Kontrollrummet

Avtal vid broadcasting?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Girly

Hej! Ställdes precis inför något nytt för min del och skulle behöva råd hur man gör/inte gör.
Jag har fått en förfrågan av någon som vill spela mina låtar på en 'Open Mic'-show i USA:
https://dl.dropbox.com/u/99005197/C88FE717-56C7-4114-A65DB18DE6159A57.jpg

Jag har också fått ett 'producer-talent release form' att skriva under:
https://dl.dropbox.com/u/99005197/Producer-Talent%20Release%20Form%20blank.jpg

Har ni något erfarenhet av dylikt? Är detta standard när man jobbar mot USA där man måste ha papper på allt för att inte bli stämd i efterskott? Jag blir lite fundersam... också för att när jag frågade om han ville ha mp3-filer skickade och fick till svar att han tänkte rippa dem från youtube... eh...? Hur seriös är man då med tanke på ljudkvalité... hm...

Intressant att höra vad ni tycker eller har för erfarenheter medan jag väntar på svar från Mr Robert Getz på några frågor om detta.

Lena
« Senast ändrad: 17.10.2012, 14:39:32 by Girly »
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter kul då man läser tidningsartikeln. Så lurigt det där att skriva under något, vad det nu är man skriver under...

allow my voice an sound of any performance of witch I am a part, to be...
Ska du godkänna att de kan använda vad som helst där de hittar din röst och använda...

I further permit the Producer to... ...said voice and performance
Godkänner du med en namnunderskrift att han kan göra vad han vill med det materialet?

I further represent that I have the authority to grant these rights...
Skriver du under på att det är du som ger godkännande till allt det och att om det finns några ekonomiska intressen bakom materialet som vill stämma nån så kan de inte stämma "the Producer" utan ... dig...

Usch vad ruskigt att tolka och behöva ta ställning till det. Jag har ingen aning eller erfarenhet men hu, vet nån annan här på KR eller ska du - ansluten till STIM - fråga STIM?

« Senast ändrad: 17.10.2012, 17:52:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Girly

MaxB... ja men visst är det lurigt som f-n... och inte blev jag klokare på hans svarsmail heller...
Jag tycker ju att det är helt ok om han spelar låtarna utan royalties för att få spridning på musiken men rättigheter vill man ju liksom behålla B) Det kanske är så att STIM sitter på svaret. Får ta ett snack med dem i morgon.
Tack Max  :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur gåre?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Girly

Hur gåre?
Det gick dessvärre inte alls idag :(
Barn+akuten=inget gjort, ny chans imorgon :rolleyes:
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Mitt tips till dig är att gå med i musikerförbundet även om du inte livnär dig på musik utan bara har det som en kul hobby som ger en extra inkomst.

Dom hjälper dig med exakt dessa frågor så slipper du sätta dig in i en massa juridik för utan kan helt enkelt bara ägna dig åt att skapa och spela musik.

Men tumregeln är ju att om någon annan kommer tjäna pengar på dina låtar så ska du också har pengar för det. OM det inte är så att du har frånsagt dig att du vill ha det. MEN det ska ALLTID framgå med alla önskvärd tydlighet vem som äger upphovsrätten till låten. Upphovrättsägaren är ALLTID den som har skrivit låten det är inget något skivkontrakt i världen kommer förbi. Däremot brukar många minder seriösa aktörer vara duktiga på att lyckas köpa loss dom ekonomiska rättigheterna från låtskrivare.

Men som sagt mitt tips heter Musikerförbundet dom ärr jätte trevliga att ha att göra med och hjälper gärna till.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com