Kontrollrummet

Sammansättning av ny hemmapularstuga

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Jepp här kommer nästa skojiga fråga. Men denna är helt seriös.

Brorsan och jag har fått loss lite pengar efter att ha sålt en del PA-prylar. Han skulle nu kunna tänka sig att investera en 10-15 000 på en hemmastudio.

Syfte:
Kunna göra en del backingtracks i hemmet som skall användas vid livespelningar och göra demos.

Musikstil:
Lirar country och i coverband. Är gitarrist och sångare. (Främst alltså. Just nu standin på trummor i mitt coverband.)

Vad har han redan:
Några äldre synthar och någon nyare. Trummaskin. SM57-58or. Förstärkare, pedaler, elgitarrer och akustiska gitarrer till förbannelse. Dator av bättre kvalitet.

Vad behöver han?
Ja, det är här ni kommer in. Vi skall lyckas med konststycket att ge honom något att jobba med för en rätt låg prislapp. Jag ser gärna att han kör Cubase eftersom då kan han  släpa med projekten till mig och jobbe med lite tyngre saker. Låt oss lista lite saker som kommer i åtanke.

Monitorer (Behöver egentligen inte vara så otroligt bra eftersom han sitter i en liten lägenhet med rätt känsliga grannar. Men det är skönt att ta av sig hörlurarna emellanåt.)

Ljudkort (Behöver egentligen bara två mickingångar för inspelning av akustisk gura eller sång. Hi-Z ingång kan säkert vara bra också för att line:a elgura. Utgångar för monitorer och gärna två hörlursutgångar. Eller en separat utgång som kan kopplas till hörlursförstärkare.)

Mikrofoner (Gissar att det mest kommer att röra sig om att lägga sång och akke. När det skall till demos så åker han nog till mig eller till någon av sina studiopolare för att lägga det mer riktigt.)

Mjukvara (Jag nämnde Cubase. Finns det mer som skulle kunna rymmas i budgeten? Guitar Rig?)

Budgeten var 10-15000. Hur skulle ni balansera ihop en meny under givna förusättningar? (Jag har säkert missat något men då fyller jag på efter hand.)


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Skaffa ett Line 6 TonePort ev Line 6 gear box plugin så får du ett toneport kort men och kan använda effekterna som plugin. Då behöver du inte skaffa guitar rig. Toneport UX2 kan vara att föredra om du ska spela in sång och akusitisk gitarr då den har fantommatning så du kan använda kondensator mikrofoner.
Programvaran som du får med simulerar både förstärkare och preamps.

Om du behöver en mjukvarutrummor så kan jag rekommendera EZ-drummer, väldigt lättarbetat och låter bra.

Gällande kondensator mikrofoner är Studio Project B1 ett hett tips.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ljudkort: Echo Audiofire 4 - listpris 3595:-
Mikrofon: Studio Projects B1 - listpris 1150:-
Monitorer: Om det inte behöver vara några ordentliga prylar, så kan han lika gärna köra med befintliga hifi-högtalare och kanske i stället komplettera med ett par bättre hörlurar, exempelvis Ultrasone Proline 2500 - listpris 2750:-
Program: Cubase Studio4 - listpris 3995:-
Det följer ju med VSTi (HALion One) med ganska mycket ljud, till Cubase - men man kanske ändå vill komplettera med annat. Det beror lite på vilken typ av ljud som är intressanta...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)