Kontrollrummet

HasseFX - Waltz (akustiskt)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Låtnamn: Waltz
Artist: HasseFX
Kompositör: HasseFX
Mix/prod: HasseFX
Format: mp3
Låtlängd: 4,05
Inspelad i september 2010

Eftersom det postats så mycket fint akustiskt material senaste tiden så grävde jag i gömmorna efter vad jag har på fil. Hittade denna från 2010, egentligen en test av ett "redskap" som kommer in på slutet  ^_^ men hur som helst är det en improvisatorisk lek mellan mig själv på nylonsträngad och mig själv på piano (stafett-inspelat), utan egentliga redigeringar (finns ju inga fel i improvisation  :rolleyes:). Inget större jobb nedlagt på mixen eftersom gitarren inte förtjänar det (se nedan).

Lägger den i "färdiga" eftersom jag knappas gör om den, men kommentera gärna :)


Tyvärr får jag aldrig till några bra tagningar med nylonsträngad - mina dåliga naglar gör att jag ger upp mer seriösa försök :(  Avundas dem som har bas-plektrum till naglar (mina är mer som torkad vass).


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Trevligt, kanske en aning för mkt/jobbig typ av reverb, o det är någon baston som känns lite överdominant men det kan vara basåtergivningen i rummet har inte dubbelkollat med lurarna, man börjar dock nästan lära sig vilka frekvenser som beror på det ;)

Trevlig lyssning!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härlig kör! Mjukvara alltså? dam damm damm Häftigt om det är mjukvara, de sjunger ju ord!!!

Vid 1.30 ungefär skulle gärna en flöjtist komma in och spela nån fin melodi.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härligt tack för den Hasse. Skulle också gärna vilja veta vad kören är låter riktigt bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det var en fin lyssning!
Reagerade först på ljudet på gitarren i inledningen - lät lite "plastigt"
Men när pianot kom igång glömde jag det.
Bra vilsamt stycke och när kören kommer in riktigt bra - särskilt det allra sista partiet - Vad är det för kör?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Robin Frejd

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Det var en riktigt bra låt! Sveptes verkligen med! Väldigt mysig.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
mmm akustiskt, lyxigt och snyggt. Kören, hur fixade du den?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Mmmm.. Wind&Wuthering  :) blir ju sugen att lägga lite mellotroner!  :D  Grymt bra!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna harmonier och riktigt avkopplande med ett stänk av vemod.
Pianot och kören låter snyggt! Kanske lite mycket reverb på gitarren......
Rogivande!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ojoj... ^_^ Tack för alla kommentarerna!

Trevligt, kanske en aning för mkt/jobbig typ av reverb, o det är någon baston som känns lite överdominant men det kan vara basåtergivningen i rummet har inte dubbelkollat med lurarna, man börjar dock nästan lära sig vilka frekvenser som beror på det ;)

Trevlig lyssning!

Ja det är rätt "träigt" och lite bumligt kring 110 Hz (A). Reverb kommer med resonanser som man får väga in i ljudbilden. Försöker alltid hitta ett rum, på gott och ont, även när jag spelar - gör mycket för spelkänslan!

Vilsamt och skönt. Räcker så!  :)

Tack :)

Härlig kör! Mjukvara alltså? dam damm damm Häftigt om det är mjukvara, de sjunger ju ord!!!

Vid 1.30 ungefär skulle gärna en flöjtist komma in och spela nån fin melodi.

...lätt att det blir "syntetiskt" om en soloflöjt i sammanhanget...

Härligt tack för den Hasse. Skulle också gärna vilja veta vad kören är låter riktigt bra.

Tack!  ^_^ Se nedan!

Det var en fin lyssning!
Reagerade först på ljudet på gitarren i inledningen - lät lite "plastigt"
Men när pianot kom igång glömde jag det.
Bra vilsamt stycke och när kören kommer in riktigt bra - särskilt det allra sista partiet - Vad är det för kör?

Tack! :) Att det låter plastigt kan nog bero på det fula anslaget och mik-inställning (det är en Variax 300 Nylon). Kommer nog inte heller väldigt nära en fin "äkta" gitarr/mik-kombination.

Det var en riktigt bra låt! Sveptes verkligen med! Väldigt mysig.

Tack! :) Det är ett par enkla gitarr-teman som jag lekt runt lite med och "chase-improviserat" mellan gitarr och piano.

mmm akustiskt, lyxigt och snyggt. Kören, hur fixade du den?

Tackar :)  OK, kören är EW Symphonic Choir och tillhörande Word Builder som jag fick chansen att leka lite med. Rätt "smalt" verktyg men väldigt kompetent. Verkar mest användas för "Game of Throne-stuk" och spelmusik, men kul att testa lite mer låmälda saker :) Kanske lånar in lite till progressive-projektet, om man undviker klyschorna (eller inte  :rolleyes:)

Mmmm.. Wind&Wuthering  :) blir ju sugen att lägga lite mellotroner!  :D  Grymt bra!

 :P  Hackett har varit en förebild, speciellt just efter Genesis-avhoppet, även om Horizon tillhör obligatoriska katalogen, sidan om Cavataina och sydamerikanerna...

Sköna harmonier och riktigt avkopplande med ett stänk av vemod.
Pianot och kören låter snyggt! Kanske lite mycket reverb på gitarren......
Rogivande!
/Asti

Ja lite vemod kan det nog vara :) Men kan det bli för mycket reverb?? Någonsin??  :rolleyes:  Men såklart - pianot är lite klubb-nära-intimt och gitarren i ett rätt "blött" rum av trä...  :unsure: 


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fint här Hasse..

Kören var fetgrym! Behagligt stycke utan stress.Passar fint till den lågtstående höstsolen som knappt ger plusgrader till en frostigt vinterförberedd gräsmatta - utanför mitt fönster.

Tack för musiken

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ah då är jag med, ja några stora fel på reverbet är det inte, är ingen katastrof på något sätt ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vilsamt och skönt - skulle dock vilja ha instrumenten lite närmare örat...alltså lite mindre reverb

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Fräsigt...mycket pampigt med kören...får också lite spelkänsla...dom första äventyrsspelen på PC som hade multimedia drag...Phantasmagoria typ!
Snyggt!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket Eric Satie, på ett bra sätt. Snygga fraser som man kanske skulle kunna tänka sig bands ihop till något mer sammanhängande efter ett tag? :) Vet inte hur det skulle se ut rent konkret, men jag brukar tycka så om Satie (han utvecklar ju sina gnossienes på det viset).


Nu hör jag på sluttampen att det blir mer kinesiskt och så en vikingakör på det :D Snyggt!
« Senast ändrad: 22.10.2012, 18:25:05 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så vilsam och harmonisk musik med rymd :wub:

Underbart!

Mina associationer går till denna, i versen då, älskar ju de här harmerna ^_^
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fint här Hasse..

Kören var fetgrym! Behagligt stycke utan stress.Passar fint till den lågtstående höstsolen som knappt ger plusgrader till en frostigt vinterförberedd gräsmatta - utanför mitt fönster.

Tack för musiken

Mike

Tack Mike! Ja stämningsmusik helt klart - lek runt improviserade teman! :)

Kanon!
Musikaliskt som bare den.
Låter hur bra som helst som helhet, reverb är en smaksak sånt kan ha åsikter om men det finns inga lagar.

Roligt att det var variax gura :)
Kören grym!

(Har provat lite på du vet vad...)

Tack! :) Ja Variaxen är tänkt mest för live, men den är smidig och jag vill gärna få den att fungera tillräckligt bra för inspelning också.

