Kontrollrummet

tsmalmbe - Fear of Death Unsettles Me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

[img align=right width=400]http://i1.sndcdn.com/artworks-000033947087-kw3418-original.jpg?2479809[/img]
Hej på er. Lyssna först så berättar jag mera sen med en riktig keyboard. hoppas soundcloud-biten blev rätt. Kan inte kolla det på iSkräp.

Detta närmar sig färdigt, men kommentarer tas emot. Arr kommer inte att ändra dramatiskt, vilket ni kanske förstår då ni plogat igenom begabbelsen.

Grejen baserar sig på ett engelskt poem, Lament of the Makers (Lament of the Makaris). Det är en uppdateraad version av originalet som jag använt som tematik. Utöver detta har jag tillsatt en "berättelse". Hela texten kan jag lägga upp ifall intresse finns. Bottenmaterialet finns här: http://www.thingsthatfall.com/ballads/lament.php

Lite tech-info:
- över 100 audiospår
- mixat i 20 grupper
- 5 aux (FX)
- 50GB projektstorlek
- 2700 inspelade WAV-snuttar (i Audio-foldern)

Processen har påbörjats i januari 2012, så jag har jobbat på detta i 11 månader. De senaste 3 månaderna intensivt, under sommaren inte alls.

Instrument:
- cello (vst, midi)
- "synth" i intron och pumpande dägä-dägäsynth i slutet (vst, midi)
- orgel (vst)
- nylon-, akustisk och elgitarr
- elbas
- trummor
- bongotrummor
- klockspel
- munspel
- klockor ett flertal, skrammeleffekter, kattmatburkar, shakers etc. etc.

Medverkande: mahan på ett trumparti vid 7:00-8:05

Mikrofoner:
- Sång och klockspel, "puktrummor" etc monokällor:  Neumann TLM103
- Akustisk gitarr, bongo, etc stereokällor: AKG C414/C391 i M/S-format
- Elgitarr: Line6 "röd" genom JCM 900 in i 2x8", upptaget med en bandmick och en Sennheiser MD412 (alla "sound" är fastbrända vid inspelningskedet, inga vstgitarrpluggar har använts)
- Trummor: Audix (D2, D2, D3) (tom), AKG D112(bastrumma), 2xC391 OH, SM57x2 (ride+virvel), Beta 57 (virvel), AKG C414/C391 i M/S-format rum

Preamps:
- Midas XL42
- SSL Xlogic VHD
- Motu828
- Presonus Evreka
- ART TPS

VST:
- Huvudsakligen Voxengo, TC Electronic och UAudio. Någon annan udda kompressor och eq också.


http://soundcloud.com/thomasmalmberg/fear-of-death-unsettles-me
« Senast ändrad: 11.11.2012, 01:50:50 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det låter ju rätt häftigt !!!!
Eget och personligt...
Skiftande men håller ihop..
Gillar den här på något vis.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra ljud i stycket Tsm,akustisk hårdrock - inte så dumt.Vädigt långt,men jag kokade kaffe och donade på så det slank ned.Alltet hänger ihop bra.Fräckt med promenaden där på sista tredjedelen,nästan över till country efter det - många djärva grepp i detta stycke.

En fråga,hur länge har du hållit på med det här? Det här sätter man inte ihop på en kaffe rast.

Slutsummering - Jag gillar det,trots längden.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Imponerande Komposition!!
Bra ljud överlag,kanske man kunde önska sig lite mer solon när stycket är så långt,men visst funkar det ändå!!
Undrar liksom Mike hur lång tid ett sådant här stycke tar att få på pränt,från ide till färdig låt??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Imponerande musik-kollage du skapat!
Gillar bäst partiet efter 15 minuter med tempoändringen och kanske
ännu mer partiet efter 16 minuter med chorus(?)effekterna och kören!
Tycker att lead-sången skulle upp lite mer på vissa ställen där man får problem att höra texten.
Fear of death unsettles me - hey ho, hey ho... Skön galghumor! :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tsmalmbe

Tack för ork och lyssning och framförallt överseende ;)

