova lite o se. (Förresten var det en medial meditationslärare jag hade en gång som talade om för mig att jag levt flera liv som munk...hihi) :P

Men det kan nog vara nåt, att kören ligger med färre ord..mer längre toner..så blir det än mer suggestivt :P
Jadu, det här med tonsäkerhet, jag har alltid trott jag var jättebra på det, men har ändå vid några tillfällen fått göra autotuner-justeringar, och jag måste säja att jag nuförtiden kan acceptera det; man kanske tokgillar sin sångtagning, men så blev det en liiiten miss, asch så förargligt då ;) Så det kan du alltid testa på sången, de allra flesta gör det ju. Finns i Cubase, bland verktygen, men jag har själv inte gjort det, bara fått hjälp med detta. Fråga någon, tex Divi, om du behöver hjälp med det.

Det här är redan så bra, men ändå snyggare kan det ju alltid bli, jag följer din låt här.
Spännande :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det var en fin låt - mjukt och skönt för öronen så här på morgonen.
Reverbmässigt tycker jag det är helt ok eftersom det är en "nära" låt.
Skulle däremot vilja ha lite mer tydlighet i ljuden (lysnar på jobbet nu så jag kanske är ute och cyklar)
Kul att höra från dig igen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tsmalmbe

En leadsång, resten bör fixas så det inte strider. Betyder att dubbarna inte skall ha bas eller diskant, och dubbarna skall ha reverb. Då låter det stort, fylligt och fint. Inte smått och torrt. Råmaterialet finns, mixen fattas.

Stereobilden är mystiskt, men det beror på sånpanoreringen och det att dubbarna inte är fixade,
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Okey, tack alla, har nu blivit lite klokare på hur jag ska gå vidare med problemen tror jag. Tar till mig allas kloka råd, så det blir lite till fixande...!
Plinkar på en låt...


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Skönt att höra en så avskalad låt där sången kommer fram...på sina ställen småsur men som Marre sa....correct pitch i Cubase eller Melodyne som kanske är lite bättre editeringsmöjligheter....nice to listen
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se