Ah då är jag med, ja några stora fel på reverbet är det inte, är ingen katastrof på något sätt ;)

:D  Katastrof hoppas jag inte, men torrheten är en smaksak även i musik  :rolleyes:

Vilsamt och skönt - skulle dock vilja ha instrumenten lite närmare örat...alltså lite mindre reverb

/Gurano

Tack Gurano! De lär inte hamna så värst mycket närmare (har viss aversion mot närmikat) ;)

Fräsigt...mycket pampigt med kören...får också lite spelkänsla...dom första äventyrsspelen på PC som hade multimedia drag...Phantasmagoria typ!
Snyggt!

Ja kören blir fetstor med alla stämmorna! Finns en del demos med "passande" lyrik typ "In the Caves of Mordor..." på EWs sida  :lol:

Mycket Eric Satie, på ett bra sätt. Snygga fraser som man kanske skulle kunna tänka sig bands ihop till något mer sammanhängande efter ett tag? :) Vet inte hur det skulle se ut rent konkret, men jag brukar tycka så om Satie (han utvecklar ju sina gnossienes på det viset).


Nu hör jag på sluttampen att det blir mer kinesiskt och så en vikingakör på det :D Snyggt!

Tack för den referensen, Dividend  ^_^  Satie och "Di Franske" är stora favoriter för mig. Det enkla och nästan tveksamma. Det här är ju inget värst genomtänkt arr utan rätt så mycket improvisation, om än lite oortodoxt genomfört (hur man "jammar" med sig själv på två instrument ;))  Hoppas på att använda "tonspråket" på ett mer genomtänkt sätt framöver :)  Men vikingakör??  :unsure: :D

Så vilsam och harmonisk musik med rymd :wub:

Underbart!

Mina associationer går till denna, i versen då, älskar ju de här harmerna ^_^
[videosnutt]

Satie och Berhagen... :rolleyes:  Tack Marre! :)  Lasse är en fin låtsnickrare!!

Igen - stort tack till alla för att ni tar er tid att lyssna  :wub:


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Denna är ju väldigt skön. Skulle vilja ha en Utanmyra-version också. Lite tillbakalutad norrländskt vemod  -gärna med brasknaster i bakgrunden.:)

En liten detalj är att pianot blir väldigt dominant i mitten ungefär och 'dränker' gitarren (iallafall i mina lurar). Sen är det nog inoffociellt världsrekord i "The Abrupt Slut Competition".  :D

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil


(edit)
« Senast ändrad: 23.10.2012, 23:15:36 by HasseFX »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Känns lite svensk folkviseton, visjazz typ. Tycker reverbet är bra, definierar låten på nåt sätt.
Skönt och vilsamt. Gör du några låtar av senare datum, i år t.ex?


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Denna är ju väldigt skön. Skulle vilja ha en Utanmyra-version också. Lite tillbakalutad norrländskt vemod  -gärna med brasknaster i bakgrunden.:)

En liten detalj är att pianot blir väldigt dominant i mitten ungefär och 'dränker' gitarren (iallafall i mina lurar). Sen är det nog inoffociellt världsrekord i "The Abrupt Slut Competition".  :D

/Mein

Knattret får lyssnaren bidra med själv, gärna med en egen äkta brasa! Ja pianot tar över i mitten (med all rätt med tanke på vad gitarristen håller på med ;)). Slutet hade jag en bra bortförklaring till men den omfattar ett copyright infringment så jag avstår  :rolleyes:


Känns lite svensk folkviseton, visjazz typ. Tycker reverbet är bra, definierar låten på nåt sätt.
Skönt och vilsamt. Gör du några låtar av senare datum, i år t.ex?

Tack, Tokai! :) Ja det blir lätt man halkar in i de skalorna (och stämningen) och jag gillar att lyssna på sådan musik själv (Jan J, Ale Möller etc).  Nej jag har i princip inte spelat in något alls under 2012 av olika skäl. Det senaste var nog det första stycket jag postade här, färdigt förra nyåret cirka... Har utlovat ett jätteprojekt som jag precis påbörjat. Kan ta några månader/år - i övrigt inget konkret.