Svar på frågorna finns nu i första inlägget, men som recap:
-Projektet har tagit cirka 11 månader med 58 olika versioner (sparade filer).
- Om sångnivåerna har de lärda tvistat om i de senaste veckorna, sanningen har inte ännu hittats. Men jag höjer vissa nivåer igen tillbaka lite försiktigt.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag började lyssna men fick annat att göra efter fem minuter - jag ska avsätta 20 minuter senare det funkar inte att hopplyssna på det här verket känner jag. Det jag hörde lät heller inte så tungt  - så jag ber att få återkomma med tycken.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wow!!!! Riktiga låtar är längre än 8 minuter brukar jag hävda. Det riktmärket fixar du ju med god marginal här. Vilket jobb du lagt ner på detta. Imponerande, vill jag säga innan jag plockar fram kritiken.

Introt väldigt maffigt och pampigt. Fram till gitarrerna, särskilt den distade kom in. Alldeles för taffligt spelade. Stråkarna låter väldigt bra. Körerna vid 2.20 och framåt är stencoola. Sångstilen vid 3.15 är väldigt mycket kultur och teater. Det är ju bra om det är det man är ute efter.

4.18-delen är strålande bra. Även gitarrerna. Mysigt arrat här. Trummorna låter lite dova tycker jag. Virveln låter papprig och har något skumt reverb också. Känns lite slarvigt igen på melodigitarren kring 6.00.

Kul parti vid 9.10. Humor i musik är underskattat. :)

Delen som kom efter där kring 11.00 var lite transportsträcka. En annan tonart kanske hade piggat upp.

Guns and roses-partiet vid 13.20 är bra. Lite kraftfullare sång hade nog inte skadat här.

Avslutande klockspelsdelen är vacker. Snyggt! Låten kunde slutat vid 17.33

Jag tycker det överlag är bra nivå på sången. Skönt att inte alltid ha leadsången in the face. Ibland är det bra att liksom få lyssna lite noggrannare än vanligt för att kunna höra texten. Och det kan man här.

Mixen är på det hela taget väldigt bra. Trummorna undantaget.

Riktigt kul att ta del av detta progressiva verk. Tack så mycket!!!


Utloggad tsmalmbe

Wow!!!! Riktiga låtar är längre än 8 minuter brukar jag hävda. Det riktmärket fixar du ju med god marginal här. Vilket jobb du lagt ner på detta. Imponerande, vill jag säga innan jag plockar fram kritiken.

Tack.

Citera
Introt väldigt maffigt och pampigt. Fram till gitarrerna, särskilt den distade kom in. Alldeles för taffligt spelade. Stråkarna låter väldigt bra. Körerna vid 2.20 och framåt är stencoola. Sångstilen vid 3.15 är väldigt mycket kultur och teater. Det är ju bra om det är det man är ute efter.

Javisst. Jag kan inte spela gitarr. Vad som är ännu värre är att jag inte hör det som är bajs. Men, intressant att just du av alla råkar kommentera detta :) .. Hur som helst, jag kör ut en version utan sologitarr och så förväntar jag mig att du korrigerar alla taffliga gitarrpartier. Du vet nu vad jag är ute efter ( a) vilket sound som behövs och b) att du spelar det för min del). Du fixar det troligen under veckoslutet? Jag lägger ut filen som privat på soundcloud åt dig. EFtersom jag inte har gitarrpluggar ibruk, så är det bäst att du bärnner ner soundet i waven direkt. Perfekt plan!

Citera
4.18-delen är strålande bra. Även gitarrerna. Mysigt arrat här. Trummorna låter lite dova tycker jag. Virveln låter papprig och har något skumt reverb också. Känns lite slarvigt igen på melodigitarren kring 6.00.

