Kontrollrummet

Tips & Trix vid marknadsföring av musik

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Vet inte om det finns en liknande tråd tror "Yllet" startade någon  :unsure: Men hur som helst. Har i dagsläget ca 40 låtar som jag inte gjort något med. Vore kul att slänga upp på Spotyfi, Itunes och liknande.  Har efter lite funderande hoppat på Ubetoo.s distributionstjänst där man kan släppa hur mycket som helst för en human månadskostnad. Riktigt bra och enorm spridning på alla möjliga tänkbara siter. 

Frågan är vad som är smartast om man vill synas mycket på Spotify och liknande? Antingen gör jag tre eller fyra album och "släpper" dessa inom ett tidsintervall, kanske ett i halvåret eller liknande.

Andra alternativet är att släppa en låt i månaden eftersom albumtänket numera är mer eller mindre borta? Verkar ju vara så att man bara köper den låt man gillar och kanske bygga upp en hype till varje låt i stället.
Nackdelen är ju då att låtarna förmodligen inte blir samlade eftersom det finns flera "Clemens" på Spotyfi tex.

Vore kul att få igång en diskussion om detta rent generellt...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kanske dags att byta till ett unik namn när du har chansen? Album hade jag valt. Ett gäng "singlar" känns inte så sammanhållet tycker jag.

Hur man ska göra för att synas vete sjutton i dagens brus.  :D


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Det här är bara nått tipps jag kan ge er, kanske inte det bästa men alltid något  :)

Släpp ungefär 2-4 starka låtar. Spotify, youtube soundcload you name it. (ALLT)
Sedan försöker du göra så mkt reklam som det går via hemsidor bloggar twitter obs glöm inte facebook jätte bra nätverk idag.

När du börjar få folk som börjar lyssna följa dig då börjar du sakta stegvis börja släppa mer låtar inte för många i taget, varför ?

Det är ganska enkelt, idag är folk ganska lata. Nu menar jag inte att alla här gör så här men till exempel, Om det släpps en skiva med en artist, grupp som inte är så stora kan även gälla större så flum lyssnar man igenom skiten hopp orkar inte mer, sen ligger typ 14 låtar kvar som kanske är skitbra men man orkar inte lyssna genom alla.

Därför kan det vara smart att släppa nån låt i taget för att folk verkligen ska lyssna på just den låten.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det här är bara nått tipps jag kan ge er, kanske inte det bästa men alltid något  :)

Släpp ungefär 2-4 starka låtar. Spotify, youtube soundcload you name it. (ALLT)
Sedan försöker du göra så mkt reklam som det går via hemsidor bloggar twitter obs glöm inte facebook jätte bra nätverk idag.

När du börjar få folk som börjar lyssna följa dig då börjar du sakta stegvis börja släppa mer låtar inte för många i taget, varför ?

Det är ganska enkelt, idag är folk ganska lata. Nu menar jag inte att alla här gör så här men till exempel, Om det släpps en skiva med en artist, grupp som inte är så stora kan även gälla större så flum lyssnar man igenom skiten hopp orkar inte mer, sen ligger typ 14 låtar kvar som kanske är skitbra men man orkar inte lyssna genom alla.

Därför kan det vara smart att släppa nån låt i taget för att folk verkligen ska lyssna på just den låten.

Ja..tänkte lite så när det gällde albumfrågan, Man kanske skall försöka göra en grej av varje låt som du säger, eftersom jag tror att folk inte laddar ner ett helt album utan mer kör på en "låt i taget" . Finns ju inget som hindrar att man i efterhand släpper Album där alla låtarna finns samlade just för sökfunktioner.. :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kanske dags att byta till ett unik namn när du har chansen? Album hade jag valt. Ett gäng "singlar" känns inte så sammanhållet tycker jag.

Hur man ska göra för att synas vete sjutton i dagens brus.  :D

Ja, kanske det, dock har jag många collabs och en del som känner igen "Clemens". Kanske skulle hitta på något efternamn som börjar på "A" typ, då hamnar man bra till på Spotyfi  :D Det lustiga nuförtiden är ju att man inte behöver vara bäst, men man är bäst när man syns. Har testat Reverbnations "Promote on top sites" vilket förvisso gav en viss effekt
men hade ingen länk till köpsiter, ville mest testa. Kanske är den vägen man måste gå? Facebookannonser och dylikt? Här finns lite läsning..

http://hypevolume.com/basic-marketing-strategies-for-artists-the-art-of-getting-a-response/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=basic-marketing-strategies-for-artists-the-art-of-getting-a-response&utm_source=Digital8Track.com+Newsletter&utm_campaign=61824566e4-hv_daily_content&utm_medium=email&mc_cid=61824566e4&mc_eid=f2492ab687


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Det här är bara nått tipps jag kan ge er, kanske inte det bästa men alltid något  :)

Släpp ungefär 2-4 starka låtar. Spotify, youtube soundcload you name it. (ALLT)
Sedan försöker du göra så mkt reklam som det går via hemsidor bloggar twitter obs glöm inte facebook jätte bra nätverk idag.

När du börjar få folk som börjar lyssna följa dig då börjar du sakta stegvis börja släppa mer låtar inte för många i taget, varför ?

Det är ganska enkelt, idag är folk ganska lata. Nu menar jag inte att alla här gör så här men till exempel, Om det släpps en skiva med en artist, grupp som inte är så stora kan även gälla större så flum lyssnar man igenom skiten hopp orkar inte mer, sen ligger typ 14 låtar kvar som kanske är skitbra men man orkar inte lyssna genom alla.

Därför kan det vara smart att släppa nån låt i taget för att folk verkligen ska lyssna på just den låten.

Ja..tänkte lite så när det gällde albumfrågan, Man kanske skall försöka göra en grej av varje låt som du säger, eftersom jag tror att folk inte laddar ner ett helt album utan mer kör på en "låt i taget" . Finns ju inget som hindrar att man i efterhand släpper Album där alla låtarna finns samlade just för sökfunktioner.. :)

Jag har varit på en hel del föreläsningar med allt från producenter till mangaers, och nästan alla säger samma sak som jag sa till dig, det är det bästa sättet i början.
Och en annan sak som är jätte viktigt är att vara ute mycket, syftar på allt från konserter till andra musikföreställningar vara social prata mycket.
Jag har träffat jätte många stora namn på föreläsningar på musikhögskolan och jag pratar alltid lite extra med dem ber om mail och så vidare.

Dock det där med  Facebookannonser tvivlar jag på, har haft en hel del diskutioner om det med folk som driver alla möjliga företag.
Vet inte om du vet hur det går till ?
Men du betalar en viss summa för att få ut din  Facebookannons det menas du betalar för klick.
Vet inte var summorna är men du betalar x kr för kanske 1000 klick på din annons det fula är då att det finns folk som sitter sen och klickar på anonsen kommer in på din sida och du förlorar klick för att du ska köpa mer klick.
Det här har jag hört och kan inte bevisa på något sett att det är så det går till men det är vad jag har hört och tvivlar just på det.
« Senast ändrad: 12.10.2012, 23:37:44 by Scar Fraction Studio »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har inga ambitioner att bli en"rockstar"  :D Kommer inte spela live ( tror jag ) men är intresserad av hur man kan skapa trafik och pitcha sina låtar med de verktyg som finns. Skall sätta mig ner och göra en liten marknadsplan och reda ut vem som gillar min musik? åldersgrupper? vilket ju är viktigt om man satsar pengar på facebook/ reverbnation mm. Hur letar en "ickemusiker"  musik? Min musik är ju  ganska smal och nischad kan jag tycka. När jag vet vilken möjlig publik man kan ha, och vilka jag egentligen vill nå, så får man agera därefter. Finns nog inga genvägar, det är "hard work" som gäller även här antar jag...

Att Facebook skulle ha några "klickare" betvivlar jag, är nog en skröna. Detta skulle komma fram för eller senare och då Facebook har svårt att ta betalt för sin "sociala media" så skulle det bli etter värre om man sysslade med sånt.

Edit: Det här är ju nästan lika kul som att göra musik  :D
« Senast ändrad: 13.10.2012, 10:53:17 by Clemens »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har identifierat några problem:

Facbook sida: Har tre stycken  :o Hur bra är det? Ta bort, gör ny, sköt den med aktuella länkar och uppdatera med jämna mellanrum.

Reverbnation : Har jag lagt mest krut på, men även där inaktuella länkar, dålig på att uppdatera.. skall ändra på det!

Soundcloud; har konto men bara lagt upp en låt.. hmmm

Spotyfi: En låt upplagd!  :wacko:  Bara att sätta igång där...

Collabs: Har ju många låtar med samarbeten, kommer ta kontakt med er, så ev rättigheter fördelas som det skall.

