Forum > Demolåtar
Tigersoul - Som hon aldrig
Harmonica mike:
Det är ju hur bra som helst det här tigersjälen.Sista verren sitter ju som en smäck.
Mot radion och skotta in stålarna.
Mike
tigersoul:
--- Citat från: Clemens skrivet 20.10.2012, 22:28:03 ---Ja, bra pop tycker jag!.. lite problem med refrängen, tror det hänger ihop med att du har lika mycket stavelser i vers som refräng. Kan även tycka att sångsoundet flyter lite ovanpå och limmar inte riktigt, ingen större grej men reagerade lite. Kul med svensk text! :)
--- Slut citat ---
- Lika mycket stavelser, hänger inte med där riktigt får du gärna förklara lite närmare. Låtsoundet har jag inte tänkt så mkt på någon limbrist faktiskt, jag gjorde det i början men sen tycker jag att det har försvunnit men det KAN ju vara mina öron som vant sig också. Det är lite klurigt masteringmässigt för jag använder en tape plugin på flera ställen o även på master bussen som manglar ljudet på ett sätt jag inte är van vid så det är fortf lite inlärning att balansera den med andra grejor. Tänker du på någon särskild metod du saknar för "limmet"?
--- Citat från: Markus Broberg skrivet 20.10.2012, 20:32:29 ---Jag tycker det här är skitbra iaf!
--- Slut citat ---
--- Citat från: MaxB skrivet 20.10.2012, 22:00:47 ---Sådärja, nu händer det mer! Och det finns mer dynamik.
--- Slut citat ---
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 21.10.2012, 11:16:19 ---Det är ju hur bra som helst det här tigersjälen.Sista verren sitter ju som en smäck.
Mot radion och skotta in stålarna.
Mike
--- Slut citat ---
- Tackar tackar gott folk ;) jag känner nog fortfarande att refrängen KAN bli bättre, troligen allra bäst genom en omskrivning, samtidigt är den inte alls dålig när kören kom dit så jag står o väger nu, pilla om den igen eller börja packa ihop det här till en färdig låt. Behöver ju någon form av stick eller mellandel och en sista refräng också.
Asti:
Pröva en plockande (varje taktslag, på de tunnare strängarna och med plektrum), något distad elgura så fyller det
kanske ut refrängen ytterligare.... Eller två sådana likadana (fast två tagningar) utpanorerade åt varsitt håll.
Om inte det hjälper så kanske en kör i bakgrunden..... Höj förresten gärna orgeln en aning!
Men tyckte det hjälpte en hel del med det du gjort hittills!
/Asti
tigersoul:
--- Citat från: Asti skrivet 21.10.2012, 13:43:44 ---Pröva en plockande (varje taktslag, på de tunnare strängarna och med plektrum), något distad elgura så fyller det
kanske ut refrängen ytterligare.... Eller två sådana likadana (fast två tagningar) utpanorerade åt varsitt håll.
Om inte det hjälper så kanske en kör i bakgrunden..... Höj förresten gärna orgeln en aning!
Men tyckte det hjälpte en hel del med det du gjort hittills!
/Asti
--- Slut citat ---
Har du hört 2c? Det är körer o lite gura i bakgrunden med där, dock "teststatus" på båda då kören är "melodajnad" o guran programmerad. Hade lite problem med nivån på orgeln, ville också ha upp den lite men den vill gärna dominera i ljudbilden måste titta närmare på eq tror jag bestämt för upp en aning till borde den.
Nyaste versionen finns nu även överst.
Clemens:
När det gäller stavelser så menar jag att det är lika många ord/stavelser ( korta ) i stort, i vers och refräng. Något som jag tycker automatiskt gör att det lyfter är om man tex använder många ord/stavelser i versen så skall refrängen innehålla färre, mer långdragna stavelser, funkar lika bra tvärtom.. Jag har i alla fall märkt att om jag tänker så redan från början av låten så blir det bra mycket lättare att skriva en bra refräng om man har en stark vers.
När det gäller sångsoundet tror jag att det räcker med att skära lite "in the middle" så kommer rösten sätta sig bättre i mixen. Tänkte på en till sak nu när jag lyssnade, på gitarrkompet i början ligger ett ganska lång reverb, dock med lite "send". Kanske ta bort för att tighta till? tror det skulle funka bra med din röst som ju är torr... Allt detta småsaker, men kan bidra :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida