Kontrollrummet

Inspelning - nivåer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Riktigt elementära frågor pt 1.

1.
När man spelar in till en kanal ska man väl försöka få in så mycket att mätarna vid max-signal nästan slår över på rött

2.
När man har spelat in och ska mixa så ställer man väl ner till noll och drar bara upp lite för att sen lägga på kompressor och eq och andra pluggar.
och då se till att det finns utrymmer kvar upp till det röda (headroom?).
Om då den totala volymen på spåret slår i taket ska man då sänka det inspelade eller volymen på pluggen? Även fast inte out 1-2 eller master slår i taket.
Ex på Logics channel eq finns en master gain. Om man drar ner på den är det då volymen på eqn man drar ner eller det inspelade och eq?

3. Vad är out 1-2 och vad är master - vad är skillnaden?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
1: Spelar du in i Logic med 24 bitar behöver (SKA) du inte ligga nära noll. Du har mängder med dynamik nedåt, men taket (nollan) är betonghårt och överstyrning ger därmed ofelbart dist. Bättre då att spela in svagt och lyfta upp nivån under mixningen. Notera att detta gäller när du spelar in spåret.

2: Viktigt att inte master (out 1-2) slår in på rött när du "bouncar" den färdiga mixen. Samma sak gäller där - så fort materialet ska hamna på "fil" så får det inte vara inne på rött. I detta fall ska man däremot försöka komma nära noll, eftersom det är "slutresultatet" - en limiter är bra. Ska du mastra efteråt, då bör du däremot lämna mariginal.

3. Master styr nivån på alla utgångar, även om du skulle mixa för surround. Mixar du vanlig stereo så gör out 1-2 och master-reglarna "samma sak" efter varandra. Då kan/bör man låta Masterkanalen vara.

Kommentar till 1 och 2: Nivåer och DAW är lite speciellt jämfört med analog inspelning. En "inspelning" = fil får inte spelas in på rött, då också disten spelas in - inspelningen är förstörd. Men internt i DAWens mixer finns närapå oändligt headroom. Har du t ex pluggar som lyfter nivån till rött så distar inte DAW-mixern. Det viktiga är att det inte går över rött på utgången (out 1-2). Men det räcker med att sänka nivån bara på out 1-2-kanalen, t ex genom att sätta en gain-plugg som dämpar så du får rätt nivå ut. Fördelen att göra så: Har du en bra mix, men som styr över på utgången så måste du inte gå in och sänka alla kanalerna för att få ner nivån - det räcker att du gör det på utgången.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack Hasse!

Jag som trott att det gällde att spela in så högt som möjligt utan att slå över på rött! :wacko:

Förstår inte riktigt 1.
Vad menas med noll?
När man spelar in så finns det ju en regel på kanalen som jag brukar låta vara på 0 (den står alltid på det när man gör ett nytt spår)
Men när jag spelar in så vrider jag upp gain på ljudkortet så att den färgade mätaren går upp på det gula och lite rött (det kan bli en siffra i den lilla rutan som då blir röd över "mätarstapeln")

Även på 2 - vad menas med noll på out 1-2
Är det när det slår i "taket" och blir röda streck - för det är väl inte att regeln ska stå på noll
« Senast ändrad: 22.10.2012, 21:45:57 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Nu finns något som man måste tänka på (udda jfr analog inspelning),men som jag ser att du greppat redan: Om man spelar in i Logic så påverkar inte regel eller plugins nivån på själva inspelningen! Denna nivå sätts i ljudkortet. Just när man spelar in (eller använder imput monitor) så visar kanalens mätare nivån, men den går inte att påverka annat än via ljudkortet (och dess inställningar). Plugins (inkl gain) och regel påverkar ljudet EFTER inspelat spår!

Till frågorna: Noll är när mätaren går till max. Via regeln kan man vid mixning förstärka +6dB (eller givetvis dra ner mot "tyst"). Skalan betyder att "noll" är opåverkad signal, minus-dB är minskning och plus-dB är förstärkning. Du gör rätt i att skruva på ljudkortets gain tills du närmar dig max. Mätaren visar toppvärdet och dessutom finns en siffra som fastnar på maxvärdet - det går alltså att se om man någonstans i inspelningen gått för högt.

