Forum > Demolåtar

Tigersoul - Som hon aldrig

<< < (3/9) > >>

cykeln:
Gillar öppningen och versmelodin jättemycket!
Bra sång och cool gitarr.
Tycker dock att refrängen mer känns som en brygga upp mot en refräng som inte kommer.
Tycker den skulle braka loss ordentligt och sen gå tillbaks till den snygga versen.
Ska lyssna igen - kanske jag har fel.
Hursom - snygg produktion

tigersoul:

--- Citat från: cykeln skrivet 18.10.2012, 22:37:50 ---Gillar öppningen och versmelodin jättemycket!
Bra sång och cool gitarr.
Tycker dock att refrängen mer känns som en brygga upp mot en refräng som inte kommer.
Tycker den skulle braka loss ordentligt och sen gå tillbaks till den snygga versen.
Ska lyssna igen - kanske jag har fel.
Hursom - snygg produktion

--- Slut citat ---

Jag har haft en liknande känsla stundtals vad gäller refrängen, samtidigt när jag pillat på tänkbara möjligheter till "ännu mer" så går det liksom över gränsen på något sätt. Men nog är den lite bryggig min refräng helt klart.

I övr: tack ;)

MaxB:
En refrängen skulle egentligen in redan vid 42.
En andra refräng skulle in vid 98 i nuvarande tidsräknare.
Jag har en ide eller uppfattning om hur en refräng i en sån här stil skulle kunna vara...

42-57 skulle du använda senare i låten, som en brygga eller stick eller vad det nu kan heta.

Eddi:
Håller med Cykeln refrängen känns mer som en brygga nu men det är ju ett utkast. Det jag retar mig mig mest på (bara för att jag är gammal och bräcklig) är avsaknande av rim och utveckling av temat. Hon drar - har tråkigt - hittar mannen i hennes liv - sen står hon på det förbaskade tåget igen - VAD HÄNDE?

tigersoul:
Jag bland-kommenterar lite snyggt här:

--- Citat från: MaxB skrivet 19.10.2012, 07:44:10 ---En refrängen skulle egentligen in redan vid 42.
En andra refräng skulle in vid 98 i nuvarande tidsräknare.
Jag har en ide eller uppfattning om hur en refräng i en sån här stil skulle kunna vara...

42-57 skulle du använda senare i låten, som en brygga eller stick eller vad det nu kan heta.

--- Slut citat ---

- Det är också en möjlighet... jag känner nog också allt mer att det jag har är en brygga snarare än refräng. Fick en melodi i huvudet igår som skulle kunna vara refrängen, men FRÅGAN är om inte vers+brygga+refräng blir ett allt för långt parti tillsammans. Jag kan tänka mig att två omgångar av ovan skulle bara där sluta på mer än vad låten bör vara längdmässigt och då har jag inte ens fått in varken en tredje vers eller ett stick.

--- Citat från: Eddi skrivet 19.10.2012, 10:32:26 ---Håller med Cykeln refrängen känns mer som en brygga nu men det är ju ett utkast. Det jag retar mig mig mest på (bara för att jag är gammal och bräcklig) är avsaknande av rim och utveckling av temat. Hon drar - har tråkigt - hittar mannen i hennes liv - sen står hon på det förbaskade tåget igen - VAD HÄNDE?

--- Slut citat ---

- Nu ställer du höga krav på en text skriven på en kvart *skrattar* skämtar med dig!! du har helt rätt! och jag brukar normalt tänka på de sakerna... tanken här var från början att efter detta köra ett stick som berättar lite mer om historian. Jag höll mig nog lite medvetet också i just den här låten till en ganska liten tidsrymd utan för mycket berättande just för att det är "mindless" pop men det var inget jag tänkte igenom var en ingivelse i stunden bara.

I huvud taget finns ett strukturellt problem som måste lösas. Jag ska börja med att testa min refrängidé och se hur mkt den bygger ut och huruvida den blir bra eller inte. Max, att börja refrängen redan innan "bryggan" och spara bryggan till stick är ju också en möjlighet, det skulle spara in plats i låten som plötsligt blev ett problem. Samtidigt känner jag mig investerad i den där vilan kvar på D-ackordet efter versen där "och hon går" kommer direkt. Observerat några icke-musicerande lyssnare o de fastnar i den "hooken" direkt på klassisk pop-mannér.

Hade någon något förslag för den lutande orgeln förresten? ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion