Kontrollrummet

pxm - "Funker´s Jazz Ballad"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En instrumental ballad.... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
bump !!!!
eh, jag gillar den här....
fast jag är kanske den ende ????

mvh
« Senast ändrad: 17.10.2012, 16:00:06 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Eller inte om kanske mycket mer, men vet inte allt ifall mycket värre som bättre eller kanske utan kläder. Som får och grodor och som tack för hjälpen så kommer bilar med näsblod och lite maskrosor i Turkiet. Har man balans som väsnas tycker barnen att granen är vass.

Har en gissning om varför kommentarerna är så få. Det är så atonalt att jag inte kan ta det till mig.

Och vad menar jag med första stycket då. Jo, alltså stycket innehåller riktiga ord och det är meningar med punkt och stor bokstav, men blir tämligen obegripligt ändå. Ungefär som denna låt.

Jag vet inte riktigt vad för kritik du vill ha. Hittills har jag upplevt att du är tämligen immun mot konstruktiv kritik. Rätta mig om jag har fel.

Less is more. Tycker alltså att du börjar i fel ände. Anser att man MÅSTE ha en viss teknik och tonspråk innan man tar dig an alla skalor.

Ett konkret tips inför din nästa låt:
Tvinga dig själv att göra ett huvudtema utan att tänka skalor alls. Du har säkert melodier i dig, i "huvudet". Om det inte funkar på gitarren så nynna fram en melodi. Detta är speciellt bra eftersom melodin blir "sångbar" och per automatik mer icke-teoretisk. När du hittat en melodi spelar du in den till ett trumkomp.

Spela upp melodin loopat till du har harmoniserat (satt ackord) till melodin. Tänk inte heller teori här utan lita till ditt gehör. Det behöver inte krånglas till. Spela in ackorden med ett enkelt komp.

Om du inte kan låta bli teorin (vilket jag inte heller tycker att du ska) så gör en ENKEL reharmonisering av ackorden till solot i låten. Här kan du ju också analysera ackorden och improvisera över lämpliga skalor. Eller, en vild idé : utgå från enkel pentatonik och känn dig fram.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Men den är inte svår att förstå tycker jag !!!
Men det är kanske inte min bästa komposition...
Ofta lägger jag ut låtar för att se vad de gillas...
Försöker anpassa mig för varje ny låt, men det är svårt att göra alla nöjda.
Vet inte om jag vill det heller, för jag vill absolut inte göra några radio populära musik kompositioner.
Värdelöst att spela sådant även om musikerna är imponerande duktiga idag.

Jag har dock svårt att förstå kritiken ordentligt ibland..Men tar emot den och har den med i bakhuvudet för att söka bli bättre.
Men det är olika vilken musik man gillar och vad man utgår ifrån.
Atonal musik brukar man kalla den musik som inte är diatonisk (dia=till tonisk=tonart.)
Tolvtonsmusikens sound (atonalt.) använder jag aldrig.
Pentan, är det till för att utveckla rythmic och frasering ???

Jag spelar helt modalt och det här är de melodier jag har i huvudet...
Men jag borde träna mer på claves och frasering så att det ger mening , närvaro och liv i musiken
istället för all noodeling.

Jag brukar spela skalans toner så att det skall ligga på gränsen men fortfarande inom ramarna/tonarter, använder alltså inte
arpeggios (ackordens) toner mer än 7, 9, 11 och 13 då, såklart. Tror att det är det vanligaste arpeggiona
i min musik och den jag lyssnar på. Fast Bebop-skalorna är ju också väldigt populär idag.

Men jag har gjort den precis som du beskriver..Nynnat fram den..Använt pentatonik och
inte reharmoniserat några ackord...De är Jazzskalans naturliga diatonsika ackord...

En del jazzband gör en "presentation" av tonerna i skalan och ackorden som skall användas i
början av låten, men jag trodde inte det behövdes av Melodisk moll i form av Jazzskalan (då med
 modus och så spelas likadant i stigande som i sjunkande. Till skillnad mot i klassisk musik.)
 och dess diatoniska ackord.

Spelade in en 46 sekunders presentation.....Bifogar fil.

Här låter jag paralelltonarten maj7#5 börja följt av ett b9sus4 ackord (sus är ju som bekant `könslösa ackord och kan stå substitut m7-5, Substitut då en II-V-I alltid är generad från Harmonisk molls diatonisk ackord, ovavsett.) som II och ett 7b13 som V. Avslutar med ett Cm7 som I.
En vanlig II-V-I (vanligaste progressionen inom jazz). Till det spelar jag varje ackords skalas vanliga jazzpenta..
Det fungerar utmärkt över altererade V7 ackord att spela toner från någon av Jazz skalans modus. Ett altererat ackord innehåller ju en eller två toner som ligger utanför de vanliga (Joniska skalans modus) kyrkotonarternas skalor.

