Kontrollrummet

Erbjudande från ett webradioföretag. Nåt att försöka sig på ?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag fick detta meddelande på Soundcloud:
Hello,

I've just enjoyed listening to Christmas Time. I work for Amazing Instore, we distribute music by new and emerging artists to play out in shops all across the UK and Ireland.
I'm currently scouting for Christmas music that we can playlist over the festive period. Is this something you'd be interested in?
We always pay artists whenever their music is played through our service. It's also worth me telling you that you retain full rights to your music too.
We've got an artist FAQ page here -
http://amazinginstore.com/artist.php
And a page about Christmas music here -
http://amazinginstore.com/crimbo.php
Please get in touch with me and I can give you more details.

I also really enjoy your other music and can see where we could use that once the Christmas period is over. It would be great if you could upload that too.

All the best,


Verkar vara baserat kring webradiokanalen Amazing Radio. Ser ut att vara ett seriöst företag och man kan t o m läsa om dem på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Amazing_Radio

Det påstår att ersättningen är 120gr större än spotifys, vilket inte säger mig nånting. Jag tolkar inte villkoren så att man binder sig till nånting för evigt, man kan ta bort låtarna man laddat upp om man blir signad eller stimmar musiken:
Great news, we've just been signed and are starting to get airtime everywhere, so we've joined the PRS. What does this mean for Amazing Instore?

Once you have notified us that your music has become PRS & PPL registered, and after we've congratulated you on your success, we'll then remove your music from our playlists.


Men denna skrivning på hemsidan gör mig fundersam.

Who are the PRS & PPL?

The PRS & PPL are royalty collection agencies in the UK. There are similar agencies the world over such as the BMI in America, GEMA in Germany, JASRAC in Japan. There are lots. If you or your music are signed up to any of the collection agencies then Amazing Instore can't promote your work.


Jag är ansluten till STIM via band som gav ut skivor för 15 år sedan, men har inte registrerat några nya verk sedan dess. Innebär det ändå att jag rökt? Om inte, finns det någon annan hake med detta?
« Senast ändrad: 18.10.2012, 22:56:21 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Grattis Rattlesnake!

Väldigt roligt, och en bekräftelse på att din musik är riktigt bra! (... fast det visste ju vi här på forumet redan :-)

Jag hade hoppat på det - såvida du inte är rädd att folk ska sno din musik och använda i andra sammanhang.
Jag _tror_ att PRS & PSL är någon slags motsvarigheter till STIM, men det _kan_ man strunta i... eller egentligen, om du vill vara noggrann kan du
- ringa STIM och fråga vad som gäller för internet-radio, de har ju avtal med Spotify vet jag
- kanske kan du skicka in en blankett till STIM där du registrerar dig för "Egenförvaltning", dvs du får då själv se till att tillvarata dina rättigheter. STIM bevakar inte längre åt dig, förutom när det gäller TV/Radio-broadcast... och som sagt... osäker vad gäller Internet-radio.  Jag har anmält mig för Egenförvaltning och markerat mina verk som LIB hos STIM, vilket innebär att den får säljas på Libraries royalty-fritt utan inblandning från STIM (återigen, med undantag för TV/Radio broadcast).

Själv har jag min musik på
- Spotify (betalar några ören då och då, har inte fått STIM-pengar därifrån ännu...)
- RadioSparx (betalar några ören då och då)
- Jango Airplay (för marknadsföringssyfte)
- Grooveshark (för marknadsföringssyfte)

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se