Kontrollrummet

Vilken e-post?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Halloj!
Min gamla e-postserver Bostream går i graven och jag måste byta epostadress. Ville bara höra om någon är bättre än den andra. Har en hotmail-adress mest för skräpmail. Skulle helst vilja ha en adress där servern kan ta emot stora mail och inte nån fånig begränsning på fjuttiga 10 MB eller nåt. G-mail kör många med. Är den bra?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Gmail kör jag och funkar kanon! Vad som är bra är ju att du även för tillgång till "Drive", typ kalkylark, textdokument osv som lätt kan delas med andra genom "Drive". Kostar inget och funkar kalas!  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
.....och jag kör Hotmail. Med hotmailkontot följer ju Skydrive med gratis 7Gb som är implementerat med hotmail. Smidigt att bara ladda upp dom filer du vill dela med en länk. Upp till 2Gb stora filer tillåts att dela i dagsläget. Funkar kanon det med och snabbt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har utöver de två nämnda även mail hos yahoo men av gammal vana är det min äldsta (hotmail) epost-adress jag använder mest. Den och gmail verkar ha motsvarande fördelar och troligen liknande nackdelar...

 :unsure:  Med tiden lär de sig det mesta om oss och våra vanor   :unsure:
« Senast ändrad: 19.10.2012, 09:44:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
G-mail är bra fast den tidigare versionen var bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
I stort sett alla dom stora (Gmail, Hotmail etc..) har 25 mb som gräns för ett enskilt mail. Varken gmail eller hotmail har längre några större problem med spam. Hugget som stucket!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I stort sett alla dom stora (Gmail, Hotmail etc..) har 25 mb som gräns för ett enskilt mail. Varken gmail eller hotmail har längre några större problem med spam. Hugget som stucket!

Hotmail har 50mb som max för utgående och 25mb för inkommande. 100mb utgående för plusversionen.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
yahoo  :D
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Av de där gratis-mailen, är det väl gmail som anses mest "seriöst". Hotmail och Yahoomail är typiska spam-domäner som många sorterar bort automatiskt. Bäst är förstås alltid en egen domän...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Smaken-bakenläge tydligen. Tack för många och bra synpunkter. KR rules...still!  B)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
.....och jag kör Hotmail. Med hotmailkontot följer ju Skydrive med gratis 7Gb som är implementerat med hotmail. Smidigt att bara ladda upp dom filer du vill dela med en länk. Upp till 2Gb stora filer tillåts att dela i dagsläget. Funkar kanon det med och snabbt.

...och på Skydrive lade jag upp en ZIP innehållande 8 st egna gamla mp3-rippar som jag hade licensierat under CC...men de plockades bort utan meddelande eller förklaring... :ph34r:

Skydrive får ett stort långfinger uppkört där solen aldrig lyser in av mig!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Storebror ser dig.
Storebror har ett stort trubbigt finger som träffar Delete-knappen även då det inte ska.
Nyanser är inget för stora data-företag - vaddå egna mp3:or? Vill du få oss att tro att man kan skapa egna mp3:or av egen musik.

:angry: Glöm det -> DELETE  :ph34r:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Av de där gratis-mailen, är det väl gmail som anses mest "seriöst". Hotmail och Yahoomail är typiska spam-domäner som många sorterar bort automatiskt. Bäst är förstås alltid en egen domän...
Ur användarsynpunkt så får du nog mindre spam med Hotmail än med Gmail. Om banditerna använder hotmail eller yahoo att spamma från spelar mindre roll för Equality.

Egen domän kan man också knyta till gmail eller hotmail om man vill. Överkurs.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
.....och jag kör Hotmail. Med hotmailkontot följer ju Skydrive med gratis 7Gb som är implementerat med hotmail. Smidigt att bara ladda upp dom filer du vill dela med en länk. Upp till 2Gb stora filer tillåts att dela i dagsläget. Funkar kanon det med och snabbt.

...och på Skydrive lade jag upp en ZIP innehållande 8 st egna gamla mp3-rippar som jag hade licensierat under CC...men de plockades bort utan meddelande eller förklaring... :ph34r:

Skydrive får ett stort långfinger uppkört där solen aldrig lyser in av mig!

Nä, det är inte kul när dom gör så utan att kolla rättigheter. Själv har jag en massa mp3:or på min skydrive, både liggande "löst" och i zip och rar-filer som jag har som referensmusik och där är det mesta rippat från kommersiella skivor och har inte råkat ut för nåt sådant under dom åren jag använt Skydrive. Men vet att man råkat ut för sådant (att dom t.ex raderat ens egna mp3:or innehållandes ens egenkomponerande musik) även på andra lagringstjänster såsom Bredbandsbolagets Box, Asus Webstorage mfl, även på webhotell såsom One.com, så det är nog mest tillfälligheter och inte relaterat till en viss lagringstjänst utan kan hända var och vem som helst.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
.....och jag kör Hotmail. Med hotmailkontot följer ju Skydrive med gratis 7Gb som är implementerat med hotmail. Smidigt att bara ladda upp dom filer du vill dela med en länk. Upp till 2Gb stora filer tillåts att dela i dagsläget. Funkar kanon det med och snabbt.

...och på Skydrive lade jag upp en ZIP innehållande 8 st egna gamla mp3-rippar som jag hade licensierat under CC...men de plockades bort utan meddelande eller förklaring... :ph34r:

Skydrive får ett stort långfinger uppkört där solen aldrig lyser in av mig!

Nä, det är inte kul när dom gör så utan att kolla rättigheter. Själv har jag en massa mp3:or på min skydrive, både liggande "löst" och i zip och rar-filer som jag har som referensmusik och där är det mesta rippat från kommersiella skivor och har inte råkat ut för nåt sådant under dom åren jag använt Skydrive. Men vet att man råkat ut för sådant (att dom t.ex raderat ens egna mp3:or innehållandes ens egenkomponerande musik) även på andra lagringstjänster såsom Bredbandsbolagets Box, Asus Webstorage mfl, även på webhotell såsom One.com, så det är nog mest tillfälligheter och inte relaterat till en viss lagringstjänst utan kan hända var och vem som helst.

Dropbox!  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
I stort sett alla dom stora (Gmail, Hotmail etc..) har 25 mb som gräns för ett enskilt mail. Varken gmail eller hotmail har längre några större problem med spam. Hugget som stucket!

Hotmail har 50mb som max för utgående och 25mb för inkommande. 100mb utgående för plusversionen.
Se där ja.
Får man plusversion om man utökar sin Skydrive?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I stort sett alla dom stora (Gmail, Hotmail etc..) har 25 mb som gräns för ett enskilt mail. Varken gmail eller hotmail har längre några större problem med spam. Hugget som stucket!

Hotmail har 50mb som max för utgående och 25mb för inkommande. 100mb utgående för plusversionen.
Se där ja.
Får man plusversion om man utökar sin Skydrive?

Det kan jag tyvärr inte svara på. Men nu när jag gick in och kollade hos Microsoft så verkade som om dom ökat maxgränsen för bilagor till 100mb även för gratisversionen.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/hotmail/compare

Kan inte se någonstans att det endast gäller Hotmail Plus  :unsure:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Av de där gratis-mailen, är det väl gmail som anses mest "seriöst". Hotmail och Yahoomail är typiska spam-domäner som många sorterar bort automatiskt. Bäst är förstås alltid en egen domän...
Ur användarsynpunkt så får du nog mindre spam med Hotmail än med Gmail. Om banditerna använder hotmail eller yahoo att spamma från spelar mindre roll för Equality.

Nackdelen som jag antar Claes pekar på är att jag som skickar från Hotmail, kanske inte får mitt mail levererat för att mottagarmailservern använder sig av nån 'blacklist' där hotmail finns med.

