Det tar sig! 
Känner att det finns massor att göra av det här, om man vill, men en sak som jag (som gammal bassist) reagerar på är att låten liksom stannar upp på basgångens knorr - Lyssna på Marianne Faithfuls "Broken english" så går det nog att förstå vad jag menar för den har ett grympt flow och puls... Knorren kan man sedan lägga typ sist i varje vers!
Jo jag lyssnade på Broken English men jag tycker den basgången är lite fjantig men som du säger taktfast. Jag kör efter bastrumman 1, 1å, 3,4 där 4:an iofs inte har med kicken. Och ibland knorrar jag lite, kanske kan det göra att det känns som det stoppas upp lite hm... jag hör inte riktigt det. Får lyssna vidare efter det. Tack för tyck Jocke

Lyssnade på filen i trådhuvudet ...vet inte om det kommit fler men det är lite platta trummor och sedan orkar inte rösten i ref.
Sedan är det coolt med fuzzig dist men denna skrapar och grumlar i mitt tycke.
Gillar hela låten karaktär, ett rockigt verk helt enkelt, 3/5.
Om du hade hört de första versionerna så var det så mycket distat gitarr så att man kunde laga gröt av det hela nu tycker jag den är rensad till tusen dvs. klart sänkt på de distade gurorna. Platta trummor - vad gör man åt det lite mer reverb? Menar du att rösten inte orkar eller att volymen är för låg?
I alla fall på begäran från HM kommer här en version som är helt utan kompression dock är EQ och reverb kvar men för denna version tog jag bort en ljudeffekt på refrängrösten också.
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/RockTheWorld18.mp3[/mp3]
Så får vi se om det kan ramla ut lite mer råd till en som har långt kvar till att kunna mixa ordentligt i alla fall när det gäller mina egna låtar tydligen - i andras hör jag precis hur man borde göra