Följt av en fullständig kvintsekvens (alla de diatoniska ackorden i en viss ordning) där jag låter basen gå Cm7 paralelltonart bEmaj7#5, Lydisk #5 heter skalan medans jag först spelar på 6:an (A Aeolisk b5 skala) och på 7:an (B SuperLokrisk) över progressionen. Det är vanligt att börja på 4 också, Lydisk Dominant skala. De är oftast de man bygger stämmorna på också
hellre än 3;an och/eller 5;an. Som arpeggiona jag beskrev 9=2, 11=4 och 13 = 7. 6 är klassisk att bygga stämmor ifrån.
 Men jag höll det enkelt och använde 3 och 5 här i denna ballad för att det skulle låta mer bekant.... och inte reharmoniserat..
Försökte med andra stämmor för Melodisk moll, i ett samarbete nyligen men det verkade bara vara de inblandade som förstod stämmorna då...
Samma sak då - någon lyssnare blev förvirrad och tappade bort sig så jag har slutat göra så...

Det torde vara det vanligaste sättet att spela modern jazz på...
Det är det jag använder och har inte reharmoniserat någonting..
Försöker att hålla detta soundet i det mesta jag gör - gillar ljudbilden jazz skalan och dess ackord gör samt sådan stämföring jag beskriver. Det går liksom inte att hålla sitt tonspråk på samma vis som om man använder skalorna genererade ur C Dur/jonisk skala

Improvisationerna är ett måste, en central del - annars är det inte jazz, blues eller fusion !!! Viktigare än ett head för låten t o m, anser jag. Där tänker jag oftast inte ovsett om det är susseion eller progresionen jag spelar....Försöker ha flow..använda känslan istället för teorin. Börjar fungera bra , eller hysat i a f nu.

 Fast jag har ett collab på gång med fina musiker och mixare där jag själv enbart gjort slasken..Allt i Melodisk moll. Jag har fått spännande trumor, bas + andra stämma & ett solo nu. Spände upp filerna i Cubase för att höra hur det lät. Låter kanon och och allt går i Melodisk moll. Har frågat musiker från 3 olika forum om de ville vara med, Menar att det blir stor skillnad när de spelar låten emot min slask. Tror inte jag kommer att spela något själv i slutmixen, som b t w en av mina favorit mixare skruvar med.

Använder pentatonik ibland, sparsamt, vid samarbeten skrivna i vanlig dur eller molltonart. De brukar gillas även om jag där hellre spelar ifrån 2:an Dorisk eller 4: an Lydisk skala eller Thaishikicho skalan och undviker Aeolisk och Jonisk. De sistnämnda skalorna användes ju nästan aldrig.
 Och ibland känner jag mig lurad då det spelas pentor. För enkelt oftast tycker jag, men inte alltid. Ibland låter det bra. Min gitarrhjälte och guru gillar pentorna bäst och tycker också att de låter bäst.

 Men inte i den musiken jag lyssnar på...och enligt de riktlinjer jag lärt mig.. Dim,heltons eller vanlig Lokrisk går bra annars också precis som blues-skalan och dess modus..Jag brukar hålla tonart som jag tagigt ut innan och rätt skala + alternativ till den..det är svårt att byta skala för varje ackord och oftast är de passagerna skrivna..Lyssnade på fantastika Est där Esbjörns bassist (som brukar vara duktig) helt plötsligt gjorde sin impro med pentatonisk, Jag blev besviken och tänkte att jag lika gärna kunde köpt ett Rock -album istället...John Scoefield däremot kan spela pentor och komma undan med att det är lysande bra impron han gör...

Eddi tycker jag klarar sig bra med Aeolisk skala här på forumet dock..Roffe H också...Dividend är duktig med moll också..
Autumn Leaves, (en av mina favoriter går faktiskt i vanlig moll) Men den är en gammal klassiker nu och hör väl till Tin Pan Alley s Fakebook med jazzklassiker..) Jazz jag känner igen och lyssnar på ibland..

Annars gillar jag Coltrane s hardbop och fusion mycket, Gratefull Dead och Zappa. De sistnämnda använde Jazzskalan ofta.

Själv gillar jag Melodisk moll/Jazz skalan mycket och sade i Juni att jag tänker spela så ett år för att få in den och soundet...
Så ni får höra mer av Jazzskalans sound några månader till... :)

Larry Carlton använder den till blues liksom Steely Dan. En del använder Harmonisk moll i sin jazz istället och behöver då inte anpassa skalorna efter II-V-I (eller låta andra ackordskvaliteter stå substitut) utan kan spela någon av dess modus, beroende på vilken effekt man är ute efter, över hela låten. Tänker på Steinar Aadnekvam främst..

Men även Yngwie Malsteen använder  Harmonisk moll och dess 5:e modus Spansk Flamenco/Dominant Frygisk, Santana använder Dorisk och Di Meola Frygisk. De känner ni till som musiker bättre kanske.

 Uri Caine däremot spelar jazz med Melodisk moll ofta..Metheny använder blues och Bebop-skalor ofta...