För att vara riktigt säker på (när man spelar in "riktiga" ljud) att man inte råkar styra över och därmed sabba en tagning så minskar man nivån så att (förväntad) max signal hamnar runt minus 10dB. Då har man gott om plats för ev. oväntade toppar, men ändå massor av dynamik nedåt (24 bitars inspelning medger i teorin 144dB dynamik).

När det gäller out 1-2: Låt regeln stå på noll när du spelar in och mixar. Om det blir för starkt (mätaren slår i taket) så kan man dra ner regeln, alt. sätta in en Gain-plugg med dämpning i insert. Jag föredrar det senare för det är lättare att hålla koll på regeln om jag automatiserar out 1-2-regeln (för t ex fade-out).
« Senast ändrad: 22.10.2012, 23:10:11 by HasseFX »


Utloggad tsmalmbe

dynamik är dynamik och teori. 144db i all ära, men det är mer en fråga om noggrannhet, inte kvalitet. poängen ligger i följande. om ljudkortet och hela kedjan har en dålig snratio är den dålig oberoende av bitdjup i adomvandlingen. och oberoende bitdjup så bör man ha headroom i inspelningen då man kör digitalt. nollan är alltså noll dbfs fullscale som betyder att har alla bittar i bruk, och praktiken därefter betyder dist. men på analoga sidan skall man ortfarande ha ordentlig signal, för där blir det inte bättre med mera bittar på digitala sidan. nolla i digitala världen ha ofta en ekvivalens i digitala världen, ibland +25dbv. db är allstå bara en skala, logartmisk, de bokstäverna som står efter berättar vad för storhet skalan beskriver. en obalanserad signal på -10 betyder i sin tur oftast 750 mV spänning. spännande ellerhur?

så cykeln skall fortfarande ha enstark sinal på analoga sidan, men akta sig för nollan.

och rötTgultgrönt. mätarna mäter olika saker. digitaldist är i teorin dan en enda nolla, ibland mäta det som två nollor i rad, ibland 3. och ljudkortsingångar,mixers, utgångar har ofta rött kring -2dbfs ekvivalent (eftersom dessa oftast mäter på analoga sidan). exempel, körjag ut och in en ka start signal via mina omvandlare (loop) så vet jagatt det inte fistar men likväl har jagröd led på omvandlaren, två röda på mnitoroxern, ingen röd i cubase, röd på analoga vumätaren, och justundernollan på min digitala mätare. det enda jag litar på som korrekt är rtws digimätare, allt annat är nice to know.

nihar båda alltså lite rätt och lite oklara begrepp.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

tilägg. nån borde rit upp en ordentlig flowchart för gainstaging , inklusive analogasidan, ad, och kedjan i dawen ocskå, slutandes på da:n.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Stort tack igen till HasseFX!
och också till tsmalmbe

Kopierar och klistrar in i min personliga handbok för inspelning!

Några frågetecken blir till utropstecken
men det uppstår också några nya frågetecken
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Bitdjupet fungerar väl ungefär som upplösningen på en digital bild.. dvs, mellanrummet mellan lägsta och högsta blir större ju högre bitdepth du har?

Alltså, att du gör t.ex en bild högupplöst för att du ska få in alla fina detaljer i bilden.. samt att det alltid blir snyggare att minska storleket på en stor bild än att göra en liten bild större? Pratar i bildmetafor iom att jag inte riktigt vet vad det kallas men detta är det jag fått på känn att det fungerar som.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bitdjupet fungerar väl ungefär som upplösningen på en digital bild.. dvs, mellanrummet mellan lägsta och högsta blir större ju högre bitdepth du har?

Alltså, att du gör t.ex en bild högupplöst för att du ska få in alla fina detaljer i bilden.. samt att det alltid blir snyggare att minska storleket på en stor bild än att göra en liten bild större? Pratar i bildmetafor iom att jag inte riktigt vet vad det kallas men detta är det jag fått på känn att det fungerar som.

Ja den metaforen kan du använda, dessutom i ett steg till :)  Det tsmbale är inne på är att analogkretsarna och själva D/A-omvandlarna har sämre prestanda än vad ett 24-bitars system använder. En bra användning av bildmetaforen är antalet megapixels i en kamera - den definierar på samma sätt den teoretiska upplösningen men säger inte så mycket om resultatet - hur bra optiken är, ljuskänslighet, färger etc.  En 12MP mobil jfr en 7MP systemkamera t.ex!