Ubetoo: Eftersom jag använder deras tjänst så undrar jag hur ev ersättning utgår till de man samarbetat med, men inte är reggade på Ubetoo? måste kolla eller någon som vet?

Twitter: Har konto uppdateras per automatik när jag gör något på reverbnation.

Låtar : Skriv bättre musik!  :lol:


Mer läsning! :

http://hypevolume.com/are-you-doing-your-job-as-an-artist-main-things-to-focus-on-as-an-indie-artist/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=are-you-doing-your-job-as-an-artist-main-things-to-focus-on-as-an-indie-artist&utm_source=Digital8Track.com+Newsletter&utm_campaign=2c572e911a-hv_daily_content&utm_medium=email&mc_cid=2c572e911a&mc_eid=f2492ab687 
« Senast ändrad: 13.10.2012, 11:14:56 by Clemens »


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Min musik är ju  ganska smal och nischad kan jag tycka. När jag vet vilken möjlig publik man kan ha, och vilka jag egentligen vill nå, så får man agera därefter. Finns nog inga genvägar, det är "hard work" som gäller även här antar jag...

Vad du ska börja med är att fila på en intressant historia kring dig och din musik - kalla det pitch om du vill. Toyt jobbade tex mycket med att få till en bra bio, innan vi ens började började kontakta tidningar och bloggar. Biografin har sedan byggts på efterhand vi har fått skriverier, det är nämligen alltid enklare att låta andra uttrycka sina tankar och känslor kring ens musik.

(Se till att du har en bra och informativ hemsida, facebook räknas inte tex, innan du går vidare till steg två)

Steg två är sedan att bekanta dig med diverse bloggar runt om i världen som du gillar och som du tror kan ha ett intresse för din musik. Du kan tex börja kolla Hypem och Elbows, eller kika på min blogglista som ligger länkad i mitt tidigare inlägg om marknadsföring. Efter detta börjar du på ett personligt sätt kontakta bloggarna en och en för att sedan hålla tummarna. Du ska komma ihåg att dessa skribenter får upp emot 100 mails per dag och då gäller det att sticka ut, men framförallt vara ärlig. Det finns inga garantier för att de ens kommer att läsa ditt mail, mycket hamnar per automatik i slasken, men ge inte upp.

A och O när du skickar mail till bloggarna är att ha din musik lättillgänglig, bandcamp, soundcloud eller direktlänkar är ett måste. Myspace, facebook, reverbnation eller annat är (enligt statistiken bland bloggare) inte att föredra. Läs gärna detta intressanta inlägg om ämnet: How to fail at promoting music online

mvh Jon
« Senast ändrad: 13.10.2012, 12:30:25 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nåt som verkar komma nu är att döpa helt nya låtar till samma namn som gamla kända låtar, det ger väl många träffar när man söker efter orginalen...
Såg en sån kass låt på barngalan igår, den hette "Singin in the rain". På grannforumet är "Purple Haze" utlagd, den var dock inte lika kass.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Min musik är ju  ganska smal och nischad kan jag tycka. När jag vet vilken möjlig publik man kan ha, och vilka jag egentligen vill nå, så får man agera därefter. Finns nog inga genvägar, det är "hard work" som gäller även här antar jag...

Vad du ska börja med är att fila på en intressant historia kring dig och din musik - kalla det pitch om du vill. Toyt jobbade tex mycket med att få till en bra bio, innan vi ens började började kontakta tidningar och bloggar. Biografin har sedan byggts på efterhand vi har fått skriverier, det är nämligen alltid enklare att låta andra uttrycka sina tankar och känslor kring ens musik.

(Se till att du har en bra och informativ hemsida, facebook räknas inte tex, innan du går vidare till steg två)

Steg två är sedan att bekanta dig med diverse bloggar runt om i världen som du gillar och som du tror kan ha ett intresse för din musik. Du kan tex börja kolla Hypem och Elbows, eller kika på min blogglista som ligger länkad i mitt tidigare inlägg om marknadsföring. Efter detta börjar du på ett personligt sätt kontakta bloggarna en och en för att sedan hålla tummarna. Du ska komma ihåg att dessa skribenter får upp emot 100 mails per dag och då gäller det att sticka ut, men framförallt vara ärlig. Det finns inga garantier för att de ens kommer att läsa ditt mail, mycket hamnar per automatik i slasken, men ge inte upp.

