Kontrollrummet

Tigersoul - Allt som man kan ha

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Fick en historia till mig igår kväll som jag plitade ner lite grovt. Hade tänkt mig det skulle bli ett nästan lite countryakigt sound i slutänden? Arr'et som är nu är bara en testbed egentligen för texten (red anm: som nu är utbyggt något). Har lite problem med takten i melodin som måste fixas här o var. Det är hela tiden mycket text att få in som gör allt lite knöligt på flera sätt. Känns som tidslinjen är ojämn också (att historian stundtals snabbspolas) men jag hade som mål att få in den på max 4 minuter så det blev en "battle with time". Flera korrigeringar krävs sannolikt, tänkte ändå lägga upp den för lite comments, se vad ni tycker om idéen. Nu ÄR den också för lång med sin extra vers  :(

EDIT: fixade de värsta problemen i texten o gjorde ett lite mer fullständigt arr om än långt ifrån färdigt. Frugan tyckte inte om den *skrattar* Sävlig tråkig o alldeles för lång tyckte hon och det är sant att den blir alldeles för lång, å andra sidan ska väl sådana här berättelse-låtar inte precis innehålla pukor o trumpeter. Några förslag? Har en känsla av att det blev lite "brick wall" här, börjar nog på något nytt istället, eller än bättre: gör klart något annat  <_<

ps: slasksång o kören är "fuskkör" naturligtvis (melodyne) men en liten illustration för vad jag tänkt ;)

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/allt-som-man-kan-ha

Låttext (var beredd är en bit):

I ett hus nånstans i katrineholm
Har en man fått nog av allt
Han tar upp sin telefon o ringer SAS

Ge mig enkelbiljett nånstans
Spelar inte nån roll vart
Han packar i en kasse och går ut

Nyckeln till hans stora hus
Lämnar han i dotterns fack
Tillsammans med två rader, på en lapp

Ref

Jag vet att jag har allt som man ska ha
Jag har gjort allting i livet som man ska
Nu kan jag inte hålla mig tillbaka
något mer, jag hoppas ni förstår en vacker dag

Samma dag står han i LA
Inga planer, inga mål
Vad som helst får hända, denna färd

I hyrbil far han österut
Ingen karta vill han ha
Mobilen ligger hemma på hans bord

Han stannar till i en liten by,
Börjar prata med ett par
Dom frågar vart han är på väg nånstans

Ref

Soluppgång på en öde väg,
Han har sovit i sin bil,
Munkar sen igår får duga gott

Mitt i öknens torra damm
Står en kvinna (o) söker lift
Lockad av en chans han stannar till

Han trollbinds utav hennes charm
Och till vegas färden bär                     
Till tonerna av radio dessert star

Ref

Det ter sig att dom blir ett par
Hon är strippa på en klubb
Ett lägenhetshotell blir deras hem

Dom delar samma livsåsyn
Man ska leva här och nu
Båda har dom flytt från andra liv

Allting går till fest och sprit
Inga framtidsplaner finns
Och för en tid så mår han som en kung

Ref

Spriten är snart inte nog
Han börjar med kokain
Och mycket vill ha mer, när tiden går

Dö när du ännu är vid liv,
Var ett motto som han sa,
Och snart så blev det mer än bara ord

Ingen märker någonting
När han drunknar i en pool
En överdos beseglade hans ord

Ref
« Senast ändrad: 24.10.2012, 00:25:46 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hallå där Tigersoul

Håller nog med frugan. Väl lång vad gäller själva låten och texten. En sorglig historia, där jag förstår att texten måste gå fram, men visst går den väl att frisera utan att tappa själva tråden (förståelsen).
Melodin och det musikaliska är inte så tokigt, kanske blir sången lite "släpig" kan det vara tempot ?
Så tycker jag, men jobba på, för visst kan det bli nåt med tiden.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tycker ändå att den har fint sound i sin enkelhet, och håller med -om man ska lyssna på texten så ska arret vara enkelt med gitarr. Tempot är lagom tycker jag, och inte behöver alla låtar vara muntra heller! Så det är nog bara att putsa det sista på den  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag övervägde faktiskt i början att köra en variant med märkbart högre tempo, men noterade att det gjorde tonen lätt tragikomisk och lite ytlig, nästan nästan på vippen till lite dansbandskänsla *skrattar o viftar med armen* så jag höll mig till alternativ 1.

Däremot är den ju alldeles för lång. Jag hade en version med en vers mindre låg uppe innan men där komprimerades alla händelser ihop något oerhört i sista versen o det blev riktigt konstigt. Om jag ska banta den måste den nog därför skrivas om rakt över så man komprimerar linjärt så att säga ;)

Sen är den ju lite händelselös också, antar den här typen av låtar är svåra i huvud taget. Historian måste vara så intressant att den driver intresset och jag tror varken en fyrverkeri-refräng eller ett mer komplicerat arr skulle passa särskilt bra. Klurigt, väldigt klurigt faktiskt.

EDIT: Vet inte om någon noterat det, men visst fasen är låten en medelålders (mannen i berättelsen är i den åldern) country-version av Gyllene tider's "Billy"? :P Även den är ganska lång o "trist" när jag tänker efter. Men han väntar in trummor o bas o om jag inte minns fel finns det ett solo också. Måste banne mig lyssna på den, få någon idé kanske.
« Senast ändrad: 24.10.2012, 12:36:09 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se