Ibland kan det ta tid innan man kan få den svartlistan att uppdateras så att ex.vis. mailadressen  hotmail.com tas bort ur listan. Då väl det är gjort kan det ta tid innan den listan som mottagarens mailsystem använder sig av, har upptäckt att den listan den baserar sig på är uppdaterad, så att även sistnämnda lista uppdateras. Sånt här kan ta tid. Och man vill ju att mail man skickar ska komma fram, utan sånt strul.
« Senast ändrad: 20.10.2012, 15:52:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag använder home.se
De har visst köpts upp av Spray.
Jag har någon enklare variant som kostar 29 kr? i månaden?
Jag har den mest för att det var den första jag skaffade för sådär 15-20 år sen
adressen är så som jag vill ha en adress - mitt namn @home.se
funkar både med e-postklient och som webb-amil (men då en massa reklam)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Av de där gratis-mailen, är det väl gmail som anses mest "seriöst". Hotmail och Yahoomail är typiska spam-domäner som många sorterar bort automatiskt. Bäst är förstås alltid en egen domän...
Ur användarsynpunkt så får du nog mindre spam med Hotmail än med Gmail. Om banditerna använder hotmail eller yahoo att spamma från spelar mindre roll för Equality.

Nackdelen som jag antar Claes pekar på är att jag som skickar från Hotmail, kanske inte får mitt mail levererat för att mottagarmailservern använder sig av nån 'blacklist' där hotmail finns med.

Ibland kan det ta tid innan man kan få den svartlistan att uppdateras så att ex.vis. mailadressen  hotmail.com tas bort ur listan. Då väl det är gjort kan det ta tid innan den listan som mottagarens mailsystem använder sig av, har upptäckt att den listan den baserar sig på är uppdaterad, så att även sistnämnda lista uppdateras. Sånt här kan ta tid. Och man vill ju att mail man skickar ska komma fram, utan sånt strul.

Ja, fast njae. Finns nog ingen som blacklistar hela Hotmail. Möjligen om du arbetar någonstans där de bestämt att inte Hotmail tillåts möjligen. Men då har nog all webbmail blockats.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Av de där gratis-mailen, är det väl gmail som anses mest "seriöst". Hotmail och Yahoomail är typiska spam-domäner som många sorterar bort automatiskt. Bäst är förstås alltid en egen domän...
Ur användarsynpunkt så får du nog mindre spam med Hotmail än med Gmail. Om banditerna använder hotmail eller yahoo att spamma från spelar mindre roll för Equality.
Nackdelen som jag antar Claes pekar på är att jag som skickar från Hotmail, kanske inte får mitt mail levererat för att mottagarmailservern använder sig av nån 'blacklist' där hotmail finns med.

Ibland kan det ta tid innan man kan få den svartlistan att uppdateras så att ex.vis. mailadressen  hotmail.com tas bort ur listan. Då väl det är gjort kan det ta tid innan den listan som mottagarens mailsystem använder sig av, har upptäckt att den listan den baserar sig på är uppdaterad, så att även sistnämnda lista uppdateras. Sånt här kan ta tid. Och man vill ju att mail man skickar ska komma fram, utan sånt strul.
Ja, fast njae. Finns nog ingen som blacklistar hela Hotmail. Möjligen om du arbetar någonstans där de bestämt att inte Hotmail tillåts möjligen. Men då har nog all webbmail blockats.

Vi hade "the other way around". En av våra kunders mail kom inte fram till nån extern. Deras blacklist eller whitelist använde någon lista hos Microsoft. Och den korrigerats och uppdaterats tog det tid innan nästa uppdaterats.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Av de där gratis-mailen, är det väl gmail som anses mest "seriöst". Hotmail och Yahoomail är typiska spam-domäner som många sorterar bort automatiskt. Bäst är förstås alltid en egen domän...
Ur användarsynpunkt så får du nog mindre spam med Hotmail än med Gmail. Om banditerna använder hotmail eller yahoo att spamma från spelar mindre roll för Equality.
Nackdelen som jag antar Claes pekar på är att jag som skickar från Hotmail, kanske inte får mitt mail levererat för att mottagarmailservern använder sig av nån 'blacklist' där hotmail finns med.

Ibland kan det ta tid innan man kan få den svartlistan att uppdateras så att ex.vis. mailadressen  hotmail.com tas bort ur listan. Då väl det är gjort kan det ta tid innan den listan som mottagarens mailsystem använder sig av, har upptäckt att den listan den baserar sig på är uppdaterad, så att även sistnämnda lista uppdateras. Sånt här kan ta tid. Och man vill ju att mail man skickar ska komma fram, utan sånt strul.
Ja, fast njae. Finns nog ingen som blacklistar hela Hotmail. Möjligen om du arbetar någonstans där de bestämt att inte Hotmail tillåts möjligen. Men då har nog all webbmail blockats.