Trummorna har samma mix genom hela låten. Inklusive reverb et al. Trummorna är inspelade i olik partier dock, vilket betyder mycket för skinnen. Vriveln är stämd "för hand" - alltså, virveln är djup (typ 30cm) och skinnet är spänt utan verktyg, skinnet fladdrar som seglen i Volvo OCean Race med andra ord. Dessutom är den tejpad. Samma princip är genom hela låten, men lite beroende på spelsitl har den blivit lite olika i de olika partierna. Gäller din kommentar virveln i detta parti, eller i hela låten? Jag har satt min kropp och själ ner i trummixen, jag skulle inte villa att den var avskyvärd i slutresultatet eftersom inlärningskurvan (spela, micka, inspela, mixa) har varit väldigt brant.

Citera
Delen som kom efter där kring 11.00 var lite transportsträcka. En annan tonart kanske hade piggat upp.

Jag vet, men "torgpartiet" är totalt extempore, första tagningar och totalt molto rubato - min darling som jag inte kan skippa numera.

Citera
Guns and roses-partiet vid 13.20 är bra. Lite kraftfullare sång hade nog inte skadat här.

November Rain utropat :) Tack för det, träff och sjönk. Detta hörde till mitt experimentparti i låten. Kan man göra de sounden hemma som de stora hjältarna gjorde för megabucks i megastudionj. Jag tycker man kommer ganska nära.

Citera
Avslutande klockspelsdelen är vacker. Snyggt! Låten kunde slutat vid 17.33


Eftersom både du och Johan har sagt exakt detta så kommer det att bli så. Versionen före denna publicerade version hade ännu mera på slutet, men nu tar vi kål på alla darlingar och flyuttar dom till intron för nästa låt.

Bara för att få det sagt, det är min tvättmaskin som centrifugerar där på slutet.

Citera
Jag tycker det överlag är bra nivå på sången. Skönt att inte alltid ha leadsången in the face. Ibland är det bra att liksom få lyssna lite noggrannare än vanligt för att kunna höra texten. Och det kan man här.

Jag höjer sången på vissa parti med ca 0.5dB. Bara för att. I mina auratone mono är sången för hög redan nu, men i stereolyssning så är nivån lite under min smak. Men ganska nära.


Citera
Mixen är på det hela taget väldigt bra. Trummorna undantaget.

Samma fråga som tidigare. Är trummorna skit hela låten igenom?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Näe, tycker inte att trummorna låter illa, men allra snyggast är de ju på Mahans parti.
Vilken episk musik, det skulle kunna göras en häftig film till den här berättelsen :rolleyes:

Fascinerande resa..har lyssnat lite i etapper, men är nu igenom hela och några noteringar jag gjorde på vägen:
Tunga gitarrer, känns som det mest bärande instrumentet i detta stycke.
Vid 9 min sjungs en skön melodi med "Hey ho"-mansstämmor..stiligt.
Från 11:55 till 13:00 sticker det ut med snygg sångslinga ackompanjerade av fina ljusa stämmor, det gillar jag!
Från 14 min blir det lite Guns of roses ett tag, och från 15:08 till 16:04 är det här stycket som starkast i mina öron ^_^

Uttrycksfull röst du har, den gör sej så bra i detta ödesmättade verk.
Imponerande arbete som gjorts, det är spännande att lyssna på och jag gillar det :D
Ses i Stockholm då, i december!

/Marre

 
« Senast ändrad: 27.10.2012, 15:43:29 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Imponerande mycket jobb du lagt ner! :) Ska inte fastna vid detaljer - många andra har kommenterat det redan och jag sitter inte vid tillräckligt bra lyssning just nu... Även om jag inte gillar allt så får jag aldrig tråkigt trots att det är ett långt stycke - tycker det är ett gott betyg! ;-) Däremot saknar jag en hook i början som väcker intresset...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har uppenbarligen fokuserat på ett tema!  :lol:
Mycket jobb bakom inspelningen och arrangemanget.
Jag skulle vilja ha mer basfrekvenser då jag lyssnar men antar att du har bättre koll än jag så jag nämner väl inte det.
Sen gillade jag inte riktigt det här virveltrumljudet som jag hörde i första halvan men det är jag det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citera
Mixen är på det hela taget väldigt bra. Trummorna undantaget.

Samma fråga som tidigare. Är trummorna skit hela låten igenom?

Skit är verkligen att ta i. Soundet på resten i produktionen är verkligen toppklass och då sticker trummorna ut som något under toppklass. Jag har själv inte kompetens att tala om varför jag inte tycker det låter super, men i mina öron är soundet lite åt det hållet vi själva fick till när vi mickade upp trummor med sångmikar och spelade in på kasettportastudio. Främst är det alltså virvel, men särskilt cymbalerna som blir lite fnissiga hör jag när jag lyssnar i hörlurar nu. Lyssnat igenom hela kalaset tre gånger på raken nu och måste verkligen säga att detta är vansinnigt bra och intressant lyssning hela vägen igenom. Du säger att du inte är gitarrist, men det är inte många gitarrister som är så här påhittiga och progressiva under så lång tid som detta verk pågår. Visst, det är inte supertajt alltid och det kan du fixa om du vill.

Jag är gärna med och spelar lite som svar på din "inbjudan" tidigare. Skicka ett pm med gitarrfritt på de delar du vill ha hjälp med så ska vi se vad jag kan hitta på.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu ser jag att jag inte var först men att kommentera virveln. Papprig var ett bra ord från Wernborg, det är nog så jag skulle beskriva min upplevelse av virvelljudet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

jag får öppna trumpaketet imorgon och kolla rums och oh för cymbalerna och virvelmickarna. soundet är olika under olika partier vilket beror  saker, får se vad jag kan göra åt det.

wernborg har en privatfil på soundcloud, men kanske kag måste skicka en länk? jag vet inte hur det fungerar riktigt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Första inläget uppdaterat med hoppeligen lite bättre trummor, eller så är det betydligt sämra. Ljudet är papprigt, för det är så jag velat ha det och så är det inspelat. Modifierade reverbet och soundet lite.

Slutet omformat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har lyssnat en gång till. Det tål att lyssnas på många gånger.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

virveln pch trummorna, sångnivåer. det är kanske det som är intressantast.

tack åt alla som orkar, det är ju inte lätt på något sätt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har kört mixen i alla lyssningar jag har och hos mig låter det fantastiskt bra.

Virveln är mycket av en smakfråga till egna referenser.Hos mig låter den bra,och förstör inget i ljudbilden varken i denna mix eller i förra.Den gör vad den ska,håller pulsen och hörs perfekt i ljudbilden.
En annan kul disskussion är baskaggen,men har inget med ovanstående att göra.Här sitter den som den ska.Dvs,den hörs inte men den känns.Läste i en musiktidning för en massa år sedan där en mixguru skrev:"baskaggen skall inte höras,den skall kännas".I förhållande till det så är du helt rätt ute.

Jag har inget att tillägga Tsm,det är ett stort stycke med spännande och musikaliskt kluriga infall som tilltalar mig samt en riktigt bra ljudbild.

Mike


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Snyggt TSMalmbe!
Spännande stycke.

4/5...hade det varit lite starkare sångmelodier, mindre cymbalspel(gillar inte splashen) och att det inte blir så kyrkliga körer.
...mer rock än "operateater" hade varit grymt.

Måste lyssna mera!!

Bra jobbat!


Utloggad tsmalmbe

mike: bas och bastrumma är det svåraste. bra att det fungerar hos dig.

rocker: tack, smaken och baken.... det skulle vara kyrkligt denna gång.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...intressant detta :) Kunde vara något PF/Waters hittat på! Concept album FTW!


Utloggad tsmalmbe

...intressant detta :) Kunde vara något PF/Waters hittat på! Concept album FTW!

det borde finnas två andra liknande låtar av mig under färdiga demon, ifall intresserad. de skall mixas om ännu, sedan skall konceptalbumet fixas :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ja jäklar, en hel roman detta  :D
Inne på femte lyssningen tror jag. Kommer att tänka på "Fågeln som vrider upp världen" av  Haruki Murakami.... å så smyger sig Godley&Creme in här och där.

Det där med trumsound är en smaksak.. i mina öron låter det helt övertygande.

Övertygande alltså ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad tsmalmbe

Nyaste versionen. Trummorna lite ombyggda - igen. Lite mer automatisering.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Flyttad till färdiga. Klappat och klart.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.