Kontrollrummet

Tokai - Sista april

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ville göra nåt som låter lite medeltida. Svårt att hitta rätta instrument så det blev lite annat men som ändå låter lite så.
Oud - persisk luta
Säckpipa
Ciaramella - ital. blåsinstr
Krumhorn
Egyptisk fiddle
Slagverk
Sång

Ja just det, ingen bas. Funkar det?
Ligger sången rätt i volym + annat som jag inte är medveten om?
Låten är ganska lång: 5:12

text:
Sista april

Jag såg raketer i skyn
en oförglömlig syn
Höga, flammande lågor
och all slags bråte i plågor
Min far tog min hand
vi gick  mot ett okänt land
Jag var bara sju år
lycklig som ni förstår

Refr
Det är Sista april
Håll dig tätt intill
Vänd dig inte om
Låt oss svänga om

Vi kom ifrån varann
sökte men ingen jag fann
som kunde säga mig var
jag kan finna min far?
Jag irrade omkring
länge runt eldens ring
Men ur förtvivlan steg
ett hopp, en annan väg

Jag tar min fars hand
vi går mot ett okänt land
Han är över nittio år
gammal som ni förstår

Ny version
« Senast ändrad: 25.10.2012, 21:42:12 by Tokai »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fantasifullt arr och bra text! Spännande instrument du hittat!
Nivåerna på sången tycker jag är bra. Möjligen är andrastämman starkare än lead:en någonstans mot slutet....
Verserna, som går lite långsamt, kanske kunde utökats med ett knäppande stränginstrument i dubbla tempot...?
Eller kanske en manskör i bakgrunden.
Intressant och eget!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra idé och rolig instrumentering. Ja, farten i verserna är inte den högsta och jag vet inte hur men Asti var inne på ett sätt att trots den långsamma texten ha något slags tempo. Kanske behövs det. Jag är inte säker. Men jag är säker på att det inte behövs bas i denna musik.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Asti
Jag påbörjade faktiskt med ett slags Oudriff till Ouden under verserna för skapa lite mer fart eller så, men den försvann nånstans.
Kul att du gillar arr och text. Tack för lyssning!

MaxB
Bra att inte bas behövs, för tror inte att den finns i medeltida musik.
Det är i grunden en ballad, alltså långsam, med ett sas danstema i refrängen.
Roligt att idén går hem. Tack för lyssning!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Härligt annorlunda
Tycker nog sången ligger rätt.

Kanske att du på första versen skulle låta stråken komma in på andra delen
Skifta instrumenten i de olika delarna av verserna
Lite mer rum i det hela
Det där instrumentala partiet som kommer efter refrängen är super! Låt det gärna komma som en avslutning
Gör inget att låten är lång - den är intressant
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Unikt och bra fantastisk instrumental samling. Verserna var lite sega men man vänjer sig ju med dom. Mungiga hade du inte med va?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
cykeln
Hej och tack för fina ord! Slutet var tidigare precis som du förslår men ska man gå efter texten så kändes det inte rätt på nåt sätt, ville ha ett mer lugnande avslut. Intressant tanke att växla lite mellan instrumenten, ska kolla.
Tack för lyssning

Eddi
Seghet är väl inte bra, kanske går att åtgärda med nåt drivande instr. Tänkte ett tag göra en crazy stilbrytande sak och slänga in en synt som spelar arpeggio... Mungiga hade varit nåt, sökte också efter Vevlira eller på eng. Hurdy-gurdy. Hittade en men den lät för jävlig.
Tack för lyssning


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fantasifullt, passande musik ger verkligen en känsla av medeltida ballad. Vackert gammaldags.

Med vänlig hälsning, Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack ska du ha Roffe H för lyssning och kul att du gillar! Har alltid förknippat Valborg med medeltiden. Låten handlar om två upplevelser av olika slag, som barn och långt senare som vuxen, känslor av lycka, av att vara vilsen men att hitta sig själv och av sorg - samma dag, sista april.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
PÅ grund av tidsbrist  (jobbet som äter upp det mesta av min tid just nu) lyssnar jag inte så ofta på demos, men så kommer man plötsligt ihåg hur roligt det är. Man kastas mellan syntmusik metaljazz, fusionrock till detta.

Riktigt kul faktiskt. Jag gillade andra versen bäst där tamurinen ligger och hackar. Rytmen blir lite enformig i de övriga verserna. Arrnagemanget är kul och bra gjort. Jg skualle vilja peta in lite mer av ett stränginstrument där, men det är också bra att det är lite minimalistiskt i verserna. Kotrasten blir desto större mot refrängen.

Det låter faktiskt  autentiskt om det hela. Sången är bra och harmonisk och allting är bra producerat. Inte mycket att säga om hantverket. Kul låt med bra text och några extra poäng för arrangemanget.   :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nja, lite mer sprutt borde det vara på verserna...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
egghuvud
Just skillnaden mellan vers och refr vad gäller tempo har både för -och nackdelar. Kontrasten blir bra, men tempot i verserna för långsamt. Jag tror jag ska ändra de senares tempo till samma som refr, utom den sista korta versen. Kul att du gillar arr och annat! Tack för lyssning

Håkan Nilsson

Som jag skriver till egghuvud ska jag nog gör om verserna. Ingenting är ju analogt inspelat (utom sång) så det är lätt fixat att ändra tempo utan att behöva spela om. Tack för lyssning (kunde inte komma in på din sambalåt på soundcloud tyvärr)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gör ett nytt försök med den här låten.  Begär egentligen ingen återlyssning och kommentarer, vill bara säga att jag följt vissa råd och gjort följande förändringar:

Ökat tempot på hela låt
Ny sång (pga det nya tempot)
Mer "gitarr" från ouden i verserna + lagt en slags bas som ouden spelar
Försökt göra lite fler variationer på instrumenten i verserna
Stramat till vissa ställen
Ändrat slutet