A och O när du skickar mail till bloggarna är att ha din musik lättillgänglig, bandcamp, soundcloud eller direktlänkar är ett måste. Myspace, facebook, reverbnation eller annat är (enligt statistiken bland bloggare) inte att föredra. Läs gärna detta intressanta inlägg om ämnet: How to fail at promoting music online

mvh Jon

Tack Jon!  :) Intressanta tips! När det gäller RBN så får man nog tänka som så att där kan man lätt knyta kontakter med andra musiker/artister runt om i världen. Har bla fått kontakt med Virgin  och "Music Dealers"
via den sajten, så helt ointressant är den inte. Men man skall nog se RBN som ett nätverkande för intressanta collabs i första hand, någon musik säljer man knappast där. My space har ju tynat bort men stor uppryckning på gång. Blir väl vinna eller försvinna. Bloggar skall testas...  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nåt som verkar komma nu är att döpa helt nya låtar till samma namn som gamla kända låtar, det ger väl många träffar när man söker efter orginalen...
Såg en sån kass låt på barngalan igår, den hette "Singin in the rain". På grannforumet är "Purple Haze" utlagd, den var dock inte lika kass.

Google rules! 


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Andra alternativet är att släppa en låt i månaden eftersom albumtänket numera är mer eller mindre borta? Verkar ju vara så att man bara köper den låt man gillar och kanske bygga upp en hype till varje låt i stället.
Nackdelen är ju då att låtarna förmodligen inte blir samlade eftersom det finns flera "Clemens" på Spotyfi tex.

Precis det kommer jag och mitt nya band att göra från och med nu. Vi släppte första singeln i förra veckan och kommer att släppa en ny singel varje månad fram till i april, i april släpps samtidigt ett album med alla låtar. Singlarna kommer hela tiden att följa EP-formatet (2 låtar per släpp) och som planen ser ut idag kommer dom bara att släppas digitalt, albumet ska släppas både fysiskt och digitalt.

Vad det gäller marknadsföringen så tror jag på att bygga upp en fanbase på nätet. Skapa en facebooksida där man skriver om precis allt som händer kring artisten/bandet, börja twittra om allt man kan skriva om och samla allt på en hemsida där man också bloggar om vad som händer.

Jag tror att man inte ska vara för fokuserad på att bara skriva om musiken och framförallt att man inte ska vara för fokuserad på att bara skriva om sin egen musik. När jag tidigare bloggade på allvar så skrev jag nog oftare om andra artisters skivsläpp och nyheter än vad jag skrev om min egen musik, det lockade en del läsare som (förhoppningsvis) även hittade min musik.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Hej!

Ubetoo... månadskostnad?
CDBaby har ingen månadskostnad... jämför vad som är mest lönsamt för dig.

När du ska investera i reklam för dina låtar:
- Jango Airplay, kostar x $ för ett antal spins.  Där har jag fått 300+ "fans", och i samband med mina nya fans plays där så köpte folk mina album på CDBaby. Jag tycker det är en mycket bra site. (Ska också tilläggas att inga av mina fans där är några som jag känner i verkligheten... jag tycker det är rätt intetsägande när ens bästa kompmisar, morsan och farsan och farmor och farfar blir ens sympatifans... mer intressant med folk som inte känner en - då gillar de verkligen din musik och inte dig som person.. :-)
- Grooveshark... som Jango, men denna sajt suger!  Använd inte den! Personerna bakom den är tyvärr, mer eller mindre, ohederliga, och sajten som sådan fungerar tekniskt väldigt dåligt.
- MusicSubmit.com.  För några hundra $ får du en väldig massa utskick till musikbloggar, musiktidningar, radiostationer, etc. Jag fick lite radiospelningar via min submission.
- Soundbids ... också en kandidat. Jag var med där ett tag och fick in en deal genom dem.

Hälsar
/Christian
« Senast ändrad: 23.10.2012, 13:43:45 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Pile63

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Idag är bloggar, facebook, twitter ett bra verktyg. Man behöver inte alltid uppdatera varje dag men gärna några gånger i veckan. Sedan träna på att skriva på engelska är ett måste. Se till att ha ett bra lexikon i närheten.

Skriv om din egna musik, kanske lite om studio arbetet, roliga saker som händer.

Gör man detta kommer man för eller senare att komma genom bruset och fler personer får upp vem man är. Det tar tid och är inget man gör på en kvart direkt utan kräver en del uthållighet samt att verkligen inte ge upp och sedan komma igen.