Vi hade "the other way around". En av våra kunders mail kom inte fram till nån extern. Deras blacklist eller whitelist använde någon lista hos Microsoft. Och den korrigerats och uppdaterats tog det tid innan nästa uppdaterats.
Stoppade dom sina egna mail?  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Arrghhh, deras = den externa som inte släppte fram mailen från vår kund!  :angry:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Var det hotmails fel?  :D

MaxB wrote:
The other way around
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Var det hotmails fel?  :D

MaxB wrote:
The other way around
Så då stoppade dom sina egna mail.  :lol: :lol:

Sorry, jag bara slösurfar...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Läser min mail mest via iPhonen numera. Är det nån som kör iCloud eller annars har erfarenheter? Kan man nå den via PC-datorer?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
G.mail, som redan sagts !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kört Gmail i några månader nu och jag tycker det är skitdåligt... Går inte att sortera mailen i datumordning, efter avsändare eller ämne. Inga sökfunktioner. Vidarebefordrar jag mailen händer det att bara halva mailet går vidare... Dagens i-landsproblem, sure men detta blev ett bottennapp. Kan tänka mig ett köpeprogram men inte hela officepaketet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Kört Gmail i några månader nu och jag tycker det är skitdåligt... Går inte att sortera mailen i datumordning, efter avsändare eller ämne. Inga sökfunktioner. Vidarebefordrar jag mailen händer det att bara halva mailet går vidare... Dagens i-landsproblem, sure men detta blev ett bottennapp. Kan tänka mig ett köpeprogram men inte hela officepaketet.

Allt du nämner går ju att göra, dock måste du ha ett program för att göra alla dom saker, kör du Gmail via hemsidan eller något program?

Gmail är nog bästa mailen som finns.

Jag antar du kör PC?
« Senast ändrad: 04.03.2013, 19:41:07 by Hellfog »
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kört Gmail i några månader nu och jag tycker det är skitdåligt... Går inte att sortera mailen i datumordning, efter avsändare eller ämne. Inga sökfunktioner. Vidarebefordrar jag mailen händer det att bara halva mailet går vidare... Dagens i-landsproblem, sure men detta blev ett bottennapp. Kan tänka mig ett köpeprogram men inte hela officepaketet.

Allt du nämner går ju att göra, dock måste du ha ett program för att göra alla dom saker, kör du Gmail via hemsidan eller något program?

Gmail är nog bästa mailen som finns.

Jag antar du kör PC?

Tack för snabbt svar. PC - ja. Något insticksprogram då? Jag kör gmail via https://mail.google.com/mail/osåvidare... Har jag bommat något nedladdningsprogram (gu förbjude!!) !!??  :wacko: :blink:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Det finns ett program som heter Mozilla Thunderbird som är en e-post klient för Windows...
Den är gratis och kan göra allt det du söker.

Kör en Google på Mozilla Thunderbird eller varför inte "free email client" och se vad du hittar....
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..sökfunktionen finns, klicka på "mer" övre listen,sedan filter, så kan du sortera på datum, ord, bifogad fil eller vad du vill. Man kan även söka där det står "Google" och sökfält. Tycker gmail har allt man behöver..  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Menar du i Mozilla Thunderbird nu Clemens (hej förresten) för i "mer" på sidan jag är inne på står det bara Markera som oläst, Markera som icke viktig, Lägg till aktiviteter....osv inte nåt om filter.

Ska kolla Mozilla Thunderbird Badlands. Tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Menar du i Mozilla Thunderbird nu Clemens (hej förresten) för i "mer" på sidan jag är inne på står det bara Markera som oläst, Markera som icke viktig, Lägg till aktiviteter....osv inte nåt om filter.

Ska kolla Mozilla Thunderbird Badlands. Tack!

Halloj!  :) Nä..Gmail..

Edit: Du måste markera något mail, då dyker "mer" listen upp med filtrera
« Senast ändrad: 04.03.2013, 21:56:40 by Clemens »