Forum > Färdiga produktioner

Harmonica mike - Ballad of a lost friend

<< < (4/7) > >>

MaxB:
Jag kan tänka mig orgeln en oktav lägre (och i slutmix definitivt lägre i volym såklart).
Bra ställen för orgeln.

Bjurte, har du testat att göra palmsmear på orgeln, tidigare? Det är effektfullt innan man kommer in med första ackordet på orgeln och ibland efter det avslutande ackordet.

Vad tidigt du är uppe förresten! Trodde jag var den enda som var uppe så här dags.  :o

Harmonica mike:
Gud vad jag älskar det här  :)

Harleyn:
Oj,tack Stefan.Att få cred på texteriet från texternas mästare känns mycket bra.Jag var ute efter lite gospelfeeling med körerna,och av en slump så blev det mmm sound.Först hade jag en mera uuuu uuu u uuuuu låtande,men jag tyckte det blev för gnälligt och tragiskt så jag skippade det tillförmån för mjukare mmm.Riktigt kul att det gick hem.Jag kollar upp pianot,vet var det är nu..

Wernis:
Bra spelat som alltid Stefan,men jag vet inte om gura är rätt väg..Jag har bara lyssnat en gång så det får rulla några gånger under dagen..Förmodligen sitter jag fast i originaltänket..
Kanske cello,ödsliga långa mörka stråk och snabba korta på "stick" delen..regelrätt stråkmatta vette fanken,men det kan ju vara värt en test det också.
Bra med tidsangivelserna,du har helt rätt.Jag uttalar orden fel.Th ljudet måste längre fram på tungan,jag får träna lite på det.Missförstod det där med dialekt :wub: och tack för tidsangivelserna på pianomullret.Lite automatisering/eq löser det.
Cykeln var inne på en grej,elgura..Men inte Gary Moore utan mera lek med volymknappen tror jag,så man får det där sugande ljudet(hittar inget bättre uttryck)som kan vara effektfullt sparsamt lirat med långa toner och massor av reeevveeerrrb/delay..Jag hade en polare som kunde det där,men han drog till Sthlm den svikaren :)

El bjurto:
Tack för orgelliret,bra ställen också..Släpper man lös mig på en sådan så blir det utflippat,så det vet jag på förhand att det inte kommer att funka.Stort tack för att du ville testa men jag tvekar om det är rätt väg att gå..Jag skall testa min cello ide´ när jag finner inspiration igen.Inspiration ja,numera måste månen stå i rätt position,tidvattnet vara på väg in,solen dala,fåglarna kvittra,grannarna vara tysta och blodtrycket under 150 för att det skall funka - tror jag börjar bli gammal :D

Max:
Ja det kanske är rätt väg med orgeln,jag är kluven.Palmsmear..? Nu får man läsa på igen :)

####################

Thnx boys för kommentarer och tester,det rör på sig.Jag tror att när man har skrivit och spelat in en låt så sitter man fast i tänket..Jag "hörde" en ackegura till det här,men nu när Stefan testat så vet jag inte..Cellon står på tur,om ingen hinner före så testar jag det nån gång framöver..

Mike

MaxB:
Jag är inne på en tre stämmig kombinerad oh sen ah kör i partiet innan din mmm kör. Men det kanske inte ens är värt att försöka?

Jocke:
Så fantastiskt bra! :) Tycker den här versionen känns så nära och därmed uppriktig! Kan tänka mig större arrangemang men låt det bli andra versioner. Kan tänka mig att orgel, större kör och mer gospelkänsla skulle vara en variant! :) På ett ställe i början, när du tog i, kom jag att tänka på David Clayton Thomas...^^

Wernborg:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 17.10.2012, 11:07:55 ---Wernis:
Bra spelat som alltid Stefan,men jag vet inte om gura är rätt väg..Jag har bara lyssnat en gång så det får rulla några gånger under dagen..Förmodligen sitter jag fast i originaltänket..
Kanske cello,ödsliga långa mörka stråk och snabba korta på "stick" delen..regelrätt stråkmatta vette fanken,men det kan ju vara värt en test det också.
Bra med tidsangivelserna,du har helt rätt.Jag uttalar orden fel.Th ljudet måste längre fram på tungan,jag får träna lite på det.Missförstod det där med dialekt :wub: och tack för tidsangivelserna på pianomullret.Lite automatisering/eq löser det.
Cykeln var inne på en grej,elgura..Men inte Gary Moore utan mera lek med volymknappen tror jag,så man får det där sugande ljudet(hittar inget bättre uttryck)som kan vara effektfullt sparsamt lirat med långa toner och massor av reeevveeerrrb/delay..Jag hade en polare som kunde det där,men han drog till Sthlm den svikaren :)

--- Slut citat ---
Två saker:

1. Vad gillade du ambientguran? Blir ju lite samma funktion som en pad/matta, fast tar mindre plats i mixen. Den är inspelad så som du beskriver med massor av delay och reverb. Nästan helt utan attacken kvar.
2. Kolla in min cover på "Cause we've ended as lovers" under halvfärdiga. I introt där leker jag med volym lite. Är det så du menar?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion