Kontrollrummet

Köp INTE vattenkyldning! - Facit i hand med vattenkylning i mitt nya bygge.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Hej!

För att återanknyta till min tidigare tråd... Har fått mitt nya system nu.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=31650.0
Men inte installerat Cubase, etc, ännu. Uppföljning kommer.

Det blev i slutändan vattekylning (eftersom INET inte ville montera den tunga air-kylare som jag ville ha pga hög vikt och risk för att den skulle lossna under frakt).
INET rekommenderade en Corsair H90 vattenkylare med extra fläktar, alltså bytte ut standard till tysta(!?) fläktar.

När jag startade datorn var den väldigt bullrig jämfört med mitt gamla system. Öppnade luckan för att kolla vad som lät. Två grejer:
- själva kyl-agget som sitter på CPUn
- tillhörande fläktar som hör till vatten-kylningssystemet.
Det är alltså två grejer som låter istället för bara en CPU-fläkt... + att den här fläkten låter alldeles för mycket fastän det är en TYST variant från Corsair som jag betalat extra för!

Alltså... KÖP INTE vattenkylning. Det kanske kyler bra till en rimlig ljudnivå för den som ska överklocka... men INTE för oss som håller på med musik och vill ha ett stabilt och tyst system.
När jag jämför med min gamla dator hade jag en Noctua kylare som funkade fantastiskt bra. Den är RIKTIGT tyst när jag kör den på lågvarv - för övrigt är hela min gamla dator riktigt tyst.

*** Edit: Beställer just nu en Noctua-kylare... den gamla kylningen ska jag försöka skicka tillbaka eller sälja på något överklockar-entusiast-forum... :-) ***

Hälsar
/Christian
« Senast ändrad: 17.10.2012, 11:40:49 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har faktiskt aldrig provat vattenkylning trots att jag hållit på mycket med datorer. Det närmaste jag kommit är en gammal Shuttle som blev min första studiodator. Den har någon slags omvänd kylskåpsfunktion på kylningen vad det verkar men är inte helt tyst ändå... beror nog på det kompakta formatet med väldigt liten specialnätdel.... tror den lilla fläkten få snurra på rätt bra för att vädra ut värmen...

Annars tycker jag inte att processorfläkten brukar föra så mycket oväsen. För mig har det mer varit nätdelar och ev chassiefläktar som stört. Intel har smalat av ledningsbanorna i processorerna - man pratar om att de kommer att bli endast en atom breda men där är de väl inte ännu? Det påverkar effektförbrukningen och därmed värmeutvecklingen. På Intels hemsida finns specifikationer på olika processorer där även effektförbrukningen brukar anges.

Tycker att datalådorna brukar stå och skramla men har inte blivit färdig att dämpa ut någon på senare tid... Några förstyvningar och lite bitumenmatta borde göra susen! Berätta gärna om de nya fläktarna när de kommit på plats! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Japp... Jag ska berätta hur det blir när jag fått den nya.

Jag hade ju valt enriktigt bra high-end air-kylare från början, men när INET inte ville montera den pga vikt, så litade jag på deras rekommendation för vattenkylning. Jag påtalade t o m att ljudnivån är viktig, att det inte får låta för mycket... Så därför betalade jag ännu mer för tilläggspaket med extra tysta fläktar till kylsystemet. Så jag är mycket besviken på att det blev så hög ljudnivå.

/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Förstår det men kan du inte snacka med dem så de tar tillbaka bråten som inte funkar och säljer dig de grejer du behöver i stället? Kör själv på en dator från dem men har inte gjort så många mikrofontagningar att jag hunnit störa mig än... det kommer nog!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Drog ett mail till dem innan idag, men de vill inte ta tillbaka kylsystemet. Återköp av enskilda komponenter tillåts inte när man handlat "offert-dator".
Alltså.. inget fel på INET. Trevliga människor där, snabba svar per email, snabb leverans och datorn som sådan funkar. Förstår att de har sina rutiner, men dumt att lita på dem när det gäller råd för "tyst" kylare. Så gör inte det.  <_< ... annars bra ställe.

Jag spelar inte in via mic, men däremot lyssnar jag av mixar genom monitorer. Och så är det framförallt ett arbetsmiljöproblem. Ibland sitter jag i studion 10-12 timmar i sträck, och till våren kommer jag periodvis att jobba heltid med musikproduktion, och då står jag inte ut med en bullrig ljudnivå.
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Du beställde en NOCTUA NH-U12P som jag va ??
Jag blev oxo 'nobbad' pga tyngden,jag valde då en NOCTUA NH-U9B istället.
Har en 12P i min gammla burk(Antec P180) och den låter varken mer eller mindre än den lite mindre U9B fläkten jag fick i min nya.
Men det viktigaste av allt! (fick den igår)
Den fick stå på hela natten,det blev lite små installationer,surf och tittandes på en film (inget hårdjobb för datorn,men ändå)
När jag stängde av den på morgonkvisten kollade jag Temp på systemet den pendlade bara mellan 27-28 grader C..
Skitbra tycker jag,sedan är det ju så att jag har Menieres sjukdom(Hörsel sjukdom) och hör allmänt som en kratta,men inte stördes
jag av för högt buller,lite sus från chassi fläktarna,visst,men inget jag störs av(Dom går ju dessutom att stänga av)
Men annars,djäv...rs vad snabbt det går,man tror nästan att det är något knas någonstans,och så fick jag ju en 'Pingvin-stång' oxo :D   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
har själv vattenkylning till cpu som är helt tyst, fick lämna tillbaka två ggr dock då den lät som fan. Men till slut fick jag ett ex som inte hade luft i systemet och då vart det knäpptyst. Samtidigt så mycket kallare att jag kunde dra ner övriga fläktar så de knappt hörs. Så jag kör min i7 920DO i 3.8khz knäpptyst.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
När jag körde med vattenkylning, så funkade det kanonbra. Det var på den tiden när Intels Prescott-processorer värmde upp våra hus så att man behövde installera luftkonditionering överallt (nåja - med mild överdrift och allt...;)).

Vid full belastning låg min CPU på 80 grader - och det kändes lite väl häftigt, så då satsade jag på vattenkylning. För att det skulle bli tyst, så blev det passiv vattenkylning, med en Zalman Reserator-kylare (stoooort kyltorn som inte kyls med fläkt, utan bara av kylflänsar, så det är bara vattenpumpen som brummar, väldigt diskret - förutom storleken förstås...).
Jag har för mig att jag då fick ner tempen på under 60 grader vid full belastning - och så blev det rejält mycket tystare på köpet.

Testade också fläktlöst nätaggregat för ett par år sedan, men det var helt meningslöst. Visst var nätdelen tyst, men för att få ut den varma luften i lådan, så behövde chassifläktarna köras på högre varv, så enda skillnaden där, var att det blev MYCKET dyrare... De flesta chassin är ju byggda för att ha nätdelen längst upp så att den suger ut varmluften. Värme stiger som bekant, så om man inte suger ut luften längst upp chassit, så blir det allt varmare och nätdelen kokar ihop till slut - något som hände mig efter ett tag, så jag har en oanvänd garantiutbytt fläktlös nätdel som jag gärna blir av med för en billig peng, om någon är intresserad. Bara 300 eller 350W har jag för mig, men det kan ju räcka om man inte stoppar in för mycket strömslukande delar...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
... jo... för att återgå till vattenkylning. Finns säkert olika sorter som funkar olika bra, men det här funkade riktigt uselt:
- Corsair Cooling Hydro H80 CPU-kylare
- ... med tillhörande "silent" fläktar... (silent my ass...)

Bass:
" och då vart det knäpptyst. "
Antar att du menar att vattenkylningen inte överröstade de andra ljudkällorna, dvs INTE att hela datorn blev knäpptyst så att du inte ens hör att datorn är igång när du sitter i ditt rum? Bara så vi använder "knäpptyst" på ett entydigt sätt. Min gamla dator, som jag anser är väldigt tyst, är definitivt inte "knäpptyst". Man hör att den är igång, men ljudet är diskret. Öppnar jag fönstret lite (en ganska tyst utomhusomgivning som vetter mot parken...lite bakgrundsbrus), då hör man knappt att datorn är igång eftersom utomhusbruset är starkare.


Bjurte,
- jag beställde en "Noctua NH-D14 SE2011 CPU Kylare",
- Pingvinstången var mycket välsmakande. :-)

/Christian
« Senast ändrad: 18.10.2012, 14:05:45 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Har också vattenkylning på min musikburk, hör den inte alls. Kan höra att datorn är igång i ett knäpptyst rum.
Låter som en felkonfiguerad vattenkylning.
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Det är kanske som några av er indikerar - systemet kanske är defekt eller felmonterat. Synd isåfall, men jag vågar inte chansa en gång till. Nu blir det en erkänt tyst kylare... som jag själv monterar... då kan jag inte skylla på någon annan...  :-)

Jag får i alla fall ge INET lite cred här eftersom de godkände en felanmälan och är redo att betala tillobaka pengarna.

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se