Man måste vänja sig/låta öronen bli van vid soundet säger Larry Carlton i sin master kurs "335 Blues" på Truefire, ang Melodisk moll och dess ackord...
Skulle jag gett mig kritik så en mer melodiös frasering och head samt att lära sig riktig kompgitarr.
Sedan är jag dålig på att mixa och resultatet av mina mixar är inte alltid så roliga. Men jag tror att musiken har potiental och det låter mycket bättre när andra spelar min tokiga ideer.

Här är presentationen i a f, den är 46 sek:
en  II-V-I med jazzpentor och två gånger en fullständig kvintsekvens med 6:e och 7:e modus.

Lyssnar man den först och förstår soundet här , kan hända upplever man inte kompositionen som no sense utan man kan nog hitta en röd tråd.. i den här Funkiga Jazz Balladen..

Tekniken går framåt och jag håller just  på att träna economy picking....

Shit vad mycket jag skrev - bla, bla, bla..Sorry !!!
Lyssna på presentationen nu ,va ???

mvh





« Senast ändrad: 18.10.2012, 09:08:55 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Körde litet Noodle efter head /presentationen där jag gnisslade i de övriga skalorna.
Avslutar med att spela head/presentationen igen...Men dessförinnan spelar jag på de övre ackordens arpiggion/pentor...
Den här kan man presentera alla instrument i bandet till och låta alla få några takter var till noodle/impro.
Den passar bra för det...

"Presentation" får den heta då den presenterar Jazzskalan ,dess olika modus och diatoniska ackord, en II-V-I samt en fullständig kvintsekvens......och innehåller 6 olika pentor !!!!!
Inga konstigheter, ingen rehamonisation, inga substitut.......
Melodisk moll/Jazz skalan och dess ackord har detta egna sound. Det är vackert tycker jag !!!!

 Fast egentligen anser jag att pentatonik som ser ut som vanliga dur eller mollpentan eller är genererade från modus av Jonisk, Harmonisk moll samt Melodisk moll inte är egentligen pentatoniska....Menar att de skalorna ingår i som naturtonerna i det modala systemets skalor...1,3,4,5 och 7. Coolare är att använda de högre ackordens toner 1,2, 4, (6) och 7 ( eg. 8,9,11 (12)och 13). Precis som högre arpeggion eller som gitarrövningen man gör för att bryta sitt vanliga penta mönster.. Då får man ut helt andra pentor från kyrkotonarternas skalor och de syntetiska. Som passar som vanligt men låter litet annorlunda på ett bra sätt...Litet mer jazz !!(EDIT; lade till några takter med sådana pentor, arpeggios i "Presentation" också!!) Fast tonerna ingår fortfarande i en modala skala då........
 Den traditionella kinesiska Pentaskalan får man ut om man kan den Frygiska skalan.

 Bluesskalan däremot och Ritusen, In Sen, Hirajoshi, Egyptisk Penta kan jag se som egna skalor. Blues skalans modus är egentligen samma skala fast den börjar på olika toner..

mvh
« Senast ändrad: 18.10.2012, 08:35:09 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vi har ju samma hjältar men ser tydligen helt annorlunda på musiken trots det. Så kan det va.

Min gitarrhjälte och guru gillar pentorna bäst och tycker också att de låter bäst. Men inte i den musiken jag lyssnar på...och enligt de riktlinjer jag lärt mig.

Scott Henderson, right?

Träffade honom en gång och satt och språkade en timma efter ett gig en gång. Där handlar ALLT om ton, timing, gehör och sound. Inte ett ord om skalor etc, vilket han självklart har örnkoll på också. Men fokus ligger inte där. Det är det som är min poäng.

Tänkte på en annan grej. Kompgitarrerna i dina alster är oftast ganska kantiga. Stenhårda ackord med slag på varje etta. Lite mer rytmik och variation i kompet hade kanske lyft fram solona? Band-in-a-box låter ju toppen i Roffes låtar. Kanske vore något för dig, så fokus kan läggas på sologitarren?

Well, well... Uppsåtet med mitt inlägg var ärligt och konstruktivt menat, men vi talar uppenbarligen inte samma språk. Jag har inte hälften av dina teoretiska kunskaper, så du får ta till dej det du vill av det jag skrev.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Super-Yngwie från grannforumet är min girarrguru.
Men det var nära för han har studerat hos Scott Henderson
på någon skola i US...

Men han, S-Y, sade idag att jag behöver hjälp av en producent
som kan arrangera och mixa så att allt sitter ihop och inte blir rörigt,
eller splittrat...

Jag har många ideer och uppslag men det brukar bli bäst om någon
annan sköter själva låten och producerar och låter mig spela riffen.
BiB är ett bra alternativ men just nu står glasögon på listan över saker
jag måste betala....

Du har rätt, Wernis, kompgitarr är jag kass på..Super-Yngwie visade mig övningar
jag skall träna 5 min./dag..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/